Toyota actualitza el seu GR Yaris donant-li 20 CV més de potència

El GR Yaris ha estat una grata sorpresa per a Toyota. L’empresa estava tan desentrenada pel que fa als utilitaris -especialment els equipats amb tracció total AWD- que no només va haver de tornar a la taula de dibuix per construir el cotxe que necessitava per a l’homologació del WRC, sinó que tampoc tenia un baròmetre èxit de vendes. Es va limitar a creuar els dits i esperar que es venguessin els 25.000 exemplars del model de tres portes que necessitava per complir la normativa.

Com tots sabem, li va anar molt millor. Les 32.000 unitats venudes fins ara no només han suposat un èxit inesperat per a Gazoo Racing, sinó que també han garantit la renovació del vaixell insígnia, el Yaris, que seguirà formant part de la gamma Toyota en un futur proper. De fet, encoratjada pel seu èxit, l’empresa insisteix que continuarà venent el seu petit de tres places tot el temps que sigui possible. O mentre les normes, cada cop més estrictes, els ho permetin.

Per si serveix d’alguna cosa, l’actualització del 2024 té totes les característiques d’un rentat de cara modern de Toyota. A grans trets, el GR Yaris és pràcticament igual que abans: segueix propulsat pel seu motor turbo d’1,6 litres -encara que amb una mica més de potència-, continua tenint tracció a les quatre rodes i el seu aspecte és pràcticament el mateix. Però abunden les modificacions de detalls i el fabricant ha pres la molèstia de subministrar el nou cotxe amb l‘opció d’un canvi automàtic de vuit velocitats.

Més enllà d’oferir uns temps de canvi més ràpids i unes relacions de canvi més ajustades, un es pregunta per què ha sentit la necessitat de desenvolupar un nou convertidor de parell, ja que la popularitat del model anterior gairebé no es veia estorbada per la seva transmissió manual (més al contrari), però això no ve al cas. El GR Yaris de dos pedals ja és aquí, i es diu que pesa només 20 kg més que el de sis velocitats que segueix sent de sèrie. Gràcies als seus canvis més ràpids i a un nou sistema de control de sortida, el cotxe és 0,3 segons més ràpid a 100 km/h que la versió “faci-ho vostè mateix”.

Toyota no ha comunicat el temps total oficial del nou cotxe, però gairebé és segur que s’ha acostat als 5 segons gràcies a la potència addicional obtinguda amb el motor de tres cilindres. El motor ja ha demostrat ser apte, però com que el seu fabricant s’ha preocupat principalment de millorar la refrigeració i la durabilitat (hi ha pistons més lleugers, vàlvules d’escapament actualitzades i un tren de vàlvules reforçat, a més d’un nou radiador secundari i un intercooler), la potència només augmenta en uns conservadors 20 CV.

A més dels canvis a la cadena cinemàtica, Toyota ha modificat els modes de conducció disponibles per al GR-Four: mentre que abans existien els modes Normal, Track i Sport, ara el fabricant ha substituït aquest últim pel mode “Gravel“. Es diu que té una inclinació del darrere del 47% (Normal segueix sent 60/40), mentre que Track utilitza els diferencials amb sensor de parell per variar la quantitat enviada a l’eix del darrere entre el 40% i el 70% (abans estava fixada a 50/50). A banda del sistema AWD, ara es pot triar entre Sport, Normal i Eco, que adapta els ajustaments de la direcció assistida elèctrica, l’aire condicionat, la resposta de l’accelerador i la pantalla d’instruments.

Toyota yaris gr motor
Toyota yaris gr motor

Això darrer és possible gràcies al fet que Toyota ha prescindit dels dials convencionals (boo) a favor d’una nova pantalla digital de 12,3 polzades. Està flanquejat per un nou tauler de control que, tot i no semblar tan inspirador, és ara 50 mm més baix, una alteració que pretén millorar el camp de visió del conductor. I el que és més important, el terra s’ha ajustat perquè el seient davanter es pugui baixar 25 mm i el volant s’ajusti en conseqüència. També s’han desplaçat alguns interruptors per millorar l’accés, com ara el botó VSC-OFF.

A part d’això, les modificacions exteriors semblen mínimes. A la part davantera, la reixeta inferior s’ha substituït per una nova malla d’acer en lloc de plàstic i una presa d’aire lleugerament més gran al centre, mentre que el para-xocs es presenta ara en tres peces per facilitar-ne la reparació. A la part del darrere, hauràs notat que Toyota ha reorganitzat els LED del Yaris (el canvi més notable és la reubicació de la llum de fre de l’aleró al vidre del darrere), sobretot perquè modificar l’aleró del darrere sigui més fàcil per als preparadors (i per al propi fabricant; les variants Sébastien Ogier i Kalle Rovanperä Special Edition arribaran a finals d’aquest mes).

Pel que fa a la carrosseria, Toyota ha augmentat la quantitat d’adhesiu estructural en un 24% i les soldadures per punts en un 13%, buscant una major rigidesa. La configuració de la suspensió és bàsicament la mateixa, encara que els puntals davanters estan ara fixats per tres cargols en lloc d’un per reduir els canvis de geometria, i els taratges dels amortidors augmentat a tot el vehicle juntament amb una barra estabilitzadora davantera lleugerament més robusta. Almenys a Europa, només es podrà comprar el Yaris amb l’especificació “Circuit”, que ha resultat ser molt més popular. Encara no se sap res dels preus, però cal esperar que s’anunciïn al març, abans de les primeres entregues al juny.

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra amb la nostra llengua

Subscriu-te
Notificació de

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments