Sainz i Cruz aconsegueixen el seu quart Dakar en el primer triomf d’Audi

Aquesta última etapa del Dakar 2024, amb només 170 km cronometrats, no ha canviat res en l’estat de la classificació general. El passeig pel Mar Roig ha estat un tràmit per a Carlos Sainz i Lucas Cruz, que han guanyar la 46a edició del raid després d’un emocionant duel amb Sébastien Loeb i Fabian Lurquin (BRX) quarta victòria en un Dakar, després de les edicions de 2010 (Volkswagen) i 2018 (Peugeot) a Sud-amèrica, i 2020 a l’Aràbia Saudita (Mini).

Per a Audi, és el primer èxit al Dakar. Fruit d’un llarg treball, perquè la marca alemanya va desenvolupar durant l’any 2021 un revolucionari 4×4, que inclou 3 motors elèctrics derivats de la Fórmula E així com un motor turbo de gasolina del DTM fent de generador. Després d’un inici prometedor el 2022 seguit d’un desastre total el 2023 (accidents de Sainz i Peterhansel), la firma dels anells finalment aconsegueix els seus objectius.

El podi el completen, un any més, Sébastien Loeb i Fabian Lurquin. Com el 2022 i el 2023, han estat derrotats, tot i que el seu comptador de victòries d’etapa és, una vegada més, superior als guanyadors finals. El duet franco-belga acaba aquest Dakar amb estil amb una cinquena victòria d’etapa aquest divendres.

203 LOEB Sébastien (fra), LURQUIN Fabian (bel), Bahrain Raid Xtreme, Prodrive Hunter, FIA Ultimate, action during the Stage 12 of the Dakar 2024 on January 19, 2024 around Yanbu, Saudi Arabia

Per a la seva primera sortida a la categoria reina en un Dakar, Guillaume de Mévius (Toyota) ha sorprès a tothom. El belga puja al podi amb el seu navegant francès Xavier Panseri. Segon a l’última etapa, a 5’09 de Loeb, i segon a la classificació general, de Mévius és, sens dubte, un dels futurs grans noms d’aquest esport. Recordem que aquesta posició estava en mans de Moraes i el català Monleón fins que els problemes tècnics a falta de dos etapes els van deixar fora del podi.

Guerlain Chicherit ha acabat molt fort aquest Dakar signant dos triomfs d’etapa seguits. El pilot de Toyota Overdrive ha ocupar la 4a posició a la classificació general final, la seva millor actuació de la seva carrera.

En una munió de Toyota Hilux T1+, Martin Prokop ha lluitat per arribar al 5è lloc. No està malament per a algú que construeix i desenvolupa el seu propi Ford Raptor sense l’ajuda de la fàbrica Ford o M-Sport, totalment desapareguts en aquesta cursa de debut (abandonament de Nani Roma).

Els francesos Mathieu Serradori i Loic Minaudier (Century) han tornat a ser els guanyadors dels vehicles de dues rodes motrius (10è), per davant de Christian Lavieille i Valentin Sarreaud amb el nou buggy Optimus Evo 5 de MD Rallye Sport. Laia Sanz i Maurizio Gerini (Century) han estat els tercers i quinzens de la general. De nou magnífica actuació de la Laia que acaba el seu catorzè Dakar.

Cristina Gutierrez is seen at the finish line of Rally Dakar 2024 in Yambu, Saudi Arabia on January 19, 2024 // Marcelo Maragni / Red Bull Content Pool // SI202401190265 // Usage for editorial use only //

A la categoria Challenger (T3), els nord-americans Mitch Guthrie i Kellon Walch haurien d’haver donat a Taurus una primera victòria en un Dakar. Però una fallada de transmissió en els darrers quilòmetres ha permès que Cristina Gutiérrez i Pablo Moreno, també amb un Taurus, guanyés a l’últim moment.

En SSV (T4), el triomf ha estat per als francesos Xavier de Soultrait i Martin Bonnet, pel debut del Polaris RZR Pro R amb l’equip Sébastien Loeb Racing. Ha estat una victòria molt ajustada, ja que Jérôme de Sadeleer i Michaël Metge (Can-Am) han acabat a només 2 minuts.

Els catalans

Lucas Cruz ha estat el català més exitós, guanyant per quarta vegada la prova. Armand Monleón, copilot de Moraes, ha estat el segon millor català classificat acabant la prova en novena posició. Una llàstima ja que van arribar a estar en segon lloc, virtual quan Loeb va patir problemes, però els seus serien pitjors.

Laia Sanz ha estat la tercera catalana classificada i primera pilot. Un gran resultat amb un vehicle de dues rodes motrius, superant tots els reptes que fica la prova.

Laia Sanz is seen at the finish line of Rally Dakar 2024 in Yambu, Saudi Arabia on January 19, 2024 // Marcelo Maragni / Red Bull Content Pool // SI202401190269 // Usage for editorial use only //

Yacopini i Dani Oliveras han acabat finalment en vint-i-vuitena posició, han viscut una prova molt complicada amb problemes mecànics. Quan els contratemps no els han afectat han pogut demostrar un gran potencial. Isidre Esteve i Txema Villalobos han aconseguit arribar al final d’aquest Dakar després d’una memorable i duríssima etapa 6, on van estar més de 72 h al cotxe.

Entre els catalans presents en la categoria Challenger (T3) Oriol Vidal, copilot de Baciuska, ha estat el millor amb un tercer lloc. Una prova de menys a més que al final ha acabat amb un magnífic resultat. En dotzena posició i segona catalana ha acabat Rosa Romero, copilot de Pedro Peñate, duent a terme una actuació molt regular.

300 BACIUSKA Rokas (ltu), VIDAL MONTIJANO Oriol (spa), Can-Am Factory Racing Team, Can-Am Maverick XRS Turbo, Motul, FIA Challenger, FIA W2RC, portrait during the Final Podium of the Dakar 2024 on January 19, 2024 in Yanbu, Saudi Arabia

Òscar Ral i Xavier Blanco també han fet una prova força regular, acabant en setzena posició de la seva categoria. Dues posicions per darrere han acabat Xavi Foj i Joan Rubí, amb l’únic vehicle 100% català, el de l’equip ASM Motorsport.

Entre els SSV (T4) Gerard Farrés ha acabat en vuitena posició, un accident en l’etapa 5, quan era líder, el va deixar sense opcions al triomf. Marc Solà, copilot de Ricardo Ramilo, ha acabat la prova en onzena posició. Eduard Pons i Jaume Betriu han pogut acabar el Dakar després de molt problemes tècnics.

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua

Subscriu-te
Notificació de

0 Comments
el més vell
el més nou
Inline Feedbacks
View all comments