Toyota col·loca 6 Hilux entre els 10 primers del Dakar 2024

Després de quedar-se sense la seva gran estrella, Nasser al Attiyah, Toyota Gazoo Racing ha tingut aquest any un Dakar de transició col·locant pilots joves a l’equip que els poden donar molt en el futur.

Sense la mateixa experiència que el guanyador de les dues últimes edicions de la cursa, l’edició 2024 del Ral·li Dakar va aportar resultats contradictoris per a l’equip, però encara que alguns van trobar les coses especialment difícils, van ser els dos pilots novells els que van aconseguir salvar l’honor de la marca nipona.

Aquest any, l’equip de TGR va convocar dos novells, Guy Botterill i Saood Variawa. Botterill, que ha competit al Campionat Nacional de Ral·lis de Sud-àfrica (NRC) durant molts anys, guanyant diversos campionats, va ser el debutant amb millor rendiment al Dakar d’enguany malgrat la poca experiència en grans dunes. Juntament amb el copilot Brett Cummings, que normalment navega per Henk Lategan, Botterill va aconseguir resultats constants d’etapa durant tot l’esdeveniment, acabant en 6è lloc de la general després de 12 etapes difícils per l’Aràbia Saudita.

Al mateix temps, el jove Saood Variawa es va convertir en un dels pilots més joves de la història de l’esport, portant el seu Hilux EVO T1U a casa al 16è lloc de la general, amb el francès François Cazalet al seu costat al cotxe.

Els dos debutants van comptar amb el suport del veterà pilot del Dakar Giniel de Villiers i el seu copilot Dennis Murphy. De Villiers, que té un palmarès envejable al Ral·li Dakar, es va veure obstaculitzat per problemes de navegació durant l’esdeveniment del 2024, que li van costar un temps important a l’inici de la cursa. També va lluitar amb les punxades a les etapes rocoses i va acabar 7è de la general.

A més dels tres pilots sud-africans, TGR també ha inclòs dos equips internacionals per al Dakar 2024. Mentre que el jove Seth Quintero dels EUA té molta experiència al Dakar, l’altre nou fitxatge, Lucas Moraes, acompanyat d’Armand Monleón, va ser un debutant del Dakar fa un any. La seva actuació el 2023 el va posicionar en el món dels raids, i va ser realment una incorporació ideal a l’equip el 2024. Moraes i Monleón van mostrar ritme i maduresa durant tot l’esdeveniment, guanyant l’etapa 3 i pujant a la segona posició a la penúltima etapa abans que es produís el desastre. Una sèrie de contratemps els va costar un temps important, fet que els va fer caure al 9è lloc de la general.

211 CHICHERIT Guerlain (fra), WINOCQ Alex (fra), Overdrive Racing, Toyota Hilux, FIA Ultimate, FIA W2RC, action during the Stage 11 of the Dakar 2024 on January 18, 2024 between Al Ula and Yanbu, Saudi Arabia

Finalment, Seth Quintero i el copilot Dennis Zenz van començar el Dakar 2024 en bona forma, demostrant que la fama que van guanyar a la categoria T3 no era en va. Però després, van patir un fort impacte amb una roca que va danyar el motor V6 bi-turbo del seu Toyota Hilux. L’equip es va veure obligat a instal·lar un nou motor, la qual cosa va suposar una gran penalització i va treure la parella de la competició. Van continuar competint pels bons resultats a les etapes, donant suport als seus companys amb recanvis quan calia. Al final, el millor que van aconseguir va ser el 42è lloc de la general.

TGR va aconseguir el 6è, 7è i 9è lloc del Top 10; mentre que altres tres equips Toyota Hilux també van aconseguir les posicions Top 10.

Crec que les estadístiques són increïbles perquè, en general, els cinc cotxes de Gazoo Racing van acabar. Però el resultat final és un Toyota Hilux entre els tres primers, dos Toyota Hilux entre els cinc primers i sis Toyota Hilux entre els deu primers. Per tant, un èxit notable per a la marca Toyota i un testimoni de qualitat, durabilitat i fiabilitat.

Alain Dujardyn, director de l’equip TGR W2RC

“Per ser sincer, quan miro enrere, si creus que estaré entre els 10 primers en el meu segon Dakar, encara és increïble. Per descomptat, després de la tercera posició l’any passat, volíem millorar, vam empènyer molt, però estem contents d’acabar”.

Lucas Moraes

Sens dubte, va ser un ral·li difícil i no el camí que volíem seguir. Però quan hi penses, hem après moltes coses. Vam fer moltes coses. Hem fet moltes proves, molt desenvolupament i ens hem divertit molt. Però en general, m’ho vaig passar molt bé. I no puc esperar a la propera cursa. No puc esperar el proper Dakar.

Seth Quintero

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua

Subscriu-te
Notificació de

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments