Prèvia, horaris i principals novetats del Rallye Monte-Carlo 2024

Aquesta setmana comença la nova temporada del Campionat del Món de Ral·lis, amb el retorn a l’acció d’una de les proves d’automobilisme més dures i espectaculars del món amb el mític Rallye Monte-Carlo, que tindrà lloc del 25 al 28 de gener

Tretze proves esperen pilots, equips i aficionats, en curses repartides per quatre continents durant la 52a temporada del WRC

El Rallye de Monte-Carlo, l’esdeveniment més antic del calendari del WRC i sens dubte el ral·li que era més impredictible de l’any (quan els efectes del canvi climàtic no eren tan visibles), trasllada enguany la seva base del Principat de Mònaco a la ciutat alpina francesa de Gap, on va tenir la seu per última vegada el 2021. Les carreteres asfaltades a les muntanyes es tornen complicades pel clima hivernal, ja que les condicions poden canviar de sobte, posant l’èmfasi en la tria de pneumàtics.

El nou sistema de punts

Nacho Mateo

El WRC compta ara amb un sistema de punts renovat que aporta més emoció i intriga a les etapes de diumenge. L’estructura atorga fins a 18 punts en funció de la classificació general després de dissabte, fins a set punts més per a l’etapa de diumenge, i manté els tradicionals cinc punts de bonificació per a la Power Stage al final del ral·li.

Aquestes actualitzacions no canvien el concepte bàsic de determinar el guanyador general del ral·li. Com sempre, l’equip amb el temps total més baix en tot l’esdeveniment serà proclamat guanyador.

Canvis i cares noves

Toyota Gazoo Racing, actual campió de pilots i constructors, té tres cotxes per a la primera cursa de la temporada, liderats ara pel subcampió de l’any passat, Elfyn Evans, que comença la seva cinquena temporada amb l’equip. Al gal·lès se li suma el japonès Takamoto Katsuta, que ocupa un seient oficial al volant del GR Yaris Rally1 de Toyota. El nou vegades guanyador de Monte-Carlo, Sébastien Ogier, condueix el tercer Yaris, mentre que l’actual campió del món Kalle Rovanperä completarà un programa parcial per a Toyota el 2024, començant a Suècia el mes que ve.

Rallye_MonteCarlo_2023_Hyundai Sordo
Nacho Mateo

Hyundai Motorsport ha tornat a fitxar Ott Tänak, després que l’estonià passés la temporada passada amb M-Sport Ford. Tänak va guanyar nou ral·lis amb el fabricant coreà entre el 2020 i el 2022. Ara pretén fer història i guanyar la primera corona de pilots de la marca, després d’haver guanyat el títol amb un Yaris el 2019.

El belga Thierry Neuville, cinc vegades subcampió del campionat, lidera l’atac i20 N Rally1 amb Tänak, mentre que el vigent campió del WRC2 Andreas Mikkelsen, de tornada al màxim nivell del WRC per primera vegada des del 2019, torna a conduir el tercer de cotxe de l’equip. Al llarg de la temporada s’alternarà amb Dani Sordo i el finlandès Esapekka Lappi.

M-Sport Ford té una formació jove, amb Adrien Fourmaux i Grégoire Munster participant tota la temporada a bord dels Puma Rally1. El francès Fourmaux torna a temps complet després d’haver competit al WRC2, el 2023, mentre que el 2024 marca la primera temporada completa de Munster a la categoria reina, convertint-lo en el primer luxemburguès a aconseguir la gesta gràcies al finançament del grec Serderidis.

L’emoció serà al WRC2

Nacho Mateo

Darrere dels Rally1, l’espectacle hauria d’estar al WRC2 on tots els grans noms estan presents. En concret, estem esperant el gran debut del nou Toyota Yaris Rally2 al campionat del món. Quatre màquines japoneses apareixen a la llista d’entrades. Stéphane Lefebvre, Sami Pajari, Bryan Bouffier i Jan Solans.

També s’espera que Skoda estigui al capdavant amb Oliver Sölberg, que recentment ha tornat per una segona temporada amb el fabricant txec. Finalment, Citroën també tindrà sempre veu amb Yohan Rossel però també amb el seu últim recluta, i no menys important, en la persona de Nikolay Gryazin.

Un nou itinerari

Rallye_Monte_Carlo_2022_astier_alpine_rgt
Nacho Mateo

Programat entre el dilluns 22 i el dimecres 24, els reconeixements aniran seguits del shakedown que es farà a la Ruta de la Garde molt coneguda des de l’any 2017, està previst que comenci a les 16:30 hores.

Després d’aquesta primer contacte amb l’asfalt francès, el competidors podran descansar fins l’endemà, quan a Mònaco es farà el podi de sortida. Com és costum es recorreran dos trams de nit amb el retorn de Thoard-Saint-Geniez (Sisteron en sentit contrari) de 20,82 km a les fosques. Encara més llargs (25,19 km), més tard (21h58) i més al nord, Bayons/Bréziers a través dels mítics Torniquets.

Divendres es disputarà Saint-Léger-les-Mélèzes / La Bâtie-Neuve (SS 3/6 – 16,87 km), Champcella/Saint-Clément-sur-Durance (SS 4/7 – 17,87 km) i La Bréole/Selonnet (SS 5/8 – 18,31 km)

Dissabte es faran Esparron / Oze (SS 9/12 – 18,79 km), Les Nonières/Chichilianne (SS 10/13 – 20,04 km) i Pellafol/Agnières-en-Dévoluy (SS 11/14 – 21,37 km).

Rallye_Monte_Carlo_2022_turini
Nacho Mateo

La gran novetat d’aquesta edició vindrà el diumenge. Dissabte al vespre, els competidors es quedaran a Gap i baixaran a Mònaco mitjançant tres especials amb, a primera hora del matí, La Bréole/Selonnet (18,31 km) que podria ser complicat si la nit fos freda. Després hi haurà el retorn d’un clàssic entre Digne-les-Bains i Chaudon-Norante pel Col du Corobin (19,01 km). Finalment, Monte-Carlo no pot prescindir de pujar al Col du Turini i això servirà com a Power Stage des de Bollène-Vésubie.

Horaris

Dimecres 24 de gener
16h30-20h30
 – Shakedown : Route de La Garde – 3,28 km

Dijous 25 de gener – 46,20 km
20h35 – ES1 : Thoard / Saint-Geniez – 21,01 km
21h58 – ES2 : Bayons / Bréziers – 25,19 km

Divendres 26 de gener 2024 – 105,72 km
08h51
 – ES3 : Saint-Léger-les-Mélèzes / La Bâtie-Neuve 1 – 16,68 km
10h24 – ES4 : Champcella / Saint-Clément-sur-Durance 1 – 17,87 km
11h57 – ES5 : La Bréole / Selonnet 1 – 18,31 km
14h56 – ES6 : Saint-Léger-les-Mélèzes / La Bâtie-Neuve 2 – 16,68 km
16h29 – ES7 : Champcella / Saint-Clément-sur-Durance 2 – 17,87 km
18h02 – ES8 : La Bréole / Selonnet 2 – 18,31 km

Dissabte 27 de gener 2024 – 120,40 km
08h05 – ES9 : Esparron / Oze 1 – 18,79 km
09h53 – ES10 : Les Nonières / Chichilianne 1 – 20,04 km
11h06 – ES11 : Pellafol / Agnières-en-Dévoluy 1 – 21,37 km
14h05 – ES12 : Esparron / Oze 2 – 18,79 km
15h23 – ES13 : Les Nonières / Chichilianne 2 – 20,04 km
17h06 – ES14 : Pellafol / Agnières-en-Dévoluy 2 – 21,37 km

Diumenge 28 de gener 2024 – 52,12 km
07h04 – ES15 : La Bréole / Selonnet 3 – 18,31 km
08h35 – ES16 : Digne-les-Bains / Chaudon-Norante – 19,01 km
12h15 – ES17 (Power Stage) : La Bollène-Vésubie / Col de Turini – 14,80 km

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua

Subscriu-te
Notificació de

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments