La segona prova de l’any sol ser curta en quan a novetats tècniques, ja que els equips s’estimen més introduir-les a principis d’any o després de les 2 primeres proves, que són molt específiques: condicions canviants a Monte-Carlo o l’única prova de neu de l’any a Suècia. Com hem vist, l’edició de Monte-Carlo d’aquest any ha estat escassa en avenços tècnics, i el Ral·li de Suècia sembla que serà semblant.
Tots els equips van fer servir les proves prèvies per preparar el cotxe segons les especificacions de l’esdeveniment. Però alguns anuncis recents indiquen que algunes novetats interessants estan a prop d’arribar per als propers ral·lis, tant entre els Rally1 com els Rally2.
Toyota és l’equip entre els Rally1 que més intensament ha preparat el Ral·li de Suècia. Va començar amb la participació de dos cotxes (Rovanperä/Haltunnen i Evans/Martin) al Artic Rally a Lapònia. L’esdeveniment, de 3 dies de durada, va permetre als pilots ajustar el cotxe als requisits de conducció en neu. Especialment per al duo finlandès, en el seu retorn a la competició després de la seva absència a Monte-Carlo. L’objectiu principal era millorar l’equilibri del cotxe per fer-lo rodar eliminant qualsevol caràcter subvirador, cosa que Kalle admet que no tolera gens. El treball va continuar en els 3 dies de proves previs a l’esdeveniment celebrats al centre de proves permanent de Toyota (prop de Jyväskyla).
Hyundai també va preparar l’esdeveniment amb 3 dies de proves al seu centre de proves permanent de Finlàndia (prop de Jämsä), on l’objectiu era millorar la precisió i la reactivitat del cotxe per poder llançar-lo d’un revolt a un altre i maximitzar l’efectivitat, com va explicar Thierry Neuville. Lappi/Ferm van tenir l’oportunitat d’un segon dia al volant per provar els pneumàtics que Hankook està preparant per a la temporada que ve.
M-Sport era l’únic equip que preparava la prova en carreteres sueques, cosa que els va costar dos dies de test (mentre que Toyota i Hyundai se’ls van estalviar gràcies a les condicions de neu al seu lloc permanent de proves). Tots dos pilots es van concentrar a preparar el cotxe parant especial atenció a la gestió dels pneumàtics, que continua sent crucial, especialment durant el bucle de la tarda, quan la terra pot arrencar els claus dels pneumàtics de neu, deixant-los amb una tracció significativament reduïda. Cal destacar que els cotxes van seguir utilitzant el nou aleró del darrere durant la major part de les proves. La nova peça s’introduirà més endavant a la temporada, com ens va confirmar el Director Tècnic Chris Williams a Monte-Carlo.
Entre els Rally2, no s’esperen novetats tècniques al flamant Toyota GR Yaris Rally2, que recentment va obtenir la seva primera victòria a l’Artic Rally, de la mà de Heikkilä/Temonen al volant d’un cotxe de l’equip TGS.
L’Škoda Fabia RS Rally2 oficial (alineat per Toksport) iniciarà la campanya pel títol a Suècia amb Solberg/Edmondson al volant, després de conduir a Monte-Carlo com a participant no puntuable. El cotxe incorporarà les novetats tècniques introduïdes per a aquest any, com nous amortidors, nous ajustos al canvi i modificacions al tren de rodatge (frens i/o direcció).
N.Gryazin/K.Aleksandrov, Citroën C3 Rally2, Ral·li de Lapònia Àrtica 2024, retirat – imatge de Taneli Niinimäki / AKK
Citroën també serà present a Suècia amb Gryazin/Aleksandrov, encara amb el cotxe en la seva configuració del 2023. S’espera que les actualitzacions tècniques anunciades per l’equip al gener s’introdueixin durantl’any, per mantenir la competitivitat del cotxe sobre asfalt i millorar el seu rendiment sobre terra. Tot i que no hi ha informació sobre en què consistiran les millores, s’espera que l’aerodinàmica en sigui una, amb la introducció d’un nou aleró del darrere i una presa d’aire al sostre (ja vista en proves).
Suècia també serà testimoni del debut dels altres dos cotxes oficials. D’una banda, el Ford Fiesta Rally2 de M-Sport estarà pilotat pels irlandesos William Creighton i Liam Regan. A l’altra banda, el Hyundai i20 N Rally2 alineat per CHL i conduït per Emil Lindholm i Reeta Hämäläinen. S’espera que els dos cotxes mantinguin la configuració del 2023, encara que en els propers dos mesos s’introduiran importants millores al Hyundai, segons les recents declaracions de Nico Ciamin a DirtFish.
Però pel que fa a les noves millores tècniques que encara han d’arribar, la setmana passada Toyota va fer un anunci important. L’equip té previst introduir molt aviat (a Kènia o Croàcia) una nova actualització de la suspensió per al GR Yaris Rally1, que inclourà múltiples peces noves (fins a 10), cosa que constituirà una actualització significativa de l’especificació actual del cotxe. L’objectiu seria millorar el rendiment i la fiabilitat, per resoldre algunes dificultats tècniques relacionades amb la suspensió que l’equip ha patit els dos darrers anys. I, com que la majoria d’aquestes peces (com els amortidors) no requereixen ser homologades amb un joker, la modificació es podria fer ‘gratis’. S’acosten mesos interessants…