La FIA fa una remodelació integral del WRC

La nova normativa esportiva i tècnica del 2025 es publicarà el juny d’enguany.

Els Rally1 continuen com a categoria reina però sense la part híbrida

Els ral·lis tindran més flexibilitat en els seus itineraris amb assistències remotes i parc d’assistència més petits

La FIA ja ha anunciat el futur del Campionat del Món de Ral·lis a curt termini decidint abandonar el sistema híbrid dels Rally1, que l’any vinent, 2025, seguirà sent la classe reina del WRC, però sense la part híbrida, per tal de reduir costos. Al mateix temps, la FIA va confirmar una sèrie de propostes per al futur del WRC amb la introducció d’un nou reglament per al Rally1 a partir de 2026.

El Rally2 continuarà tal com està, com a base per als campionats nacionals i internacionals, però, els Rally2 que competirà al WRC a partir del 2025 tindrà l’opció de competir amb un kit WRC format per una brida més gran (més potència del motor), un escapament més gran, una caixa de canvis opcional amb lleves i un aleró posterior també més gran, destinada a reduir la diferència de rendiment entre els vehicles de Rally1 i Rally2.

A partir del 2026, s’introduirà una normativa tècnica revisada, mantenint com a base l’actual Rally1 de manera que permetin una complexitat molt menor en la construcció d’un nou cotxe de Rally1, i amb això, ara permeten als preparadors utilitzar qualsevol carrosseria basada en models de producció existents, incloent la classe B, la classe C, un SUV compacte o fins i tot un Concept Car.

Rallye_Monte-Carlo_2024 Service
Nacho Mateo

Creat a petició del president de la FIA, Mohammed Ben Sulayem al desembre, i liderat pel vicepresident d’Esports de la FIA, Robert Reid, i el membre del WMSC, David Richards, el grup de treball, format pels representants del WMSC Garry Connelly, Ronan Morgan i Andrew Mallalieu, així com a directius de la FIA, Andrew Wheatley i Xavier Mestelan Pinon, van presentar objectius que prioritzen plans per a una major atenció a les relacions públiques, el màrqueting i la promoció del campionat, i van definir un marc per al desenvolupament de canvis en els aspectes esportius i tècnics del WRC.

FIA

La Comissió del WRC s’ha encarregat ara d’elaborar propostes concretes, basades en les recomanacions del Grup de Treball del WRC, per presentar-les a la propera reunió del WMSC, amb la nova normativa esportiva i tècnica per a la temporada 2025 i posteriors del WRC que es publicarà fins al finals de juny.

FIA

A més d’utilitzar el seu ampli coneixement i experiència, els representants de la Comissió del WRC també tindran en compte els resultats de l’enquesta de participació dels fans del WRC. L’enquesta, que va ser encarregada per la FIA i va rebre més d’11.000 respostes, va proporcionar comentaris valuosos sobre una sèrie de temes com el format del ral·li, el tipus de cotxe i les especificacions.

FIA

Promoció

hyundai assistència

Per aprofitar les oportunitats promocionals al voltant de cada esdeveniment i maximitzar tot el potencial del WRC, la FIA ​​crearà un equip de promoció del WRC, en estreta col·laboració amb les parts interessades: el promotor del WRC, organitzadors d’esdeveniments i constructors.

L’objectiu principal de l’equip de promoció del WRC serà el desenvolupament d’una «Carta del WRC» que definirà un conjunt de compromisos de totes les parts interessades per promocionar el WRC a un públic més ampli, basant-se en un conjunt d’objectius i KPIs (Key Performance Indicator) acordats.

Aquest enfocament coordinat aprofitarà l’experiència de cada part per promocionar el WRC més enllà de la seva base de fans actual com un dels campionats d’automobilisme més importants del món.

Itineraris

Nacho Mateo

Els organitzadors de la cursa tindran més llibertat per desenvolupar el seu itinerari. No obstant això, tot i que el dia de sortida d’una cursa i el nombre de quilòmetres poden variar, tots els ral·lis han de finalitzar un diumenge amb la Power Stage.

El calendari podrà incloure un petit nombre d’esdeveniments d’estil sprint més curts i de resistència més llargs, a més dels ral·lis que segueixen el format actual. No obstant això, el nombre total de quilòmetres cronometrats recorreguts durant una temporada es mantindrà pràcticament sense canvis.

Com a part de les mesures de reducció de costos, el nombre de personal en un equip de tres cotxes estarà limitat.

La configuració del parc d’assistència seguirà un nou model, amb els constructors utilitzant estructures d’origen local com a espai de treball. A més d’estalviar costos i reduir la quantitat de transport necessari, aquesta nova norma vol donar una major flexibilitat si la ubicació del parc d’assistència canvia durant un esdeveniment. També redueix la superfície total necessària per al parc d’assistència.

Per permetre als organitzadors adoptar formats menys rígids, reduir les distàncies dels enllaços i ampliar l’abast dels esdeveniments, es fomentaran les oportunitats d’assistència remota, amb els equips autoritzats a transportar peces limitades en un petit vehicle de suport.

Tècnica

Nacho Mateo

A les normatives tècniques que em explicat anteriorment, s’afegiran la utilització una cèl·lula de seguretat comuna per reduir costos i complexitat i permetran als fabricants i preparadors desenvolupar cotxes amb la seva pròpia carrosseria basant-se en models de producció, com ara la Classe B, la Classe C, un SUV compacte o un Concept Car, dissenyat d’acord amb criteris tècnics estrictes, com el centre de gravetat i l’aerodinàmica, per igualar el rendiment.

El cost per cotxe estarà limitat a 400.000 euros i els fabricants del WRC hauran de posar els seus cotxes a la venda directament des del parc tancat d’una prova del WRC.

S’introduirà una categoria elèctrica al WRC, amb el departament tècnic de la FIA encarregat d’establir una normativa tècnica adequada que pugui utilitzar la nova cèl·lula de seguretat Rally1 i aconseguir la paritat de rendiment amb els cotxes Rally1 que funcionen amb combustible sostenible.

El president de la FIA, Mohammed Ben Sulayem, va declarar:

Els membres del WMSC han considerat detingudament les recomanacions del Grup de Treball del WRC i han estat unànimes en el seu suport a la sèrie d’objectius que s’han establert.

Mohammed Ben Sulayem

Com a part del full de ruta de la transició energètica de la FIA, que defineix la introducció gradual de fonts d’energia sostenibles a l’automobilisme, la FIA continua el desenvolupament d’unitats de potència alimentades per hidrogen en diferents disciplines i competicions.

A la fase següent, la FIA centrarà els seus esforços en contribuir al desenvolupament i la promoció de solucions basades en l’hidrogen emmagatzemat en forma líquida (LH2). Donades les característiques del dipòsit, de menor volum i pes en comparació dels dipòsits de gas comprimit (CGH2), la forma líquida d’emmagatzematge s’adapta millor a l’entorn exigent de les competicions automobilístiques, on l’optimització és clau. Això també permet que s’acosti més a un cotxe de combustió convencional en comparació amb els vehicles que incorporen dipòsits de gas comprimit.

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua

Subscriu-te
Notificació de

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments