El Golf fa anys

El 29 de març, fa exactament 50 anys, Volkswagen va començar la producció en sèrie del Golf a Wolfsburg. Ningú sabia aquell dia de març que aquest compacte -el successor del llegendari Beetle- es convertiria en el cotxe europeu més venut de tots els temps.

Fins a dia d’avui, més de 37 milions d’unitats han seguit el primer Golf de 1974. En termes purament matemàtics, això significa que més de 2.000 persones a tot el món han optat per comprar un nou Golf cada dia durant els darrers 50 anys. Ara Volkswagen celebra l’aniversari del Golf, i també el començament del futur d’aquest superventes mundial gràcies a una completa actualització tècnica i de disseny.

Del rodó Beetle a l’angulós Golf: els primers models nous del Golf van arribar als concessionaris al juliol de 1974. Mentre que l’Escarabat i, per tant, els motors muntats en la part posterior havien dominat l’escena mundial durant moltes dècades, ara per fi començava una nova era: la del motor transversal muntat en la part davantera. Volkswagen ja havia iniciat aquesta transició poc abans amb el Scirocco i el Passat. Però amb el Golf també és va emprar aquesta nova tecnologia.

Volkswagen es va reinventar. Com a successor del llegendari Beetle, que es van fabricar més de 21,5 milions d’unitats, el Golf dissenyat per Giorgio Giugiaro i Volkswagen Design tenia el potencial de continuar la història de l’automòbil.

El principi del Golf. El 1974, Volkswagen va escriure el següent sobre el nou model amb la seva gran porta posterior: “El Golf ofereix el màxim espai i seguretat. S’orienta sense concessions a la pràctica. La posició baixa proporciona al conductor una visió clara i el capó inclinat garanteix la visibilitat de la carretera correcta des del vehicle. La finestra posterior s’estén cap avall per facilitar la circulació del vehicle. I tot això és un estàndard que avui dia és cert per a tots els Golfs que es fabriquen.

El Golf i la Fàbrica. Des del principi, la planta de Volkswagen de Wolfsburg i els seus empleats també es van beneficiar de l’existència del Golf I. Només a Wolfsburg ha fabricat més de 20 milions de Golfs. Els 17 milions Golf construïts fora de Wolfsburg s’han fabricat en altres plantes alemanyes, així com a Bèlgica, Brasil, Xina, Malàisia, Mèxic, Espanya i Sud-àfrica.

Golf I: un reflex del progrés. Com amb totes les generacions posteriors del Golf, la primera generació també és un reflex de l’estat de la tecnologia i les tendències de l’automoció. Amb el Golf GTI (1976), Volkswagen va iniciar el canvi dinàmic de la classe compacta. El Golf D (1976) i el posterior Golf GTD (1982) va suposar l’irrupció del dièsel en el segment compacte. L’any 1979, Volkswagen va llançar el Golf Cabriolet que durant un temps va ser el cotxe descapotable més venut del món. Fins el 1983 va vendre a tots els continents 6,9 milions d’unitats de la primera generació de Golf, incloent tots els seus derivats, amb el fet que el Golf I va demostrar ser un digne successor de l’escarabat.

Golf II – El míte. L’actual dissenyador de Volkswagen, Andreas Mindt, resumeix el moment més important de la història del Golf: “Va ser el canvi del Golf I al Golf II«. Les paraules del dissenyador de Volkswagen, Herbert Schäfer, estan molt bé. Modernitzat el segon Golf, mantenint encara l’ADN de la primera generació. Aquesta transició és extremadament important per a la història del Golf. El Golf sempre té una evolució del model original. Tecnologies com el catalitzador, l’ABS i la tracció total debuten al Golf II. Entre 1983 i 1991 es van fabricar un total de 6,3 milions de Golf II.

Golf III: la seguretat, abans que tot. A partir d’agost del 1991, Volkswagen va iniciar una nova era de seguretat amb el Golf III. Aquest va ser el primer model de la línia de productes disponible amb airbags de seguretat frontals a partir de 1992, i els grans progressos en l’àrea del disseny de la carrosseria també van conduir a millores significatives en xocs. Altres fites de la gamma estan relacionades amb el Golf III, del qual s’havien fabricat 4,8 milions d’unitats el 1997: per exemple, el primer motor de sis cilindres (VR6), el sistema de control de creuer i els primers airbags de seguretat laterals. Per primer cop, aquest Golf també estava disponible en versió familiar.

Golf IV: la icona d’estil. El Golf IV, presentat l’any 1997, es considera una icona amb estil, però també té la mateixa distància que el Golf I de 1974 amb les seves característiques clares i el disseny del pilar C. Amb el Golf IV, Volkswagen va arribar a un nou estàndard de qualitat dins del segment. Paral·lelament, el debut de l’ESP va contribuir a posar la seguretat a l’abast de les tothom. El 2002, Volkswagen també va presentar el Golf més esportiu fins a la data sobre la base de la quarta generació:l’R32 amb una velocitat màxima de 250 km/h. El 2003, va ser el primer Volkswagen a rebre una caixa de canvis de doble embragatge (DSG). El Golf IV va ser substituït aquell mateix any després de 4,9 milions d’unitats construïdes.

Eight generations of the Golf – 50 years of success and more than 37 million built.

Golf V: elimina els límits del teu segment. Amb el seu extraordinari confort, el cinquè Golf –que es va llançar el 2003– estava molt per davant de molts competidors del segment mitjà alt. El mateix passava amb la qualitat. Un valor que subratllava l‟estabilitat de la carrosseria soldada amb làser era l‟augment del 35% de la rigidesa torsional. Per primera vegada, també es van incorporar fins a vuit aribags de seguretat. A més, el Golf V, del qual s’havien fabricat 3,4 milions d’unitats el 2008, va impressionar amb una nova suspensió del darrere de quatre braços, fars bixenó i el primer canvi DSG de 7 velocitats.

Golf VI – Classe compacta d’alta tecnologia. A finals de juliol de 2012, s’havien produït 3,6 milions més de Golf en només quatre anys sobre la base de la sisena generació que es va introduir el 2008. I la seguretat va tornar a fer un gran salt endavant: la carrosseria, de nou soldada amb làser, era tan estable que va obtenir la màxima puntuació de cinc estrelles a la prova de seguretat Euro NCAP. Noves tecnologies com el Light Assist (control avançat dels llums de carretera), el Park Assist, l’assistent d’arrencada en pendent i el control de xassís adaptatiu (DCC) van convertir el Cotxe de l’Any al Món 2009 en un dels compactes més avançats del seu temps.

Golf VII – Menys pes, menys consum. El setembre del 2012, Volkswagen va celebrar l’estrena mundial del setè Golf. El seu pes es va reduir fins a 100 kg en comparació del seu predecessor, la qual cosa va significar que el consum de combustible també es va reduir fins a un 23%. Noves tecnologies com el Sistema de Frenada Automàtica Post-col·lisió, el Control de Creuer Adaptatiu i el Front Assist, inclòs el Sistema de Frenada d’Emergència en ciutat, van completar la gamma de sistemes d’assistència. El 2014, Volkswagen va posar rumb a l’era de la mobilitat elèctrica amb el nou e-Golf. Fins al 2019 es van fabricar un total de 6,3 milions de Golf VII.

Golf VIII – L’era moderna. Volkswagen va presentar el Golf VIII l’octubre de 2019. Amb la seva nova propulsió mild-híbrida i híbrid endollable, va electrificar la classe compacta. Com un dels primers cotxes compactes, permet la conducció assistida mitjançant Travel Assist. Inclou la versió bàsica de la sèrie amb funcions com ara Lane Assist, Front Assist, llums LED, grups òptics LED i climatització automàtica. En combinació amb el control adaptatiu del xassís DCC opcional i el gestor de dinàmica del vehicle. Fins a la data ha venut més d’un milió d’unitats.

Ara -el 2024- arriba la nova etapa evolutiva de la vuitena generació. Aquests inclouen propulsors híbrids endollables amb una major autonomia totalment elèctrica de més de 100 quilòmetres. Per primer cop en un Golf.

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua

Subscriu-te
Notificació de

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments