La FIA presenta la normativa per al 2026

La FIA ha revelat el reglament de la Fórmula 1 que entrarà en vigor a partir del 2026, que inclou monoplaça més àgils i aerodinàmica activa

La normativa aerodinàmica revisada funcionarà conjuntament amb les noves normes sobre les unitats de potència, que inclouen un augment de la potència de la bateria i l’ús de combustibles 100% sostenibles.

A partir del 2026, la Fórmula 1 tindrà:

  1. Monoplaces més àgils, 30 kg més lleugers i, per tant, a priori, més capaços de lluitar a la pista.
  2. Una unitat de potència redissenyada amb una major potència de la bateria i una distribució equilibrada entre el motor de combustió interna i l’energia elèctrica, així com l’ús de combustibles 100% sostenibles
  3. Aerodinàmica activa en forma d’alerons davanters i posteriors mòbils
  4. Més oportunitats d’avançament gràcies a la introducció d’un nou sistema que oferirà als pilots un extra de bateria addicional quan es trobin a menys d’un segon del cotxe del davant.
  5. Més seguretat mitjançant estructures més sòlides i proves encara més rigoroses.

El director tècnic de monoplaces de la FIA, Nikolas Tombazis, opina que amb aquest reglament:

«La FIA ha intentat desenvolupar una nova generació de monoplaces que estigui totalment en contacte amb l’ADN de la Fórmula 1: monoplaces lleugers, ràpids i àgils, però que també es mantenen a l’avantguarda tecnològica i, per aconseguir-ho, hem treballat cap al que anomenàvem un concepte de “cotxe àgil”.

«Al cor d’aquesta visió hi ha una unitat de potència redissenyada que presenta una distribució més equilibrada entre la potència derivada de l’element de combustió interna i l’energia elèctrica.

Pel costat del xassís, vam aconseguir reduir la mida i el pes del cotxe en 30 kg, donant com a resultat un monoplaça més dinàmic. A més, estem introduint dues característiques noves per millorar les curses: l’aerodinàmica activa per aconseguir una resistència molt baixa a les rectes i un sistema de «Power Boost» de la bateria quan estiguin prou a prop del cotxe del davant.

Més lleugers, més potents i més centrats en les capacitats dels pilots, el Reglament Tècnic de la FIA per a la Fórmula 1 2026 està dissenyat per oferir una competició més propera entre pilots, augmentar la competència entre equips i millorar l’espectacle. A més, vam optar per un component elèctric més gran de la unitat de potència, un cotxe més eficient en general i combustibles totalment sostenibles, com a part del nostre impuls per un futur més sostenible per al nostre esport».

Unitats de potència preparades per oferir més energia

Tot i que la potència de la unitat híbrida ha disminuït de 550-560kw a 400kw, la bateria ha augmentat significativament de 120kw a 350kw, un augment de gairebé el 300% de la potència elèctrica.

La quantitat d’energia que es pot recuperar durant la fase de frenada s’ha duplicat fins als 8,5 MJ per volta.

Les noves regulacions han donat lloc a compromisos dels actuals proveïdors Ferrari, Mercedes i Renault, alhora que han atrevit Honda a tornar i han fomentat l’arribada d‘Audi i Ford, aquest últim a través d’una associació amb Red Bull Powertrains.

Els cotxes més lleugers i petits

En un intent de crear una màquina de carreres més àgil, la distància entre eixos màxima s’ha reduït, mentre que l’amplada s’ha retallat.

També s’ha reduït el pes, ja que els monoplaça del 2026 tenen un pes mínim de 768 kg, 30 kg menys que els seus homòlegs del 2022. La FIA també afirma que la força aerodinàmica s’ha reduït un 30% i l’arrossegament un 55%.

La mida de les rodes de 18 polzades de Pirelli introduïda el 2022 es mantindrà, però l’amplada dels pneumàtics davanters amb especificació del 2026 s’ha reduït en 25 mm i els pneumàtics posteriors en 30 mm en comparació amb la generació anterior de monoplaça.

Noves innovacions aerodinàmiques en camí

La FIA estableix que els monoplaça del 2026 podran canviar entre dues configuracions, per minimitzar el consum de combustible o per maximitzar el rendiment. S’introduiran sistemes d’aerodinàmica activa totalment nous, que inclouen ales davanteres i posteriors mòbils.

Això permetrà velocitats de corba més altes amb un angle d’ala únic activat. Serà possible reduir l’arrossegament aerodinàmic i augmentar la velocitat en línia recta quan s’activa el segon angle.

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua

Subscriu-te
Notificació de

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments