Les ràdios més polèmiques de la història de la F1

Les ordres d’equip a la Fórmula 1 sempre han estat una font de controvèrsia, amb incidents famosos que han deixat empremta en la història de l’esport.

Els ordres d’equip han estat part integrant de la Fórmula 1 des dels seus inicis, però la seva aplicació sovint ha estat vista com contrària a l’esperit competitiu de l’esport. Tot i això, les restriccions en ordres d’equip van ser aixecades el 2011, reconeixent la dificultat d’implementar una prohibició efectiva i la naturalesa inevitable de la cooperació estratègica dins dels equips​ .

A continuació, un resum dels casos més destacats:

McLaren al GP d’Austràlia 1998: David Coulthard va ser instruït per deixar passar el seu company d’equip, Mika Hakkinen, després d’una parada inesperada del pilot finlandès. L’escocès va haver de complir un acord previ que deia que el pilot que liderés després del primer revolt s’emportava la cursa. Aquest incident va generar molta polèmica sobre la justícia d’aquests acords​​.

Ferrari i el GP d’Àustria 2002: Potser el més infame, aquest cas va veure Rubens Barrichello cedir la victòria a Michael Schumacher a la línia de meta, malgrat que Schumacher ja liderava el campionat amb claredat. Aquest episodi va provocar que la FIA prohibís els ordres d’equip al final de la temporada​​.

Ferrari i el GP d’Alemanya 2010: En aquest cas, Felipe Massa va rebre el missatge «Fernando is faster than you«, demanant-li deixar passar Alonso, que lluitava pel títol. Ferrari va ser multat amb 100.000 dòlars per violar les normes sobre ordres d’equip, cosa que va revifar el debat sobre la seva legalitat​​.

Red Bull i el ‘Multi 21’ al GP de Malàisia 2013: Sebastian Vettel va ignorar les ordres d’equip que indicaven mantenir posicions, superant Mark Webber per guanyar la cursa. Tots dos pilots van rebre l’ordre «Multi Map 21», un codi perquè el cotxe núm. 2 (Webber) es mantingués per davant del núm. 1 (Vettel). Christian Horner, director de l’equip, va dir directament a Vettel que mantingués la posició, però el seu pilot va desafiar totes les ordres i va avançar el seu company d’equip. Després de la cursa Vettel va reconèixer que havia comès un error anant a buscar la victòria.

Bottas deix passar a Hamilton – Rússia 2018: Mercedes va ordenar deixar passar Hamilton que estava immers en una lluita pel títol amb Vettel en aquell moment. Bottas va arribar al capdavant al primer revolt, mentre que Hamilton va haver de bregar amb Vettel, quan Hamilton va consolidar la segona posició, Bottas va rebre un missatge de l’enginyer Tony Ross per ràdio: «Has de deixar passar Lewis al revolt 13 en aquesta volta». El finlandès va deixar passar el seu company d’equip per assegurar-se que Hamilton ampliés el seu avantatge al campionat a 50 punts.

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua

Subscriu-te
Notificació de

0 Comments
el més vell
el més nou
Inline Feedbacks
View all comments