Hyundai Nexo: el primer cotxe d’hidrogen amb autonomia de 900 km i capacitat de purificar l’aire

Hyundai ha llançat a Austràlia el primer cotxe d’hidrogen disponible al mercat, el Hyundai Nexo, que ofereix una autonomia de fins a 900 km amb una càrrega de tan sols cinc minuts. Aquest model s’ha convertit en pioner en tecnologia de cèl·lules de combustible aplicades a vehicles comercials de producció en sèrie. El Nexo no només es desplaça sense emissions contaminants, sinó que també purifica l’aire que travessa, filtrant partícules de l’ambient.

El NEXO es mou gràcies a un motor elèctric de 163 CV que està col·locat a les rodes davanteres. Però, al contrari del que passa en un cotxe elèctric, no necessita endollar-se. En aquest SUV, la pila de combustible és la que produeix l’electricitat necessària, gràcies a la reacció que produeix l’hidrogen dels tancs del cotxe amb l’oxigen de l’aire del carrer. Aquesta reacció química crea electricitat i també vapor d’aigua, que és l’única cosa que s’expulsa pel tub d’escapament.

Equipat amb un sistema de cèl·lules de combustible d’hidrogen, el Nexo transforma l’hidrogen en electricitat mitjançant una membrana que combina el gas amb l’aire de l’exterior per alimentar el seu motor elèctric. Aquest procés només emet aigua per l’escapament, evitant l’emissió de diòxid de carboni i altres contaminants que solen produir-se en motors de combustió tradicionals. La càrrega del Nexo requereix 6,27 kg d’hidrogen, amb els quals purifica fins a 449.100 litres d’aire, una quantitat equivalent al consum de respiració de 33 persones durant un dia sencer.

Les bateries del NEXO emmagatzemen lenergia sobrant de la pila de combustible, una electricitat que pot ser utilitzada quan sigui necessari. Aquestes bateries no són tan grans com les dels cotxes elèctrics, per això no penalitzen el pes, l’autonomia i el consum.

Com es fa el proveïment? Quant es triga a fer-ho?

funcionament-motor-nexo

El Hyundai NEXO disposa de tres tancs d’hidrogen situats a la part posterior del cotxe, sota el seient, amb una capacitat de 156,6 litres en total (52,2 litres cadascun). Per omplir aquests dipòsits completament només calen cinc minuts i amb ells carregats el NEXO pot recórrer una distància de 666 km (sota cicle WLTP) abans de tornar al sortidor.

L’operació de proveïment és molt semblant a la que es realitza amb un cotxe de motor de combustió. Es col·loca davant d’un sortidor d’hidrogen del qual extreu la mànega amb què s’introdueix l’hidrogen als tancs del cotxe. Senzill, ràpid i segur com una manera de proveir a què estem acostumats.

El preu? Des de 73.450€.

Què són les cèl·lules de combustible?

Les cèl·lules de combustible (o piles de combustible) són dispositius electroquímics que generen electricitat a partir de la reacció entre hidrogen i oxigen, produint com a únic subproducte aigua i calor. A diferència dels motors de combustió interna, que cremen combustible, les cèl·lules de combustible realitzen una conversió directa d’energia química en energia elèctrica mitjançant una reacció d’oxidació.

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua

Subscriu-te
Notificació de

0 Comments
el més vell
el més nou
Inline Feedbacks
View all comments