El Consell Mundial de l’Esport del Motor aprova els reglaments WRC27, que marcaran una dècada d’estabilitat, innovació i sostenibilitat a partir de 2027
El Consell Mundial de l’Esport del Motor ha aprovat els nous reglaments tècnics que marcaran l’evolució del Campionat Mundial de Ral·lis (WRC) a partir de 2027. Després d’un llarg procés de consultes amb els principals actors del WRC, aquestes normes, anomenades WRC27, han estat ratificades per la Comissió del WRC, que inclou representants de fabricants, el promotor del campionat i els equips.
Els reglaments tindran una vigència de deu anys, oferint una base estable per a la inversió i el creixement dels equips i fabricants.
Simplificació i varietat
Un dels aspectes més destacats és la flexibilitat tècnica. Amb un sector automobilístic en constant canvi, el concepte de cel·la de seguretat dels actuals cotxes Rally1 s’ha perfeccionat per simplificar-ne el disseny i reduir costos.
Aquest sistema permetrà muntar carrosseries de gairebé qualsevol vehicle de producció a escala, obrint la porta a que models compactes competeixin contra berlines, SUV i, fins i tot, prototips dissenyats específicament per als ral·lis.
Aquesta flexibilitat assegura una major diversitat de participants i possibilitats creatives per als equips.
Reducció de costos: una prioritat clau
Per facilitar l’accés a la categoria, s’ha establert un límit de costos de 345.000 €, cosa que suposa una reducció superior al 50% respecte al model actual. Aquesta reducció s’aconseguirà amb especificacions tècniques que controlin els costos dels components, a més de fer-los més duradors al llarg d’un ral·li.
A més, es limitaran els costos operatius reduint personal, optimitzant el transport logístic i utilitzant instal·lacions locals. També s’incrementarà l’ús de dades connectades per facilitar l’enginyeria a distància, una mesura que aportarà eficiència als equips.
Propulsors sostenibles i innovadors
Els reglaments del 2027 no només obren la porta a una varietat de carrosseries, sinó també de sistemes de propulsió. El WRC, que ja va liderar l’ús de combustibles sostenibles el 2022, mantindrà aquesta línia amb motors de combustió interna sostenibles, sistemes híbrids o solucions totalment elèctriques.
Inicialment, es preveu que els equips utilitzin motors de combustió amb combustible sostenible, però hi haurà marge per incorporar híbrids o motors completament elèctrics, segons l’evolució tecnològica i del mercat.
Connexió amb altres competicions
El nou reglament també prepara el terreny per a una possible col·laboració entre el WRC i el Campionat Mundial de Ral·licròs. Això podria permetre als fabricants o equips competir simultàniament en ambdues categories, adaptant els seus propulsors a les necessitats de cada competició.
Aquesta sinergia es complementa amb la iniciativa FIA Affordable Cross Car, que busca impulsar les competicions d’accés als ral·lis i garantir un futur segur i assequible per a aquesta disciplina.