La FIA revisa el sistema de puntuació dels Raids i introdueix sensors de parell motor per equilibrar el rendiment

El nou sistema de puntuació arriba després de les queixes dels participants, mentre que el BoP vol ser una eina justa per a l’entrada de les noves tecnologies

La Comissió de Ral·lis Tot Terreny de la FIA ha revisat el sistema de puntuació aplicat des del començament de la temporada de la Copa del Món i les Copes Regionals de Baja 2024. Malgrat que aquest sistema va mantenir el suspens fins a l’última cursa, les opinions dels participants van evidenciar la necessitat de millorar el sistema, evitant la confusió provocada per la combinació de diverses categories.

Després d’una anàlisi detallada i diverses simulacions, s’ha adoptat un nou format que combina la puntuació de la classificació general amb la de les diferents categories, assegurant que tant el rendiment absolut com els triomfs de cada categoria siguin recompensats. Aquest canvi busca oferir una oportunitat justa a tots els participants per aconseguir una bona posició final.

Els punts es distribuiran ara segons la següent escala per a les primeres quinze posicions: 30/25 /20/17/15/13/11/9/8/7/6/5/4/3/2 punts, amb un punt per als equips que abandonin. També es concediran punts per etapes, en un format similar. Els pròlegs tindran una puntuació especial: 3 punts per al primer, 2 per al segon i 1 per al tercer lloc.

Sensors de parell motor: l’equilibri tecnològic arriba als tot terreny

Baja_Aragón_2024_ Joao Ferreria Mini Xraid
Eloi Sáez

Una de les grans novetats dels Ral·lis Tot Terreny és la implementació del sensor de parell motor com a sistema principal per monitorar i controlar el rendiment dels motors en els vehicles del grup Ultimate. Aquesta tecnologia (Balance of Performance, BoP) utilitzada al WEC, permet mesurar amb precisió la potència i el consum d’energia, assegurant un equilibri competitiu entre els equips.

Els sensors, desenvolupats en col·laboració amb MagCanica, ajuden a reduir l’impacte de factors externs com les condicions meteorològiques, garantint decisions més precises i penalitzant els excessos de potència. Per exemple, durant el passat Ral·li del Marroc, es va establir un sistema progressiu de sancions per infraccions: 10 segons per fins a 5 infraccions, 30 segons per entre 6 i 10, i una penalització fixa de 10 minuts per etapa a partir de 10 infraccions.

Eloi Sáez

Tot i els avantatges, els sensors de parell motor enfronten desafiaments operatius. En terrenys irregulars, els pics de parell motor poden generar falses alarmes, obligant els equips a ajustar configuracions per evitar penalitzacions. A més, encara que la tecnologia és fiable, es poden produir errors puntuals.

La FIA planeja expandir aquesta tecnologia a altres categories, inclosos els ral·lis, amb l’objectiu de fomentar l’ús de noves tecnologies com els motors d’hidrogen i elèctrics. Tanmateix, les categories de base hauran d’esperar, ja que els costos inicials són elevats.

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua

Subscriu-te
Notificació de

0 Comments
el més vell
el més nou
Inline Feedbacks
View all comments