Descobrim els pilots i copilots catalans que participaran en el mític ral·li Dakar en la seva edició de 2025
El Dakar, el raid més dur del món, comptarà de nou amb una destacada presència catalana en la seva edició de 2025. Els pilots i copilots catalans no només aporten talent i experiència, sinó també simbolitzen la passió pel motor i l’esperit competitiu de la nostra terra.
Repassem els 22 representants catalans en la categoria de cotxes, els seus equips i les expectatives per aquesta exigent cursa.
Nani Roma i Àlex Haro: experiència pel nou projecte de Ford
Nani Roma, doble guanyador del Dakar tant en motos com en cotxes, s’uneix a l’equip M-Sport Ford per a l’edició de 2025, pilotant el nou Ford Raptor T1+. Al seu costat, el copilot català Àlex Haro, amb qui ha compartit èxits en edicions anteriors. Roma, en la seva 28a participació al Dakar, aporta una experiència inigualable, la mateixa que Haro en navegació. L’equip confia que aquesta combinació els permeti assolir resultats destacats en aquesta edició de debut.
Haro per la seva part disputarà el seu onzè Dakar consecutiu des del seu debut, allà pel 2015, al costat d’Albert Llovera. Amb Roma formen un binomi gairebé inseparable, amb qui ha disputat més de la meitat de les seves participacions i amb el que va aconseguir acabar segon el 2019
Lucas Cruz: copilot de Carlos Sainz.
Lucas Cruz, nascut a Barcelona, és el copilot de Carlos Sainz en el Dakar 2025, formant part de l’equip Ford M-Sport. Amb Sainz, ha aconseguit quatre victòries en el Dakar, i junts busquen ampliar el seu palmarès en aquesta edició. Igual que Roma i Haro aquest primer any del projecte de Ford caldrà veure on es troben les prestacions de la Raptor T1+, tant en termes de competitivitat com en fiabilitat.
Armand Monleón: copilot de Lucas Moraes a Toyota Gazoo Racing
Armand Monleón acompanyarà de nou al pilot brasiler Lucas Moraes amb l’equip Toyota Gazoo Racing per al Dakar 2025. El català afronta aquesta edició amb optimisme després d’una temporada de treball conjunt que ha consolidat la seva complicitat dins del cotxe. Després de debutar com a equip al Dakar anterior, Monleón subratlla la millora en la comunicació i el rendiment:
Oriol Mena, un pas endavant amb Baciuska
Oriol Mena serà copilot del lituà Rokas Baciuska, representant l’equip Overdrive Racing. Aquesta parella competirà amb un Toyota Hilux Overdrive en la classe T1+. Després de guanyar la classe SSV en el debut de Baciuška i de quedar tercers el 2022, el duo torna més preparat i ambiciós que mai.
Daniel Oliveras: experiència per a Yacopini
Dani Oliveras forma part també de l’equip Overdrive Racing, al costat de l’argentí Juan Cruz Yacopini. Aquesta parella participarà amb un Toyota Hilux Overdrive en la classe T1+. Aquest 2025 competirà en el seu onzè Dakar, després de passar per les categories de moto, cotxes i SSV. Entre els seus èxits més destacats hi ha el segon lloc entre els SSV l’any 2019, com a copilot de Gerard Farrés.
Els inicis d’Oliveras en el món del motor es remunten al 2003, en el trial, on va aconseguir ser campió d’Espanya, d’Europa i del món. El 2013 va fer el salt als raids, però el 2023 va ser l’any clau per a Oliveras i el seu pilot, Juan Cruz Yacopini quan van aconseguir el tercer lloc del campionat mundial W2RC en la categoria Ultimate.
Laia Sanz: la reina del Dakar
Laia Sanz, amb 39 anys, és la gran referent femenina. La pilot catalana ha completat amb èxit les seves 14 participacions, des del seu debut en motos el 2011, un rècord que cap altra catalana ha aconseguit.
Amb 11 victòries femenines en motos i un impressionant 9è lloc a la general de motos el 2015, Sanz ha consolidat una trajectòria única en el Dakar. En el seu palmarès, destaquen 14 mundials de Trial i 6 d’Enduro, xifres que avalen la seva excel·lència esportiva.
El 2022 va fer el salt als cotxes, on va destacar des de l’inici i va assolir la 15a posició a la general el 2024 (3a entre els vehicles de dues rodes motrius) competint amb un equip privat. Ara, amb el Dakar 2025 a l’horitzó, Sanz es fixa objectius ambiciosos:
Nandu Jubany i Marc Solà: una història de superació
El xef català Nandu Jubany, de 53 anys, no és un participant qualsevol al Dakar 2025. Amb una estrella Michelin i cinc sols Repsol, dirigeix diversos restaurants de prestigi, incloent Can Jubany, inaugurat el 1995.
Després d’un accident el 2016 que el va apartar del seu debut en moto, Jubany va complir el seu somni l’any següent, completant l’edició sud-americana. Malgrat haver assegurat que no tornaria, el 2025 afronta el repte sobre quatre rodes amb un buggy Optimus de MD i al costat de Marc Solà. Sorprenentment, al Rally del Marroc van acabar segons en la seva categoria (T1.2) i dissetens en la general d’Ultimate. Jubany afirma:
Marc Solà, de 35 anys, sumarà la seva desena participació al Dakar el 2025, un fet que li permetrà entrar al selecte grup de “Legends”. Després de competir en quatre edicions amb moto, ha participat en sis més amb SSV i cotxes.
Solà va començar a muntar en moto amb només 10 anys, iniciant una trajectòria que el va portar a l’Enduro a nivell autonòmic, estatal i internacional. Inspirat per figures com Marc Coma (cinc cops guanyador del Dakar en moto), Iván Cervantes i Gerard Farrés, va tenir l’oportunitat de formar equip amb Cervantes i Farrés el 2018. Criat en una família de mecànics, actualment combina aquesta herència amb una carrera com a copilot. El 2022, juntament amb Santi Navarro, va aconseguir un quart lloc en la general de vehicles lleugers de sèrie.
Una de les seves experiències més impactants va ser al Ral·li del Marroc del 2016, quan va socórrer a Nandu Jubany després d’un accident, portant-lo pel desert fins a un punt on van poder demanar ajuda. Aquest 2025, tots dos competiran junts en un prototip de 400 CV.
Isidre Esteve i Txema Villalobos a pel top20
Isidre Esteve disputarà el 2025 el seu 20è Dakar, el desè des que un accident a la Baja Almanzora (Almeria) el 2007 li causés una lesió medul·lar que li va canviar la vida. Anteriorment, havia estat present en altres 10 edicions del Dakar africà a la categoria de motos, on va mantenir duels inoblidables amb Coma, Despres, Sainct i Meoni i va arribar a acariciar el podi del ral·li més dur del món amb dues ocasions (2005 i 2001).
El 2018 i 2019 va arribar a fregar el top 20 amb dos 21s llocs, el seu millor resultat fins avui en cotxe. Aquest any espera evitar els problemes mecànics de les últimes edicions i estar a la batalla amb el seu Toyota GR DKR Hilux T1+.
José María ‘Txema’ Villalobos és conegut pel seu talent tant com a mecànic com a copilot. Amb 8 Dakars a les espatlles, aquest 2025 busca el seu somiat top 20 al costat d’Isidre Esteve. Villalobos destaca per la seva habilitat per trobar solucions davant problemes tècnics i per la seva experiència en navegació, adquirida en proves com el Rally Raid de Portugal. Ell mateix comenta:
Pau Navarro: la jove promesa catalana
Un dels participants més joves, Pau Navarro, estarà acompanyat per Lisandro Ezequiel. El seu vehicle, un Taurus T3 Max, competirà sota l’equip BBR Motorsport en la categoria Chellenger (T3). Navarro ha estat fitxat per Red Bull per al Dakar i el Mundial de Ral·li Raid (W2RC) 2025.
Joan Font i Sergi Brugué: experiència i passió
El pilot de Vic, Joan Font, arriba al seu setè Dakar amb un historial destacat en rallies. Aquest 2025 competirà amb l’estructura de BBR i un Can-Am T3, centrat a ajudar l’equip i gaudir de la competició.
El copilot Sergi Brugué, amb cinc participacions al Dakar (una com a mecànic i quatre com a copilot), torna aquest 2025 amb el pilot Joan Font. Des de ben jove, la seva passió pel motor l’ha portat a participar en múltiples rols, des de mecànic fins a copilot.
Eduard Pons i Jaume Betriu: un salt endavant
Eduard Pons, després de completar amb èxit el Dakar 2024 amb diversos Top 10 en la categoria SSV, afronta el Dakar 2025 amb majors ambicions. Pilotarà un Taurus T3 Max de la categoria Challenger, preparat per Nasser Racing, i comptarà novament amb Jaume Betriu com a copilot. L’equip, sota l’estructura del multicampió Nasser Al-Attiyah, ha realitzat una preparació exhaustiva per afrontar els desafiaments del Dakar amb l’objectiu de millorar els resultats de l’edició anterior.
Jaume Betriu compta amb 11 títols d’Espanya i dos subcampionats del món en la categoria E3 d’enduro. Va iniciar-se al motocross, però la seva carrera va evolucionar cap al ral·li raid, on ha demostrat la seva versatilitat. En el seu debut al Dakar en moto, va ser el millor Rookie, assolint una meritòria 14a posició, i en la seva segona participació va millorar fins al 12è lloc.
El 2024, Betriu es va estrenar com a copilot al Dakar al costat d’Eduard Pons a la categoria SSV, una experiència que defineix com enriquidora i completament diferent del que havia viscut en moto. Sobre el seu paper com a copilot, reflexiona:
Óscar Ral i Xavi Blanco: un nou repte per superar-se
Óscar Ral Verdú, nascut a Barcelona, va descobrir la seva passió pel motor gràcies al seu avi, enginyer de la mítica marca de motocicletes Ossa. Va créixer en una família humil i, malgrat il·lusionar-se des de petit amb els herois del Dakar, no va tenir els recursos per competir. Tot i així, fa tres dècades que, juntament amb el seu germà David, van fundar Dara Pharma, una empresa capdavantera en la fabricació d’equipaments per a la indústria farmacèutica, clau durant la pandèmia per la producció de vacunes.
El 2023, amb 50 anys, va decidir fer realitat el seu somni debutant al Dakar en la categoria T4. El 2024 va fer un pas endavant competint a Challenger amb un nou copilot, Xavi Blanco, que aquest any també celebra el seu 9è Dakar. Ara, per al 2025, Óscar competirà amb un Taurus, amb l’objectiu d’assolir el Top-10 a Challenger. Sobre la seva trajectòria, Óscar reflexiona:
La vida de Xavi Blanco va canviar el 2008, durant la crisi econòmica, quan va haver de tancar la seva botiga de mobles i reinventar-se. Actualment és empresari en el sector de l’oci amb un centre de Laser Tag i un bar de música en directe a L’Ametlla del Vallès. Però la seva veritable passió és el motor, que l’ha portat a convertir-se en copilot semiprofessional i coordinador de la Copa Yamaha YXZ Cup.
El 2025 serà el seu 9è Dakar com a copilot. Va començar com a pilot, però la seva trajectòria a la dreta del cotxe va arrencar el 2008 al Ral·li de Tunísia.
Xavier Foj: una llegenda viva del Dakar
Xavier Foj és una icona del Dakar. Aquest arquitecte català va debutar el 1991 en el mític París-Trípoli-Dakar i, des d’aleshores, ha completat 31 participacions. Foj és un dels pilots més experimentats de la història de la prova. El 2025 tornarà a la classe Challenger T3 amb l’Oryx T3, un vehicle que ASM Motorsport, preparador català, va construir des de zero.
Sobre la seva trajectòria, Foj recorda amb orgull les dificultats superades al llarg dels anys:
Joan Piferrer i Joan Rubí: d’empresaris a dakarians
Joan Piferrer, un empresari de restauració, va començar la seva carrera esportiva en motocross abans de destacar en motos d’aigua, on va ser campió d’Europa el 1996 i bronze al Mundial de Dubai el 1995. Després de dedicar-se al desig dels deserts durant una dècada, aquest 2025 complirà el seu somni de córrer el Dakar en la categoria Challenger.
Joan Rubí s’ha convertit en un model de persistència al Dakar. Després de múltiples abandonaments per problemes mecànics en les seves primeres participacions, va aconseguir acabar la prova el 2016 com a navegant del bolivià Alberto Rodrigo Gutiérrez, pujant al podi de la classe T3.1.
Gerard Farrés: una icona del Dakar
Gerard Farrés, natural de Manresa, disputarà el seu 18è Dakar el 2025. Des del seu debut en moto el 2006, ha demostrat ser un pilot exemplar, assolint fites com el tercer lloc del 2017 amb l’equip privat Himoinsa. Des del 2019, ha destacat als SSV amb dos podis i cinc victòries d’etapa.
Aquest any, Farrés competirà amb el Pedregá Team i el copilot Toni Vingut:
L’edició d’aquest any del Dakar comptarà amb 22 pilots catalans que aspiren a tot; des de MotorEsport.cat farem un seguiment diari de totes les novetats que vagin succeint en el raid més dur del món.