Dimarts, maig 20, 2025

Top 5 This Week

ENTRADES RELACIONADES

Hyundai pressiona pel futur del WRC: abandonament en l’horitzó si no hi ha canvis pel 2027

El fabricant coreà rebutja un reglament basat només en motors de combustió i demana obertura tecnològica i un BoP per seguir al Mundial

El Campionat del Món de Ral·lis (WRC) afronta un moment clau. A menys de dos anys perquè entri en vigor el nou reglament tècnic del 2027, Hyundai ha deixat clar que podria abandonar el certamen si la FIA manté l’aposta exclusiva pels motors de combustió interna. La marca considera que aquest enfocament va en contra dels seus objectius industrials i de promoció de marca.

El 2022, els cotxes Rally1 van incorporar tecnologia híbrida, però aquest 2025 la FIA va decidir treure aquesta hibridació per reduir els costos. La proposta per al nou cicle 2027-2030 suposaria tornar, inicialment, a la combustió tradicional amb combustible sostenible. La FIA defensa que és l’única opció viable a curt termini per reduir costos i fer atractiva l’entrada de nous fabricants.

Hyundai vol tecnologia i rendiment equilibrat

Per François-Xavier Demaison, director tècnic de Hyundai Motorsport, continuar només amb motors de combustió interna no té sentit per a una marca que vol reflectir les seves apostes en mobilitat.

“No podem justificar davant la direcció de Corea invertir en un projecte que no aporta valor tecnològic ni connexió amb els nostres productes”

FX a DirtFish

La marca proposa que des del 2027 ja es pugui competir amb sistemes alternatius, com híbrids o elèctrics, sota un model d’equivalència de prestacions (BoP), similar al del Dakar o el WEC. Hyundai veu amb bons ulls la flexibilitat en els bastidors, però demana diversitat en els sistemes de propulsió.

Poca claredat i molt poc temps

El calendari tampoc juga a favor de les marques. Amb menys de 16 mesos per desenvolupar un cotxe nou, M-Sport ha advertit que el 2027 podria començar amb una sola marca inscrita, si la resta no arriba a temps. Richard Millener, cap de l’equip britànic, creu que l’actual indefinició frena qualsevol decisió estratègica.

La FIA, per la seva banda, ha anunciat que no publicarà els detalls finals del reglament fins a agost de 2025. El seu director tècnic, Xavier Mestelan-Pinon, defensa que el nou cotxe serà més assequible (345.000 euros) i basat en components Rally2, però amb prestacions similars a les actuals.

Sense compromís més enllà del 2026

El responsable de Hyundai, Cyril Abiteboul, ha estat contundent: la marca encara no ha confirmat la seva participació el 2026, últim any dels Rally1, i molt menys pel període posterior. Assegura que el WRC ha de reflexionar la realitat del sector de l’automoció i oferir oportunitats de negoci reals.

Des del promotor del campionat, Peter Thul afirma que les converses amb els fabricants són constants i positives, però admet que l’escenari actual és delicat.

Una cruïlla decisiva per al WRC

Amb Hyundai qüestionant el seu futur, un reglament per concretar i poc marge de temps, la FIA té al davant una situació crítica. Si la marca coreana abandona i no arriben nous fabricants, el campionat podria haver de fer un gir estructural, com ja va passar el 1987, i optar per promocionar els Rally2 a categoria principal. Tot està obert.

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua

Subscriu-te
Notificació de

0 Comments
el més vell
el més nou
Inline Feedbacks
View all comments