Dimecres, maig 21, 2025

Top 5 This Week

ENTRADES RELACIONADES

Mònaco 2025: 75 anys de F1 amb novetats al circuit i estratègia obligada a dues parades

La cursa més emblemàtica del calendari de Fórmula 1 renova l’asfalt i modifica les estratègies amb una nova norma de pneumàtics per a aquest 2025

El Gran Premi de Mònaco de 2025 commemora el 75è aniversari de la primera cursa de Fórmula 1 al Principat, celebrada el 1950, quan Ferrari hi va fer el seu debut. Des d’aleshores, la F1 ha visitat Mònaco cada any, amb excepcions entre 1951 i 1954 i el 2020.

Amb 70 edicions disputades, la cursa de Monte-Carlo segueix sent una de les més icòniques del calendari, tant per la seva història com per les seves particularitats tècniques. El traçat urbà de 3,337 km i 78 voltes exigeix una conducció precisa per les seves 19 corbes estretes i l’absència pràctica d’escapatòries.

Canvi d’asfalt i menys adherència en els entrenaments

Una de les novetats d’aquesta edició és la repavimentació parcial del circuit, des de la corba 12 fins a la corba 3. Aquest canvi afecta aproximadament la meitat del recorregut, i pot provocar problemes d’adherència i granulat dels pneumàtics, especialment durant les primeres sessions de lliures.

Tot i que l’asfalt s’anirà millorant amb el pas dels cotxes i l’acumulació de goma, la reobertura diària del circuit al trànsit urbà pot desfer part d’aquest treball i condicionar l’evolució de la pista.

Dues parades obligatòries i més joc estratègic

Una altra gran novetat ve de la mà de la normativa. Segons l’article 30.5 m), els pilots hauran d’utilitzar com a mínim tres jocs de pneumàtics diferents durant la cursa. Si la cursa és en sec, s’hauran d’utilitzar dos compostos de sec (un dels quals ha de ser mitjà o dur).

El no compliment d’aquesta norma pot comportar:

  • 30 segons de penalització si no s’usen dos compostos de sec o tres jocs en total,
  • 60 segons de penalització si només s’utilitza un joc durant tota la cursa.

Aquest requeriment obliga a dues parades a boxes, fins i tot en condicions de pista completament seca. Per tant, desapareixen les estratègies de parar només una vegada i augmenta la possibilitat de jugar amb el compost més tou per guanyar temps.

Pneumàtics més tous i estratègies més obertes

La Pirelli ha optat per segona cursa consecutiva per portar els compostos més tous de la seva gamma (C4, C5 i C6), amb els C4 i C5 com a obligatoris. Cada pilot tindrà també un joc extra de pneumàtics de pluja extrema per poder complir amb la norma en cas d’aiguat.

Aquest escenari podria afavorir estratègies més agressives, amb ús dels C6 en estints curts i més possibilitats de variabilitat tàctica, en una cursa on sortir des de la pole ha estat clau històricament: 46% dels guanyadors han sortit des del primer lloc.

Història, xifres i dominadors del Principat

El circuit de Monte-Carlo ha vist guanyadors il·lustres com Ayrton Senna, que manté el rècord de victòries (6), seguit de Graham Hill i Michael Schumacher amb 5. Senna també lidera en poles (5) i pòdiums (8).

Entre les marques, McLaren és la més exitosa amb 15 victòries, seguida per Ferrari (10), Lotus i Red Bull (7). Ferrari lidera en pòdiums totals (57) i posicions de sortida des de la pole (13).

Però Mònaco també ha ofert sorpreses: Olivier Panis va guanyar el 1996 sortint des del 14è lloc, en una de les curses més caòtiques del seu historial.

🗓️ Horaris del GP de Mònaco 2025

Dijous, 22 de maig

  • 13:30 – 14:15: Formula 3 – Entrenaments lliures
  • 15:00 – 15:45: Formula 2 – Entrenaments lliures
  • 16:30 – 17:15: Porsche Supercup – Entrenaments lliures

Divendres, 23 de maig

  • 11:10 – 11:26: Formula 3 – Classificació (Grup A)
  • 11:34 – 11:50: Formula 3 – Classificació (Grup B)
  • 13:30 – 14:30: Fórmula 1 – Entrenaments lliures 1
  • 15:10 – 15:26: Formula 2 – Classificació (Grup A)
  • 15:34 – 15:50: Formula 2 – Classificació (Grup B)
  • 17:00 – 18:00: Fórmula 1 – Entrenaments lliures 2
  • 18:45 – 19:15: Porsche Supercup – Classificació

Dissabte, 24 de maig

  • 10:45 – 11:30: Formula 3 – Cursa Sprint (23 voltes o 40 minuts + 1 volta)
  • 12:30 – 13:30: Fórmula 1 – Entrenaments lliures 3
  • 14:15 – 15:05: Formula 2 – Cursa Sprint (30 voltes o 45 minuts + 1 volta)
  • 16:00 – 17:00: Fórmula 1 – Classificació

Diumenge, 25 de maig

  • 08:10 – 09:00: Formula 3 – Cursa principal (27 voltes o 45 minuts + 1 volta)
  • 09:50 – 10:55: Formula 2 – Cursa principal (42 voltes o 60 minuts + 1 volta)
  • 12:05 – 12:40: Porsche Supercup – Cursa (17 voltes o 30 minuts màxim)
  • 12:50 – 13:20: Fórmula 1 – Desfilada de pilots
  • 15:00: Fórmula 1 – Cursa (78 voltes o 120 minuts màxim)

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua

Subscriu-te
Notificació de

0 Comments
el més vell
el més nou
Inline Feedbacks
View all comments