La marca francesa busca solucions davant un BoP que no convenç
Peugeot ha admès per primera vegada la possibilitat de construir un cotxe completament nou per al seu programa actual al Campionat del Món de Resistència (WEC). Aquesta declaració arriba després d’un rendiment decebedor a Le Mans, on el seu vehicle actual va acabar en l’onzena posició després de la desqualificació del Ferrari de Molina, havent estat inicialment dotzè i dissetè.
Olivier Jansonnie, director tècnic de Peugeot Sport, ha revelat que reemplaçar l’actual 9X8 2024 Le Mans Hypercar serà l’única opció si no hi ha canvis en el sistema de Balance of Performance (BoP). Jansonnie ha estat clar en el propòsit de la marca:
“No té cap sentit per a Peugeot competir al WEC sense estar en condicions de guanyar a Le Mans”.
Les alternatives són, doncs, que els reguladors (l’Automobile Club de l’Ouest i la FIA) modifiquin el sistema d’equilibri dels cotxes a Le Mans, o bé que Peugeot presenti un vehicle nou. Jean-Marc Finot, cap de motorsport del grup Stellantis, al qual pertany Peugeot, ha reiterat aquesta posició, afirmant que Peugeot “necessita l’eina per ser competitiu”.
La normativa no permet un altre cotxe nou
Aquesta admissió de Peugeot es produeix en un context de negociacions amb els òrgans de govern del WEC per a la construcció d’un cotxe nou per a la temporada 2027. El reglament LMH permet a un fabricant construir un segon cotxe durant el cicle de vida de les normatives. No obstant això, Jansonnie ha explicat que el 9X8 2024, introduït a principis de l’any passat, ja va ser una nova homologació completa, i no una evolució mitjançant l’ús de les anomenades ‘evo jokers’ o actualitzacions de rendiment.
El cotxe de 2024 va representar un canvi de concepte important respecte a la versió original que va debutar el juliol de 2022, abandonant les rodes i pneumàtics de la mateixa mida davant i darrere (que eren de 31 cm d’amplada) i incorporant per primera vegada un aleró posterior convencional, amb pneumàtics de 29 cm davant i 34 cm darrere. Aquest canvi va implicar el redisseny del 90% de l’exterior del cotxe.
Perjudicats pel BoP
El 9X8 2024 havia mostrat una millora de competitivitat durant la segona meitat de l’any passat, aconseguint un podi a la final de Bahrain al novembre. També va ser competitiu a la prova del WEC a Spa el maig d’aquest any, i hauria pogut lluitar per un altre podi si no hagués estat per un problema de comunicació. Per a la cursa d’Imola d’aquest any a l’abril, el cotxe complia amb el pes mínim i la potència màxima permesa (520kW/697bhp). No obstant això, per a Le Mans 2025, el vehicle va rebre un pes mínim de 1039kg i una potència màxima de 507kW (679bhp), amb el límit de despesa d’energia més baix entre els Hypercars (889 megajoules). Jean-Marc Finot va reconèixer que esperaven estar en desavantatge a Le Mans a causa de la normativa.
Cal destacar que el BoP per a les rondes regulars del WEC es calcula mitjançant un algoritme basat en dades de rendiment en cursa, mentre que per a Le Mans, l’ACO i la FIA utilitzen simulacions que tenen en compte les especificitats del Circuit de la Sarthe. La categoria Hypercar ha estat estesa fins a finals de 2032, tot i que encara no s’han finalitzat els detalls sobre com això afectarà el nombre d’actualitzacions permeses (actualment set ‘evo jokers’) i la capacitat de construir un cotxe nou. El president de l’ACO, Pierre Fillon, va indicar la setmana passada que els aspectes “pràctics” d’aquesta extensió de les regles s’han de concretar a finals d’any.
Un desenvolupament innovador amb pocs resultats
El Peugeot 9X8, inicialment conegut pel seu disseny sense aleró posterior i el seu desenvolupament virtual basat en 15.267 arxius digitals, va ser un projecte intens de dos anys de modelització i simulació. Aquest enfocament va permetre a Peugeot Sport provar sistemes i components, optimitzar recursos i temps, i preveure el rendiment del cotxe abans de la construcció física. La intel·ligència artificial va ser una eina clau per analitzar l’enorme quantitat de dades. El nom del vehicle, 9X8, fa referència a l’herència de competició de Peugeot (905, 908), la tracció total i tecnologia elèctrica (X), i la numeració actual de la marca (8).