Dimecres, 23 juliol 2025

Top 5 This Week

ENTRADES RELACIONADES

La Baja més bèstia: rècord d’inscrits a Terol

Una edició amb xifres inèdites que consolida la seva posició en el calendari internacional de raids.

A només uns dies per al seu inici, la Baja Aragón es presenta com una de les cites imprescindibles del calendari de raids. Celebrant la seva 41a edició del 25 al 27 de juliol de 2025 a la província de Terol, aquesta prova torna a ser l’única de l’Estat inclosa en la Copa del Món FIA de Bajas i en la Copa del Món FIM per a motos i quads.

Un dels grans atractius d’aquesta edició serà la competència de pilots de renom internacional. El catarí Nasser Al‑Attiyah, sis vegades guanyador de la prova, buscarà el seu setè títol conduint amb el seu nou copilot, mentre que Nani Roma també s’ha posicionat com un dels favorits. A més, aquesta edició s’espera que superi rècords de participació a nivell FIA, amb xifres mai vistes abans.

Una cursa mítica

Nascuda l’any 1983, la Baja Aragón va ser creada per un grup d’entusiastes francesos i espanyols, inspirats per la popularitat dels ral·lis d’aventura africans com el Dakar i el ral·li dels Faraons. Inicialment anomenada Baja Montesblancos, va triar el desert dels Monegros per la seva idoneïtat paisatgística i la infraestructura existent a Saragossa.

Al llarg de la seva història, la prova ha patit algunes interrupcions, com la de 1992, que va ser cancel·lada per coincidir amb els Jocs Olímpics de Barcelona. Després d’aquesta data, la Federació Espanyola d’Automobilisme va prendre les regnes de l’organització, integrant-la a la Copa del Món FIA de Ral·lis Cross Country.

Actualment, la Baja forma part dels calendaris de la Copa del Món FIA de Bajas, a més de ser puntuable per al Campionat d’Espanya de Raids.

Recorregut exigent per Terol

Baja_Aragón_2024_Baciuska Vidal
Eloi Sáez

Enguany, la Baja se celebrarà del 25 al 27 de juliol de 2025. El cor de la prova bategarà a la província de Terol, que acollirà gran part del recorregut. Els equips s’endinsaran pels camins de 27 municipis de tres comarques: Jiloca, Albarracín i Terol.

El format de la competició es distribueix de la següent manera:

  • Divendres, 25 de juliol: Després de les verificacions tècniques i administratives al Palau dels Esports, els motors començaran a rugir amb la prova pròleg a partir de les 14:30 h, començant per les motos. Aquesta etapa es realitzarà a l’entorn de Gea de Albarracín, com en edicions anteriors.
  • Dissabte, 26 de juliol: La jornada comptarà amb dos sectors selectius: SS1 – Argente/Cella i SS2 Torrijo del Campo/Gea de Albarracín. Un aspecte clau per a la seguretat és que els trams per a cotxes/camions i motos/quads són independents, evitant coincidències a les especials. Així, el tram que realitzen els cotxes al matí, el faran les motos/quads a la tarda, i viceversa.
  • Diumenge, 27 de juliol: La jornada final repetirà com a SS3 l’especial SS1 Argente/Cella. En aquesta ocasió, motos i quads sortiran més d’hora que cotxes i camions. L’arribada a meta serà a la ciutat de Terol.

Rècord d’inscrits i noms destacats

Baja_Aragón_2024_ Joao Ferreria Mini Xraid
Eloi Sáez

L’edició de 2025 ha batut rècords de participació, especialment en les proves FIA Baja, tant del Campionat del Món com del Campionat d’Europa. S’espera una xifra total de 165 participants entre cotxes i camions. Gairebé un centenar d’equips FIA s’han inscrit en la categoria de cotxes, acompanyats d’una quarantena d’equips del Campionat d’Espanya de Ral·lis Tot Terreny (CERTT) en velocitat i una vintena en regularitat.

Aquesta edició comptarà amb estrelles destacades dels raids com Nasser Al-Attiyah amb el seu Dacia SanSandrider i estrenant nou copilot, el belga Fabian Lurquin, que fins ara estava a la dreta de Sebastien Loeb. Toyota també tindrà representació amb l’argentí Yacopini copilotat per un català, Dani Oliveras, dins de l’estructura Overdrive. L’equip oficial, Gazoo Racing, hi trobem Variawa acompanyat d’un altre català, Oriol Mena.

Una parella 100% catalana que també estarà entre els candidats a la victòria serà Nani Roma i Alex Haro amb el Ford Raptor T1+.També amb un cotxe de la marca americana tindrem un vell conegut dels trams del Mundial de Ral·lis, Martin Prokop. Mentre que l’escuderia X-Raid amb els Mini JCW també tindran dues unitats en la cursa aragonesa.

La categoria de camions, una de les poques fora del desert que inclou aquestes “grans bèsties”, comptarà amb una desena de participants que prometen espectacularitat i són un gran atractiu per al públic. Equips destacats del Dakar, com el de Martin Macik (vencedor de les dues últimes edicions en la categoria de camions amb Iveco juntament amb František Tomásek i David Švanda), ja han confirmat la seva presència.

Altres categories que complementen l’espectacle són els ParaBaja, una secció dissenyada per a pilots amb discapacitat, i els Buggy Experience, que ofereixen una experiència immersiva als pilots compartint els mateixos trams que els altres vehicles.

Un bon grapat de catalans

baja_aragón-2023-de_mevius_t3
Eloi Saez

La Baja Aragón sempre ha tingut una forta connexió amb el motoresport català, i aquesta edició no és una excepció, amb una notable presència de pilots i copilots de Catalunya, a més de la implicació d’equips i escuderies catalanes. Aquesta proximitat geogràfica i la tradició en raids fan que la prova sigui un objectiu prioritari per a molts d’ells.

A part dels catalans que ja hem anomenat, també podem trobar, entre d’altres, Armand Monleon a bord d’una Hilux de l’equip Overdrive al costat de Martin Kaczmarski.

Pau Navarro i Jan Rosa amb un Taurus T3 Max de l’equip BBR segur seran candidats al triomf final. Eduard Pons i Jaume Betriu també hi seran amb un altre Taurus T3 Max. Laia Sanz estarà present amb la mateixa unitat i acompanyada de Luka Larrosa. Alex Sabater el creador de l’Oryx T3 pilotarà l’Evo2 del seu equip, ASM Motorsport.

Un altre copilot català ben conegut pels seus èxits en la regularitat és Carles Jiménez, que estarà al costat del mundialista Luis Climent amb un Can-Am Maverick X3. Un altre copilot conegut dels ral·lis a casa nostra, Eduard Ferran, estarà a la sortida amb un JMPR T3.

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua

Subscriu-te
Notificació de

0 Comments
el més vell
el més nou
Inline Feedbacks
View all comments