Els problemes de fiabilitat a Finlàndia frustren les opcions de podi i posen en alerta l’equip abans del debut al Ral·li del Paraguai
Hi ha caps de setmana que semblen fets per triomfar. Que tot s’alinea, que l’equip respira fort i confiat. Però al Ral·li de Finlàndia 2025, a Hyundai li va faltar aire. Just quan tot apuntava a una jornada per emmarcar, amb opcions clares de doble podi, van començar els malsons: una punxada, dues, tres… i així, com qui no vol la cosa, les esperances van quedar fetes miques.
Thierry Neuville, Ott Tänak i Adrien Fourmaux —tots tres— van topar amb problemes similars, com si els trams, de sobte, s’haguessin tornat traïdors per als seus interessos. Mentrestant, Toyota aprofitava el descontrol aliè per firmar una gesta majúscula: col·locar cinc cotxes entre els cinc primers. Un cop d’autoritat.
Causa desconeguda, efectes evidents
François-Xavier Demaison, el cap tècnic de Hyundai, ho va dir clar: “Algunes punxades les hem pogut rastrejar fins a danys en les llandes. En aquests casos, no podem culpar els pneumàtics.” Ara bé, no totes les avaries tenen una causa identificada. I això, justament, és el que més inquieta.
Per això, l’equip ha decidit posar-se les piles i obrir diversos fronts d’anàlisi: pressió dels pneumàtics, geometria de suspensió, comportament dels amortidors… Tot es revisarà amb lupa. “Planejam fer proves només per entendre millor què hem fet malament”, va confessar Demaison a DirtFish. I si ell ho diu així, no és cap eufemisme.
L’ombra d’Hankook… però sense acusacions
Enmig d’aquest embolic tècnic, un nom apareix inevitablement: Hankook. El nou proveïdor de pneumàtics està al centre del debat, tot i que —de moment— no se’l vol assenyalar directament. Demaison ha estat molt prudent i ha recalcat que no es pot buscar un sol culpable, perquè potser el problema és més complex del que sembla.
Per la seva banda, Hankook ha sortit al pas: col·laboren amb Hyundai per aclarir l’origen de les punxades, però avisen que no hi haurà canvis d’especificació abans del Ral·li del Paraguai. Per logística i normativa, tocarà espavilar-se amb el que hi ha.
En espera d’un gir a la tendència
Ara, el Mundial fa les maletes cap al Paraguai. Un escenari inèdit, on ningú no té referències clares. Un full en blanc. I ves per on, potser Hyundai hi pot escriure un nou capítol. Però per aconseguir-ho, cal que el bolígraf deixi de fer figa.
La confiança interna continua —almenys de portes enfora— però els números no menteixen: si no es troben solucions ràpidament, el tren del títol marxarà sense ells.
Els tests previstos poden ser decisius. No només per entendre si hi ha una connexió directa entre la configuració del cotxe i les punxades, sinó per saber si encara es pot fer alguna cosa dins dels límits reglamentaris. Perquè el marge és estret i, de moment, Hyundai va una mica a les palpentes. Amb tot, encara hi ha temps. Però no gaire.