Dimecres, 19 novembre 2025

Top 5 This Week

ENTRADES RELACIONADES

El Ford Focus s’acomiada definitivament de les carreteres

Sembla mentida, però aquell dia que molts temíem finalment ha arribat, i és que, malgrat que els rumors feia temps que circulaven pels tallers i fòrums, la realitat ens ha tocat de ple aquest cap de setmana passat. Eren els mateixos treballadors de la planta els encarregats de confirmar a les xarxes socials que l’últim Ford Focus havia sortit de la línia de muntatge dissabte, posant punt final a una història d’èxit que s’ha allargat durant 27 anys i que deixa enrere la freda però impressionant xifra de 12 milions d’unitats fabricades.

Costa de creure que un model tan integrat en el paisatge de Catalunya, aquell cotxe que veies a cada cantonada i que servia tant per anar a comprar el pa com per gaudir d’un port de muntanya, ja no existeixi com a opció de compra. De fet, aquesta decisió respon a l’estratègia de la marca americana de centrar-se totalment en l’electrificació de la seva flota europea, un moviment que genera cert desconcert quan veiem com s’acumulen al catàleg SUVs elèctrics com el Capri, l’Explorer i el Mustang Mach-E, tots ells competint en una franja de preus similar.

Una història de quatre generacions

Ara bé, per entendre la magnitud d’aquesta pèrdua, cal ficar la vista enrere i recordar què va suposar l’arribada del primer Focus el 1998, just quan va jubilar el mític Escort. En aquell moment, el mercat estava dominat per dissenys conservadors i funcionals, però Ford va decidir trencar motlles amb una estètica atrevida i, sobretot, amb una dinàmica de conducció que deixava en ridícul rivals contemporanis com l’Opel Astra. No

Fins i tot avui dia, si tens la sort de provar-ne un de la primera generació, notaràs que té un tacte especial, una agilitat que molts cotxes moderns han perdut pel camí. Tot seguit va arribar la segona generació, potser menys arriscada visualment, però que va elevar la qualitat interior i ens va regalar l’època daurada dels motors de cinc cilindres.

Més endavant, a mesura que els SUV començaven a guanyar terreny i els compactes de tres portes perdien el seu espai, va aparèixer la tercera generació – fa uns quinze anys – va ser l’etapa en què el model es va consolidar com un heroi de les altes prestacions assequibles, gràcies a l’arribada de l‘ST familiar i, per descomptat, de l’inoblidable RS de tracció total.

Semblava que Ford no podia fer res malament: teníem el Fiesta STi el Focus RS presentava els seus 350 cavalls de potència. Era una època daurada. En canvi, ara som al novembre de 2025, el Fiesta ja és història i el Focus ens diu adéu. Déu n’hi do, com ha canviat el panorama en només una dècada.

Malgrat tot, no ens hem de posar excessivament nostàlgics, perquè el mercat de segona mà esdevindrà ara el refugi per excel·lència dels puristes. Val a dir que, tot i saber que no hi hauria un altre RS en l’última generació (Mk4), la marca ens va deixar el millor ST de la història com a regal de comiat, un cotxe capaç de plantar cara al Civic Type R o al Golf GTI amb una facilitat sorprenent. De fet, les edicions especials amb suspensions millorades i llandes lleugeres són, avui dia, una de les millors opcions per qui busqui un compacte esportiu “de debò”.

Així doncs, encara que el Ford Focus hagi deixat de produir-se i l’estratègia de futur passi pels endolls i les bateries, el llegat d’aquest model perdurarà a les nostres carreteres durant molts anys.

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua

Subscriu-te
Notificació de

0 Comments
el més vell
el més nou
Inline Feedbacks
View all comments