Dimecres, 19 novembre 2025

Top 5 This Week

ENTRADES RELACIONADES

Lancia, més que un simple retorn

Lancia torna, i no és un eslògan nostàlgic: el nou Ypsilon Rally2 HF Integrale marcarà el desembarcament oficial de la marca al WRC2 el 2026. Per a una firma que acumula més títols mundials de constructors que cap altra als ral·lis, aquest moviment és, ni més ni menys, que un intent de reconnectar amb una identitat que mai no ha desaparegut del tot de l’imaginari dels aficionats.

La presentació del Ypsilon Rally2 HF Integrale davant la premsa internacional situa de nou el nom Lancia en l’aparador en un moment en què la categoria Rally2 s’ha convertit en el veritable camp de batalla de marques i pilots.

Del Delta Integrale a Ypsilon Rally2 HF: un nom que pesa

Quan Lancia decideix recuperar l’etiqueta “HF Integrale” no ho fa per casualitat. A finals dels anys 80 i principis dels 90, els Delta HF Integrale van dominar el Mundial de Ral·lis amb una combinació d’eficàcia, robustesa i enginyeria que va marcar època. Per entendre’ns, dir “Integrale” és evocar tram nevats a Monte-Carlo, pols a l’Acropolis i asfalt mullat a Sanremo.

Ara bé, el nou Ypsilon Rally2 HF Integrale no és un exercici de retro-design, sinó una plataforma de competició completament nova, adaptada a la normativa Rally2 actual. Manté l’esperit agressiu i el focus en el rendiment, però encaixat en un marc tècnic radicalment diferent, molt més regulat i amb un control de costos marcat per la FIA.

Un Rally2 de nova generació

El programa Lancia WRC2 neix sota el paraigua de Stellantis Motorsport, que acumula més d’una dècada d’experiència a la categoria Rally2 amb marques com Peugeot, Citroën o Opel. El Ypsilon Rally2 HF Integrale és, de fet, la síntesi de totes aquestes temporades de proves i curses.

El cotxe s’ha optimitzat en set àmbits clau: reducció de pes i repartiment més equilibrat, aerodinàmica més eficient, motor turbo evolucionat amb tecnologia heretada del Peugeot 9X8 i un nou sistema ALS, transmissió revisada, suspensions específiques, interior més ergonòmic per a pilot i copilot i una estructura de seguretat encara més rígida. Tot plegat s’ha validat en quilòmetres i quilòmetres de test als Alps i al centre de proves de Balocco, aprofitant també el saber fer acumulat en programes del WRC2, ERC, resistència i Customer Racing de Stellantis.

La previsió és que el Ypsilon Rally2 HF Integrale debuti al WRC2 el 2026, començant pel mític Rallye Monte-Carlo i amb un programa mínim de vuit proves. A més a més, el cotxe també competirà a l’ERC i a diversos campionats nacionals, amb les primeres unitats de client previstes per al primer trimestre de 2026 i amb preus ajustats als límits marcats per la FIA.

Una piràmide esportiva completa: de Rally6 a Rally2 i elèctrics

Lancia no vol limitar-se a un únic model de ralis. El nou ecosistema esportiu de la casa italiana es construeix al voltant d’una piràmide que comença al Rally6 i culmina al Rally2, amb un pont clar cap als models de carrer.

A la base, el Lancia Ypsilon HF Racing (Rally6) es planteja com a porta d’entrada per a joves pilots. Munta un motor 1.2 turbo de 145 cv, diferencial autoblocant, estructura amb gàbia homologada FIA i frens de 302 mm al davant i 290 mm al darrere. Tot just lliurat, està preparat per competir, amb un preu de 38.900 € sense IVA, cosa que el fa especialment interessant per a escoles de pilotatge i equips modestos.

Un graó més amunt hi ha el Lancia Ypsilon Rally4 HF, destinat tant a equips privats com professionals. Disposa d’un 1.2 turbo de 212 cv, caixa seqüencial SADEV, diferencial autoblocant, frens ventilats de 330 mm i suspensions Öhlins ajustables. Col·laboracions amb marques com Sparco, Marelli o Speedline reforcen el perfil competitiu d’un cotxe que ja s’ha convertit en el centre del Trofeo Lancia.

En paral·lel, la gamma s’estén al carrer amb el radical Ypsilon HF elèctric de 280 cv, capaç de fer el 0–100 km/h en 5,6 segons i amb fins a 370 km d’autonomia. Complementa l’oferta la versió Ypsilon HF Line, amb motor híbrid 1.2 de 110 cv, canvi automàtic de doble embragatge, ADAS de Nivell 2 i un posicionament més orientat al dia a dia, però mantenint l’estètica esportiva HF.

El pròleg del que ha de venir

L’any 2025 ha servit, en bona mesura, com a assaig general del gran retorn. El Trofeo Lancia, articulat al voltant del Ypsilon Rally4 HF, ha tingut una resposta destacada, amb més de quaranta equips i un total de 100 cotxes implicats, i ha contribuït a què la marca tornés a guanyar un títol de constructors de dues rodes motrius al Campionat Italià de Ral·lis més de tres dècades després de les últimes grans alegries.

De resultes d’aquest èxit, Lancia es veu amb força per fer el salt: consolidar la seva presència al WRC2, ampliar el programa a l’ERC i seguir present en diversos campionats nacionals. Ara, amb el nou reglament dels futurs Rally1 encara per publicar-se, cal esperar si la decisió de la marca italiana és fer un salt més, tot i que sembla que seria petit, ja que la nova normativa s’aproparà molt a la dels Rally2.

En clau catalana sembla que algun equip amb seu al nostre país està treballant per portar algunes unitats del Rally2 i Rally4, caldrà veure si s’acaba completant aquesta operació i podem gaudir d’aquests nous models en els nostres trams.

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua

Subscriu-te
Notificació de

0 Comments
el més vell
el més nou
Inline Feedbacks
View all comments