WRC: L’1X1 del Ral·li de Portugal 2021

Elfyn Evans / Scott Martin van guanyar el Ral·li de Portugal, van ser els capaços d’aprofitar la mala sort d’Ottan Tanak i Martin Jarveoja, sabent gestionar la pressió de Dani Sordo i Borja Rozada per guanyar el Ral·li de Portugal. Si fins aleshores, el duo estonià de Hyundai semblava estar preparant-se per repetir la victòria del 2019 al Ral·li de Portugal, un revés mecànic, una peça de la suspensió posterior dreta va cedir portant-los a l’abandonament.

La cursa d’Elfyn Evans va ser exemplar, van arribar al final del primer dia de la cursa a només sis segons de Tanak, van triar bé els pneumàtics i van fugir dels problemes, acabant el dia ben posicionat.

Durant el segon dia de la cursa, van tenir una nova actuació constant i al final de la tarda, quan Tanak es va rendir, van recollir el premi. Només la tímida reacció de Dani Sordo a la súper especial de Foz van deixar a l’aire un possible atac del de Hyundai. Diumenge, però, Evans va treure ràpidament la idea del triomf del cap de la parella espanyola. Felgueiras, el primer tram, el va sentenciar.

Dani Sordo / Borja Rozada (Hyundai i20 Coupe WRC) va acabar el ral·li en segona posició, perdent el ral·li durant la primera jornada amb dues errades bastant semblants, calant el cotxe i deixant-se el liderat i molts segons, temps que segur hagués servit per endur-se la prova. Van començar amb una excel·lent posició de sortida, i van fer-ne el millor ús, passant a la part davantera del ral·li a la segona especial, però a Mortágua, un altre error en un ganxo, van deixar el motor de l’Hyundai apagat durant uns quants segons i, per tant, van caure al tercer lloc, en un especial en què Ott Tanak es va posar al capdavant, seguit de Thierry Neuville. Neuville va abandonar a Mortágua, on Sordo va ser superat per Elfyn Evans. Durant el dissabte, va intentar-ho, però Evans mai no li va permetre apropar-se, sent el gal·lès que va quedar segon quan Tänak va abandoanr. L’últim dia de la cursa no va poder seguir el ritme d’Evans, absolutament imparable. Tot i així, un bon segon lloc a la tornada i el debut del nou copilot.

Puede ser una imagen de al aire libre
© Nacho Mateo

Ja se sabia que Sébastien Ogier / Julien Ingrassia (Toyota Yaris WRC) tindria dificultats en aquesta cursa, ja que començar a la part davantera el primer dia era molt complicat a no ser que aparegués la pluja, cosa que no va succeir. Van sortir d’Arganil en setè lloc a 41.0 segons, però amb una actuació fantàstica a Mortágua, no només van guanyar el tram, sinó que van reduir el temps que els separava del liderat a 22.7. Des del cinquè lloc quedava per superar Takamoto Katsuta, guanyant un altre lloc amb l’abandonament d’Ott Tanak. Curiosament, ser el primer a la carretera també li va permetre estalviar pneumàtics, ja que amb tanta terra per netejar els pneumàtics “frega” menys a la part dura i això n’allarga la vida útil.
Encara no va batre el rècord de Markku Alén, però no pot marxar de Portugal enfadat, ja que un podi sense que Tanak i Neuville li guanyin punts és molt positiu.

Takamoto Katsuta / Dan Barritt (Toyota Yaris WRC) es van classificar en quarta posició i van aconseguir el seu millor resultat al WRC a Portugal. El quart lloc encara no reflecteix el seu ritme, però el jove japonès ha evolucionat constantment i cal recordar que quan va arribar a Portugal només tenia nou ral·lis amb un World Rally Car a les espatlles. La seva lluita contra Ogier mostra una clara evolució.

Puede ser una imagen de carretera
© Nacho Mateo

Probablement a Gus Greensmith / Chris Patterson (Ford Fiesta WRC) va demostrar que no és tan dolent com a pilot com de vegades sembla. Va igualar el seu millor resultat al WRC, que va obtenir l’any passat a Turquia, però a Portugal, tot i haver-se beneficiat dels abandonaments, ho estava fent bé en el seu ritme. Va acabar el primer dia en setè lloc, va fer per exemple la tercera posició a Lousã 1, va fer segon a Lousã 2. Va danyar una roda a Góis 1 i va perdre 50 segons. Va passar la meitat del dia entre els 3 primers de les especials, cosa que s’ha de destacar. El segon dia no va portar el mateix ritme però va ser un problema amb l’accelerador que el va fer perdre molt de temps. Molt bon ritme i millora la demostrada.

Després de l’exhibició de Croàcia, es pot dir que M-Sport està descobrint una nova estrella: Adrien Fourmaux. Hi ha qui ja el compara amb Loeb i Ogier, però que només el temps podrà dictaminar, el cert és que va fer una prova molt interessant a Portugal, seguint les instruccions de Malcolm Wilson al peu de la lletra. No va cometre cap error greu, va portar el cotxe fins al final, va fer un ral·li positiu. Va ser quart a la general al tercer tram, va tenir actuacions constants. Ningú va trobar a faltar en Teemu Suninen. Una punxada i una virolla el primer dia el van endarrerir; el segon dia, en obrir la carretera, es va adonar de les dificultats i després va acabant cedint més temps, i finalitzant la prova per darrere de Greensmith.

Puede ser una imagen de carretera
© Nacho Mateo

Ott Tanak i Martin Jarveoja (Hyundai i20 WRC) van viure un desenllaç molt cruel. El que van fer fins abans de l’incident els hauria permès guanyar el Ral·li de Portugal amb tota naturalitat, però no és el que va acabar passant. Segons el pilot, no van tocar cap lloc que justifiqués la trencadissa de la suspensió.

Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe (Hyudnai i20 WRC) van ser altres dels desafortunats del Ral·li de Portugal, però en aquest cas per culpa seva. I tot va començar amb els agraïments en què una nota excessivament optimista d’una corba a Mortágua va provocar una volcada i danys freus a la suspensió posterior i, com es va demostrar més tard, fins i tot al xassís, que estava tort.

Fins aquell moment, Hyundai Motorsport semblava dominant, amb Tänak i Sordo guanyant cinc especials de sis, Neuville va ser tercer, darrere dels dos companys al final de la primera passada a Arganil. La parella va intentar reparar el cotxe durant l’enllaç, però va fracassar i en l’assistència es van adonar que calia més temps, de manera que el belga va tornar a treure el cotxe de la cursa el segon dia.

Un altre duet a qui el ral·li de Portugal no va anar bé va ser Kalle Rovanperä / Jonne Halttunen (Toyota Yaris WRC). Després de l’accident a Croàcia, el jove podria haver aprofitat la seva posició de sortida, però no va ser així. No van aconseguir ajustar el cotxe i el jove mai va tenir la confiança de caminar més enllà. Només dissabte a la tarda va mostrar el seu potencial amb un segon lloc a Cabeceiras de Basto, però poc després va abandonar per un problema mecànic. S’esperava molt més, però aquesta prova no els va anar bé.

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra amb la nostra llengua

Subscriu-te
Notificació de

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments