El Safari Rally Kenya 2023 comptarà amb més de 350 km cronometrats com l’any passat amb un format que s’ha mantingut pràcticament inalterable.
Aconseguir els quatre primers llocs en una prova del Campionat del Món de Ral·lis de la FIA és un èxit poc freqüent a l’era moderna d’aquest esport. Toyota va aconseguir aquesta fita a Naivasha l’any passat quan Kalle Rovanperä, Elfyn Evans, Takamoto Katsuta i Sébastien Ogier van portar els seus GR Yaris a casa en formació després d’un Safari típicament dur.
En un campionat en què ens hem acostumat que els pilots lluitin per dècimes de segon, el següent cotxe classificat va ser el Hyundai i20 N de Thierry Neuville, estava a vuit minuts i mig.
Ara Hyundai arriba amb l’impuls de la primera victòria aconseguida a Sardenya en forma de doblet i amb ganes de que Neuville pugui retallar més punts al líder del Mundial, Kalle Rovanperä, abans d’entrar a les proves més beneficioses per al pilot finlandès. Sordo serà el tercer de l’equip que voldrà oblidar ràpid la prova sarda.
A can M-Sport les coses no van gaire bé en aquesta part de la temporada, Tänak necessita puntuar per no perdre el tren del mundial però depèn d’una fiabilitat dubtosa en el seu Puma Rally1. Loubet, que no està quallant bones actuacions aquesta temporada també té la necessitat d’acabar una prova sense problemes, difícil en un ral·li com el Safari.
El temps, la gran incògnita
Per al Safari Pirelli torna a designar com a primera opció el compost tou Scorpions, que també va estr present a Sardenya (on eren opcionals). Una decisió dictada per l’edició 2022 del Safari, quan –malgrat el plantejament molt agressiu dels pilots que l’enfronten com una cursa de velocitat– els pneumàtics tous van ser els únics utilitzats durant tot el cap de setmana, aguantant els complicats i rocosos camins al voltant del llac Naivasha.
Al cap i a la fi, els perills de la cursa africana són ben coneguts per tothom: pistes relliscoses encara que rocoses, accidentades i amb roderes profundes, que se centren més en la resistència que no pas en el rendiment, i el «fesh fesh», és a dir, la sorra finíssima en què els cotxes poden enfonsar-se fàcilment.
Aquests reptes es podrien accentuar en l’edició d’enguany per la pluja prevista els dies previs al ral·li i, segons algunes previsions, també durant la mateixa cursa. Les precipitacions podrien, de fet, fer que les pistes siguin encara més relliscoses i fangoses i exposar més les roques, augmentant el risc de punxades i xocs i reduint l’adherència.
Itinerari
Les expectatives són, doncs, molt altes en aquest Safari 2023 que torna a incloure tres etapes, dividides en 19 proves especials per un total de 355,92 km cronometrats, totes acollides com en anys anteriors a instàncies de la FIA íntegrament en finques privades.
Començarem amb el shakedown dimecres 21 de juny al matí a Loldia (5.40 km) a les 10.01 (9.01 hora catalana), després dijous 22 la súper especial d’obertura tindrà lloc a Kasarani (4.84 km) a les 13.05.
A continuació, la primera etapa prevista pel divendres 23 de juny, que consta de 6 especials per un total de 125,54 km cronometrats. Es tracta de tres contrarellotges repetides dues vegades, les mateixes que l’any passat, les de Loldia 819,17 km) i Geothermal (13,12 km), i la cronometrada més llarga de 30,48 de Kedong que es fa en una altra finca privada, i passa per camins de l’antic Safari.
La segona etapa del dissabte 24 de juny té programats 150,88 km cronometrats dividits en 6 proves especials, concretament les contrarellotges de Soysambu (29,32 km), Elmenteita (15,08 km) i Sleeping Warrior (31,04 km) repetides dues vegades, totes elles al costat del llac Elementatita a les finques de Lord Delamaire, el pare fundador de Kènia, la família del qual era notòriament amiga íntima dels McRae, especialment del difunt Colin.
La darrera etapa del diumenge 25 estarà situada a la part nord de l’estany i constarà de 6 cronometrades i 75,72 km cronometrats. Hi haurà tres especials que es repetiran dues vegades, començant per la de Malewa (9 km), un altra versió de la que es va celebrar l’any 2021, i continuant amb la d’Oserian (18,33 km) a la qual s’afegirà la contrarellotge Hells Gate (10,53 km), que acollirà la Power Stage final a les 13.15 hora catalana, tot ubicat dins d’un gran parc natural de Kènia.
Un recorregut conegut pels pilots, que poc té a veure amb l’espectacle que oferia antigament la clàssica cursa africana.
Horaris Safari Ral·li de Kènia 2023
SS | Tram | Local | Catalunya | Km |
Dimecres 21 juny | ||||
---|---|---|---|---|
SD | Loldia | 10h01 | 09h01 | 5.40 |
Dijous 22 juny (4,84kms) | ||||
SS1 | Super Special Kasarani | 14h05 | 13h05 | 4.84 |
Divendres 23 juny (125,82kms) | ||||
SERVICE A (KWS Naivasha) | 15mn | |||
SS2 | Loldia 1 | 08h00 | 07h00 | 19.17 |
SS3 | Geothermal 1 | 09h18 | 08h18 | 13.12 |
SS4 | Kedong 1 | 10h11 | 09h11 | 30.62 |
FLEXI SERVICE B (KWS Naivasha) | 40mn | |||
SS5 | Loldia 2 | 13h09 | 12h09 | 19.17 |
SS6 | Geothermal 2 | 14h27 | 13h27 | 13.12 |
SS7 | Kedong 2 | 15h20 | 14h20 | 30.62 |
FLEXI SERVICE C (KWS Naivasha) | 45mn | |||
Dissabte 24 juny (150,88kms) | ||||
SS8 | Soysambu 1 | 08h01 | 07h01 | 29.32 |
SS9 | Elmenteita 1 | 09h05 | 08h05 | 15.08 |
SS10 | Sleeping Warrior 1 | 10h03 | 09h03 | 31.04 |
SERVICE D (KWS Naivasha) | 40mn | |||
SS11 | Soysambu 2 | 14h01 | 13h01 | 29.32 |
SS12 | Elmenteita 2 | 15h05 | 14h05 | 15.08 |
SS13 | Sleeping Warrior 2 | 16h03 | 15h03 | 31.04 |
FLEXI SERVICE E (KWS Naivasha) | 45mn | |||
Diumenge 25 juny (74,38kms) | ||||
SS14 | Malewa 1 | 06h55 | 05h55 | 8.33 |
SS15 | Oserian 1 | 07h51 | 06h51 | 18.33 |
SS16 | Hell’s Gate 1 | 09h05 | 08h05 | 10.53 |
SERVICE F (KWS Naivasha) | 15mn | |||
SS17 | Malewa 2 | 11h19 | 10h19 | 8.33 |
SS18 | Oserian 2 | 12h15 | 11h15 | 18.33 |
SS19 | Hell’s Gate 2 [Power Stage] | 14h15 | 13h15 | 10.53 |