Romain Dumas i l’electrificació protagonitzen l’esperada 103a edició
El Pikes Peak International Hill Climb, coneguda mundialment com la “Race to the Clouds” (La Cursa Cap als Núvols), celebra la seva 103a edició el proper 22 de juny. Aquesta mítica prova, la segona competició de motor més antiga dels Estats Units, darrere de les 500 Milles d’Indianapolis, congrega els millors pilots i les màquines més innovadores en un escenari inigualable a les Muntanyes Rocoses de Colorado.
El desafiament vertical
El recorregut de la Pikes Peak International Hill Climb és d’aproximadament 19,99 quilòmetres (12,42 milles). El traçat serpenteja a través de 156 revolts, ascendint des d’uns 2.860 metres d’altitud fins als 4.302 metres del cim de Pikes Peak. Aquesta ascensió de 1.440 metres, amb una pendent mitjana del 7%, posa a prova pilots i vehicles.
Un dels factors més determinants és l’altitud: la manca d’oxigen al tram final del recorregut pot reduir el rendiment dels motors de combustió en aproximadament un 30%. Aquest fet ha impulsat la competició cap a l’electrificació, on els vehicles elèctrics tenen un avantatge significatiu en no veure’s afectats per la densitat de l’aire. Des de 2012, el recorregut està completament asfaltat, un canvi que va generar debat però que ha permès baixar els temps de manera notable, tot i que per a molts va suposar la pèrdua de la “màgia” del tram de terra.
Candidats al triomf: rècords i llinatges

L’edició de 2025 reunirà 70 pilots, incloent 23 competidors locals de Colorado. Entre els noms destacats que aspiren a la glòria, sobresurten:
- Romain Dumas: El pilot francès és l’actual campió i el posseïdor del rècord absolut de la prova, aconseguit el 2018 amb un temps de 7:57.148 al volant del Volkswagen I.D. R elèctric. Dumas, amb victòries a les 24 Hores de Le Mans i una trajectòria amb equips de fàbrica com Porsche, Audi i Volkswagen, és un favorit incontestable, especialment amb el domini dels elèctrics.
- Simone Faggioli: El pilot italià, conegut pel públic del Campionat Europeu de Muntanya, va ser segon classificat i va aconseguir el rècord per a vehicles de tracció posterior el 2018, amb un temps de 8:37.230. La seva experiència en pujades de muntanya el converteix en un seriós contendent.
- Loni Unser: Representant la quarta generació de la llegendària família Unser, Loni aporta un llinatge històric a la competició. La família Unser ha escrit pàgines d’or a Pikes Peak, sumant 24 victòries entre els seus membres repartits en tres generacions. Louis Unser va ser el primer “King of the Mountain” amb 9 victòries, títol que Bobby Unser va superar amb un rècord de 13 triomfs. Seguir el seu progrés serà un punt d’interès per als amants de la història de la cursa.
Els cotxes més curiosos: de Grups B a Monsters elèctrics

Pikes Peak és un aparador de l’enginyeria, on “tot val” en algunes categories, com la Unlimited. La prova va viure la seva “època daurada” entre els anys 80 i finals dels 90, quan els icònics vehicles del Grup B de ral·lis, sense lloc al Mundial després de la seva cancel·lació, van trobar un nou escenari. Marques com Audi, amb el seu Sport Quattro S1, i Peugeot, amb el 205 Turbo 16, van protagonitzar duels memorables. Michèle Mouton va fer història el 1985, sent la primera dona a guanyar i a baixar dels 12 minuts. Walter Röhrl va ser el primer a baixar dels 11 minuts el 1987 amb l’Audi S1.
Un nom propi d’aquesta època és el japonès Nobuhiro “Monster” Tajima, que amb 9 victòries absolutes (6 d’elles consecutives) és el pilot amb més triomfs. Els seus Suzuki Cultus (amb doble motor) i el mític Suzuki Escudo, popularitzat pel videojoc Gran Turismo 2, van ser màquines espectaculars. El seu duel amb l’americà Rod Millen, qui va guanyar 5 vegades amb vehicles Toyota i va establir un rècord de 10:04 el 1994, va marcar la dècada dels 90. Tajima, a més, va ser un dels pioners en la transició als vehicles elèctrics a la prova.
L’arribada de Sébastien Loeb el 2013 amb el Peugeot 208 T16 va marcar una fita, establint un temps estratosfèric de 8:13.878, que continua sent el rècord absolut per a vehicles de combustió. L’evolució cap a l’automobilisme elèctric ha estat imparable, amb projectes com el Volkswagen I.D. R de Dumas demostrant el potencial d’aquesta tecnologia en altes altituds.
L’esdeveniment es divideix en sis categories principals: Unlimited, Time Attack, GT4 Trophy, Open Wheel, Pikes Peak Open i Exhibition. Aquesta diversitat garanteix un espectacle on s’observen des de prototips de competició d’última generació fins a vehicles de producció modificats.
L’edició de 2025 retrà homenatge a Michèle Mouton, celebrant la seva entrada al Saló de la Fama de la PPIHC, reconeixent el seu llegat com a icona del motor.
La Pikes Peak International Hill Climb continua sent un símbol de superació, on cada pilot desafia els límits de la física, l’enginyeria i la ment. La “Race to the Clouds” promet, un any més, ser un dels grans reptes de l’automobilisme mundial.