Dimarts, 8 juliol 2025
Blog Page 39

La temporada 2024 del WEC es decideix a Bahrain amb Porsche com a favorit per al títol

El català de Ferrari, Miguel Molina, manté les opcions al títol

Ferrari i Toyota necessiten un mal resultat de Porsche per poder intentar l’assalt al campionat

La temporada 2024 del Campionat del Món de Resistència (WEC) arriba al seu punt culminant amb la disputa de les 8 Hores de Bahrain, la prova que, des de 2020, tanca la temporada en el traçat de Sakhir.

Aquesta edició final de l’any serà especialment intensa, amb Porsche, Toyota i Ferrari en plena lluita pels títols de pilots i constructors en la categoria Hypercar.

Porsche arriba com a líder gràcies a l’equip format per Kévin Estre, Laurens Vanthoor i André Lotterer, que amb el seu prototip número 6 acumulen una avantatge de 35 punts sobre la Ferrari número 50 i de 37 punts sobre la Toyota número 7.

Porsche lidera el campionat i es presenta com a favorit

Porsche arriba a Bahrein en una posició immillorable per aconseguir el títol. L’equip format per Kévin Estre, André Lotterer i Laurens Vanthoor, a bord del Porsche número 6, lidera la classificació de pilots amb 35 punts de marge sobre el trio de la Ferrari número 50 (Antonio Fuoco, Miguel Molina i Nicklas Nielsen) i 37 punts d’avantatge sobre els pilots de la Toyota número 7 (Kamui Kobayashi i Nyck de Vries). A més, en aquesta última prova del campionat es reparteixen 38 punts per al guanyador, sense comptar el punt extra per la pole position, fet que encara obre possibilitats per a Toyota i Ferrari.

En la classificació de constructors, Porsche també lidera amb 10 punts d’avantatge sobre Toyota i 27 respecte a Ferrari, dues marques que necessiten una actuació impecable per poder revertir la situació i aspirar al títol final.

Les opcions de Ferrari i Toyota

L’equip Ferrari, format per Antonio Fuoco, Miguel Molina i Nicklas Nielsen, necessita guanyar la cursa i que Porsche finalitzi fora dels nou primers llocs per aconseguir la corona. En cas d’aconseguir la pole i la victòria, Ferrari només asseguraria el títol si Porsche no supera el vuitè lloc. Per a Toyota, que compta amb Kamui Kobayashi i Nyck de Vries al volant del seu prototip número 7, el títol només serà possible si guanyen la cursa i Porsche queda fora del Top 10, sense obtenir la pole.

Canvis destacats entre els Alpine

La graella de sortida per a aquesta prova final mantindrà 18 Hypercars i 18 LMGT3 en competició. Un dels canvis destacats en els equips es troba a Alpine, on Jules Gounon substituirà Nicolas Lapierre al volant de l’A424 número 35. Per altra banda, Charles Milesi pilotarà la número 36 amb els seus companys Mick Schumacher i Matthieu Vaxiviere. El Cadillac número 2 comptarà amb la participació del veterà Sébastien Bourdais, que s’unirà a Earl Bamber i Alex Lynn.

Tot decidit entre els LMGT3

92 MALYKHIN Aliaksandr (kna), STURM Joel (ger), BACHLER Klaus (aut), Manthey Purerxcing, Porsche 911 GT3 R #92, LM GT3, action during the 2024 6 Hours of Fuji, 7th round of the 2024 FIA World Endurance Championship, from September 13 to 15, 2024 on the Fuji Speedway in Oyama, Shizuoka, Japan – Photo Charly Lopez / DPPI

Aliaksandr Malykhin no podria haver viscut una millor campanya de debut al Campionat Mundial de Resistència. Amb els seus companys de l’equip Manthey PureRxcing, Joel Sturm i Klaus Bachler, ja s’han assegurat la corona inaugural de LMGT3 amb el Porsche 911 #92.

Horaris

Dijous 31 d’octubre
10:15 h – Entrenaments lliures 1
15:30h – Entrenaments lliures 2

Divendres 1 de novembre
10:00h – Entrenaments lliures 3
14:00h – Classificació LMGT3
14.40 h – Classificació per a Hypercar

Dissabte 2 de novembre
12:00 – Cursa

Les dues joves pilots femenines es jugaran el seu futur al JWRC al Ral·li de Suècia 2025

beyond rally cer ford fiesta rally3
46 BAUDET Lyssia, SAM CAW FREVE Léa, Ford Fiesta Rally3, action during the Central European Rally 2024, 12th round of the 2024 WRC World Rally Car Championship, from October 17 to 20, 2024 at Bad Griesbach, Germany

L’aventura de Lyssia Baudet i Claire Schönborn cap al Junior WRC 2025 continua després d’un Ral·li d’Europa Central (CER) especialment tens. Tot i que Suvi Jyrkiäinen també competia, la pilot finlandesa, sense experiència prèvia sobre asfalt, va quedar endarrerida. Així, Baudet i Schönborn es van enfrontar en una lluita ajustada, on un abandonament mecànic per part de l’alemanya i una sortida de pista de la pilot belga van afegir emoció a la disputa.

El jurat del programa Beyond Rally, que busca portar a pilots femenines per al Mundial, va decidir que Baudet i Schönborn haurien de tenir una última oportunitat per demostrar qui té més potencial, portant la rivalitat a les gèlides pistes del Ral·li de Suècia el febrer de 2025. Aquella que finalitzi per davant podrà assegurar-se un lloc al JWRC 2025 amb la Ford Fiesta Rally3.

Les reaccions de les pilots reflecteixen l’emoció d’aquesta oportunitat única. Lyssia Baudet es mostrava emocionada:

“Competir amb un cotxe de tracció a les quatre rodes ha estat increïble, i ara sé que podré anar a Suècia. Això és una oportunitat única, i la prendré molt seriosament.”

Per la seva banda, Claire Schönborn va destacar la seva il·lusió per enfrontar-se al nou desafiament de competir sobre neu, una superfície desconeguda per a ella fins ara:

“He après tant en aquest temps, però la preparació per a la neu suposarà un repte totalment nou.”

Amb aquests mesos per entrenar-se, les dues joves talents s’enfrontaran a la seva primera gran prova en condicions exigents, amb el somni d’un futur al Mundial Junior penjant d’un fil.

El Japó allarga el seu contracte amb el WRC fins al 2028

hyundai neuville japo 2022
2022 FIA World Rally Championship Round 13, Rally Japan, 10-13 November 2022 Thierry Neuville, Martijn Wydaeghe, Hyundai i20 N Rally1, WRCPhotographer: Vincent Thuillier Worldwide copyright: Hyundai Motorsport GmbH

Després de dues temporades d’absència per la pandèmia, el Ral·li del Japó va retornar al Mundial de Ral·lis (WRC) el 2022 després de 12 anys.

Aquest any, la prova serà crucial per definir els títols en les categories de pilots, copilots, constructors i WRC2. La ciutat de Toyota, situada a 300 km a l’oest de Tòquio, seguirà sent el centre d’operacions d’aquesta prova que, amb un nou contracte signat amb el Promotor del WRC i els organitzadors locals, assegura la seva continuïtat fins al 2028.

La renovació d’aquest contracte reafirma el vincle entre Toyota i el WRC, un element clau tenint en compte la importància del campionat per al fabricant japonès. El Toyota Stadium seguirà actuant com a centre neuràlgic de l’esdeveniment, amb els trams traçats principalment a les zones muntanyoses de les prefectures d’Aichi i Gifu, les quals envolten Toyota City. A més, es tracta d’un recorregut íntegrament sobre asfalt, cosa que aporta un caràcter diferent a aquesta prova del calendari.

Amb l’entrada de l’Aràbia Saudita al final de la temporada, el Ral·li del Japó deixarà de ser l’última cita del campionat.

El nou reglament esportiu del WEC 2025 introdueix canvis clau per a les qualificacions, els equips i la gestió de pneumàtics

24h_LeMans_2024 Ferrari
Foto: Nacho Mateo

La FIA aprova un document amb modificacions estratègiques pel campionat, incloent novetats per millorar la competició

El nou reglament esportiu del Campionat del Món de Resistència (WEC) per a la temporada 2025 ha estat publicat per la FIA, introduint canvis importants que busquen millorar la competència i la claredat visual per als espectadors.

Aquestes noves normes seran efectives des de l’inici de la temporada, que començarà el 28 de febrer al Circuit de Losail, Qatar. A continuació, s’enumeren les modificacions més destacades del reglament aprovat el passat 18 d’octubre.

Nou format de qualificacions i Hyperpole

El format de qualificacions implementat el 2024 es manté, amb una primera sessió per seleccionar els 10 millors que competiran posteriorment a la sessió d’Hyperpole. No obstant això, la categoria LMGT3 veurà un canvi en la selecció dels pilots per a l’Hyperpole, on seran els pilots Silver i no els Bronze els que competiran per la pole. Els pilots Bronze, però, seguiran encarregats de la primera sessió de qualificació. Aquest sistema ja s’ha provat amb èxit durant la temporada 2024, optimitzant la competitivitat i seguretat en la fase de classificació.

Nova codificació de color per a la LMGT3

24h_LeMans_2024_Porsche 911 GT3
Nacho Mateo

Per evitar confusions amb les Hypercar, la categoria LMGT3 abandona el color taronja i adopta el verd pantone 355C, el qual va ser utilitzat pel GTE Pro fins al 2022. Aquest canvi de color facilitarà la identificació de les diferents categories per als espectadors, millorant l’experiència de visualització tant en directe com en les emissions.

Requisit de dues unitats mínimes per fabricant

En la categoria Hypercar, cada fabricant haurà d’inscriure almenys dos cotxes a la competició per tal de ser considerat en el campionat de Constructors. Aquesta mesura busca augmentar la competència i garantir una graella completa amb equips més estables. Si algun fabricant decideix afegir més de dos vehicles, aquestes participaran a la Copa del Món d’Equips Hypercar, mentre que només els principals puntuen pel campionat de Constructors.

Nou panell LED per millorar la visibilitat de les classificacions

24h_LeMans_2024 isotta franceschini
Nacho Mateo

Les Hypercar i LMGT3 estaran equipades amb panells LED multicolors en substitució de les anteriors “Leader Lights” per a les curses de 2025. Aquests panells indicaran posicions i temps d’aturada a boxs, proporcionant informació en temps real tant als equips com als aficionats. Aquests dispositius hauran de funcionar sempre correctament, segons els estàndards establerts per l’ACO i la FIA, i el seu mal funcionament podria comportar penalitzacions per a l’equip afectat.

Temps mínim de conducció

Un altre canvi afecta el temps mínim de conducció. A partir de 2025, cada pilot haurà de completar un mínim de 45 minuts en cursa per obtenir punts. Aquesta norma substitueix la mínima anterior d’una hora i vol assegurar que cada pilot tingui una participació activa en la competició.

Gestió de pneumàtics per a l’Hyperpole

El reglament inclou ara un canvi en la gestió dels pneumàtics durant la sessió d’Hyperpole. Els equips tindran un joc de pneumàtics exclusiu per a aquesta sessió que no es podrà utilitzar en les qualificacions regulars, com es permetia fins ara. A més, aquests pneumàtics no necessàriament seran els compostos més tous, ja que les especificacions es detallaran abans de cada esdeveniment, oferint una flexibilitat addicional segons les condicions de cada pista.

Ja es coneix el BoP de les 8 hores de Bahrain, l’última cursa de la temporada del WEC 2024

24h_LeMans_2024 Porsche
Nacho Mateo

Aquest cap de setmana es disputarà l’última i decissiva cursa del WEC

La darrera cursa del Campionat del Món de Resistència (WEC), les 8 Hores de Bahrain, ja coneix el seu Balanç de Rendiment (BoP en anglès) que pot determinar quina de les tres marques s’endurà els títols de Pilots i Constructors. Amb avantatge inicial a la classificació, Porsche s’enfrontarà a un lleuger desavantatge imposat per la BoP respecte als seus rivals Ferrari i Toyota.

En el cas de Ferrari, l’Hypercar 499P rep 10 kW de potència addicional i redueix el seu pes en 2 kg respecte a l’última prova a Fuji, guanyada precisament per Porsche. Tot i això, el model italià veurà una pèrdua del 0,9% de la seva potència quan superi els 250 km/h, fet que podria afectar el seu rendiment en les rectes de Sakhir.

Toyota també surt beneficiada en aquesta última BoP de la temporada, amb la GR010 Hybrid perdent 5 kg i guanyant 6 kW de potència. Aquesta configuració busca augmentar les possibilitats de la marca japonesa en la lluita pel títol contra Porsche i Ferrari.

Per la seva banda, Porsche veu com el seu 963 augmenta el pes en 7 kg, tot i guanyar 2 kW de potència, deixant l’Hypercar alemany en una posició menys favorable per la cursa decisiva.

Les marques franceses també han rebut ajustaments: l’Alpine A424, després d’assolir el seu primer podi al Japó, sumarà 4 kg i perdrà 1 kW de potència, amb una reducció de potència del 4,3% a més de 250 km/h. Peugeot, amb la 9X8, obté un guany de 7 kW i es manté com el vehicle més lleuger de la graella, tot i que patirà una pèrdua de rendiment del 5,2% per sobre dels 250 km/h. Així, la BoP configura un final de temporada al WEC en què els ajustos podrien ser decisius per definir els campions de la temporada 2024.

Didier Auriol present al Ral·li del Japó 2024 en una llista de 44 inscrits

toyota yaris rally1 japó 2023

El pilot català Jan Solans estarà a la sortida amb un Toyota Yaris Rally2

Vuit cotxes competiran en la categoria Rally1, amb Sébastien Ogier, pilotant per Toyota, i Andreas Mikkelsen, representant a Hyundai seran a la línea de sortida del proper Ral·li del Japó que es celebrarà del 21 al 24 de novembre. Tots dos pilotaran per aconseguir sumar punts per a les seves respectives marques.

Però aquesta prova passarà segur a la història perquè un pilot de l’equip Hyundai es proclamarà campió del món de ral·lis. Neuville ho té tot de carà, amb un avantatge de 25 respecte al seu company d’equip, Tänak, però en el món del motor res està decidit fins que no es creua la bandera a quadres. Així que el Japó dictarà sentència.

Pel que fa a la categoria Rally2, l’atenció se centra especialment en Sami Pajari. El pilot finlandès podria aconseguir el títol amb una segona posició, sempre que superi els resultats dels seus principals competidors, entre els quals destaquen Gus Greensmith, Jan Solans i Nikolay Gryazin. Solberg estarà pendent, des de casa, per si es pot convertir campió del món de la categoria.

El retorn d’una llegenda

Didier Auriol, el campió del món de ral·lis de 1994, farà una aparició especial al Rally del Japó 2024 per commemorar el 30è aniversari del seu títol amb Toyota. L’ex pilot francès competirà amb un Toyota GR Yaris, un vehicle adaptat a la normativa japonesa JR-1, similar a les especificacions de Rally3, sota la bandera de l’equip FIT-EASY Racing.

Amb Denis Giraudet, el seu copilot de llavors, Auriol disputarà aquesta última prova de la temporada, però sense cap pressió competitiva. “No estic aquí per guanyar, sinó per gaudir i compartir la meva passió amb els fans,” ha comentat Auriol. La seva última participació oficial al WRC va ser al Rallye Monte-Carlo de 2005 amb una Peugeot 206. Des de llavors, no ha estat allunyat dels trams, ja que ha participat en esdeveniments de ral·lis històrics, inclòs el Rallye del Marroc d’aquest mateix any.

Per a Auriol, aquesta experiència a bord del Yaris, un model que inclou particularitats com el volant a la dreta, representa un viatge al passat amb un toc nostàlgic, ja que el seu títol el va guanyar amb el mític Toyota Celica. El pilot ha insinuat que, encara que aquesta prova pot ser un “tancament” en la seva trajectòria al WRC, no descarta aparèixer en altres esdeveniments històrics en el futur.

Llista d’inscrits

11HYUNDAI SHELL MOBIS WORLD RALLY TEAMThierry NEUVILLE
Martijn WYDAEGHE
BEL
BEL
HYUNDAI
i20 N Rally1 HYBRID
RC1
Rally1
P1
M
8HYUNDAI SHELL MOBIS WORLD RALLY TEAMOtt TÄNAK
Martin JÄRVEOJA
EST
EST
HYUNDAI
i20 N Rally1 HYBRID
RC1
Rally1
P1
M
33TOYOTA GAZOO RACING WRTElfyn EVANS
Scott MARTIN
GBR
GBR
TOYOTA
GR Yaris Rally1 HYBRID
RC1
Rally1
P1
M
17TOYOTA GAZOO RACING WRTSébastien OGIER
Vincent LANDAIS
FRA
FRA
TOYOTA
GR Yaris Rally1 HYBRID
RC1
Rally1
P1
M
16M-SPORT FORD WORLD RALLY TEAMAdrien FOURMAUX
Alexandre CORIA
FRA
FRA
FORD
Puma Rally1 HYBRID
RC1
Rally1
P1
M
18TOYOTA GAZOO RACING WRTTakamoto KATSUTA
Aaron JOHNSTON
JPN
IRL
TOYOTA
GR Yaris Rally1 HYBRID
RC1
Rally1
P1
M
13M-SPORT FORD WORLD RALLY TEAMGrégoire MUNSTER
Louis LOUKA
LUX
BEL
FORD
Puma Rally1 HYBRID
RC1
Rally1
P1
M
9HYUNDAI SHELL MOBIS WORLD RALLY TEAMAndreas MIKKELSEN
Torstein ERIKSEN
NOR
NOR
HYUNDAI
i20 N Rally1 HYBRID
RC1
Rally1
P1
M
20PRINTSPORTSami PAJARI
Enni MÄLKÖNEN
FIN
FIN
TOYOTA
GR Yaris
RC2
Rally2
P2
WRC2 (DC/CC)
21NIKOLAY GRYAZINNikolay GRYAZIN
Konstantin ALEKSANDROV
BGR
ANA
CITROEN
C3
RC2
Rally2
P2
WRC2 (DC/CC)
22KAJETAN KAJETANOWICZKajetan KAJETANOWICZ
Maciej SZCZEPANIAK
POL
POL
SKODA
Fabia RS
RC2
Rally2
P2
WRC2 (DC/CC)
23JAN SOLANSJan SOLANS
Rodrigo SANJUAN
ESP
ESP
TOYOTA
GR Yaris
RC2
Rally2
P2
WRC2 (DC/CC)
24TOKSPORT WRT 2Joshua MCERLEAN
James FULTON
IRL
IRL
SKODA
Fabia RS
RC2
Rally2
P2
WRC2 (T)
25TOKSPORT WRT 2Gus GREENSMITH
Jonas ANDERSSON
GBR
SWE
SKODA
Fabia RS
RC2
Rally2
P2
WRC2 (T/D/C)
26DANIEL CHWISTDaniel CHWIST
Kamil HELLER
POL
POL
SKODA
Fabia RS
RC2
Rally2
P2
WRC2 (DC/CC)
27GEORGIOS VASILAKISGeorgios VASILAKIS
Allan HARRYMAN
GRC
GBR
FORD
Fiesta Mk II
RC2
Rally2
P2
WRC2 (DCM/CCM)
28EAMONN BOLANDEamonn BOLAND
MJ
IRL
IRL
FORD
Fiesta Mk II
RC2
Rally2
P2
WRC2 (DCM/CCM)
29TOYOTA GAZOO RACING WRT NGYuki YAMAMOTO
Marko SALMINEN
JPN
FIN
TOYOTA
GR Yaris
RC2
Rally2
P2
WRC2 (T/DC/CC)
30CHRISTOPHER INGRAMChristopher INGRAM
Alexander KIHURANI
GBR
GBR
TOYOTA
GR Yaris
RC2
Rally2
P2
WRC2 (DC/CC)
31AHEAD JAPAN RACING TEAMHiroki ARAI
Syunsuke MATSUO
JPN
JPN
SKODA
Fabia
RC2
Rally2
P2
WRC2 (DC/CC)
32HEIKKI KOVALAINENHeikki KOVALAINEN
Sae KITAGAWA
FIN
JPN
TOYOTA
GR Yaris
RC2
Rally2
P2
WRC2 (DC/CC)
34TOYOTA GAZOO RACING WRJNorihiko KATSUTA
Yusuke KIMURA
JPN
JPN
TOYOTA
GR Yaris
RC2
Rally2
P2
WRC2 (DCM/CC)
35FUMIO NUTAHARAFumio NUTAHARA
Shungo AZUMA
JPN
JPN
TOYOTA
GR Yaris
RC2
Rally2
P2
WRC2 (DCM/CC)
36TOYOTA GAZOO RACING WRT NGHikaru KOGURE
Topi LUHTINEN
JPN
FIN
TOYOTA
GR Yaris
RC2
Rally2
P2
WRC2 (T/DC/CC)
37OSAMU FUKUNAGAOsamu FUKUNAGA
Misako SAIDA
JPN
JPN
SKODA
Fabia Evo
RC2
Rally2
P2
WRC2 (DCM/CC)
38SATOSHI IMAISatoshi IMAI
Jason FARMER
JPN
NZL
CITROEN
C3
RC2
Rally2
P2
WRC2 (DCM/CC)
39DIEGO DOMINGUEZDiego DOMINGUEZ
Rogelio PEÑATE
PRY
ESP
FORD
Fiesta Rally3
RC3
Rally3
P3
WRC3
40GHJUVANNI ROSSIGhjuvanni ROSSI
Kylian SARMEZAN
FRA
FRA
RENAULT
Clio Rally3
RC3
Rally3
P3
WRC3
41SUBARU TEAM ARAIToshi ARAI
Sota INOUE
JPN
JPN
SUBARU
WRX S4
JR1
NAT
 
43FIT EASY RACINGDidier AURIOL
Denis GIRAUDET
FRA
FRA
TOYOTA
GR Yaris
JR1
NAT
 
44TOYOTA GAZOO RACING WRJTomoyuki SHINKAI
Yuichi ANDO
JPN
JPN
TOYOTA
GR Yaris
JR1
NAT
 
45ARMAND FUMALArmand FUMAL
Jules ESCARTEFIGUE
BEL
FRA
ALPINE
A110
RGT
RGT
(DM)
46WELLPINE MOTORSPORTKohsuke MURATA
Madoka UMEMOTO
JPN
JPN
TOYOTA
GR Yaris
JR1
NAT
 
47RALLY TEAM MACARELMakoto HOTTA
Haruo KAWANISHI
JPN
JPN
TOYOTA
GR Yaris
JR1
NAT
 
48K-ONE RACING TEAMYuta YAMAMOTO
Kazuko TACHIKUI
JPN
JPN
TOYOTA
86
JR2
NAT
 
49MAKOMako HIRAKAWA
Kazuki ISHIDA
JPN
JPN
TOYOTA
Yaris
JR3
NAT
 
50TEAM BRIDEYasuyuki SASAKI
Sonomi UCHIDA
JPN
JPN
TOYOTA
GR Yaris
JR1
NAT
 
51KUNISAWA.NETMitsuhiro KUNISAWA
Masahiko KIHARA
JPN
JPN
RENAULT
Clio RS Line
RC5
Rally5
 
52LSCR RALLY TEAMTohru NAKAYAMA
Toshiro MATSUURA
JPN
JPN
TOYOTA
GR Yaris
JR1
NAT
 
53WELLPINE MOTORSPORTSatoshi IRIE
Satoshi KAGEYAMA
JPN
JPN
TOYOTA
Vitz
JR3
NAT
 
54TEAM HASRALLYYasunori HAGIWARA
Masami NAKATA
JPN
JPN
SUBARU
WRX STI 2015
JR1
NAT
 
55D-SPORT HALFWAY RACING RALLY TEAMTaisuke AIHARA
Tsukasa HAGINO
JPN
JPN
DAIHATSU
Copen
JR3
NAT
 
56THREE FIVE MOTORSPORTKoji TAKATA
Hiroki YAMAGUCHI
JPN
JPN
TOYOTA
GR Yaris
JR1
NAT
 
57KEIJI SEITAKeiji SEITA
Yukinori HIRAI
JPN
JPN
HONDA
Civic Type R
JR2
NAT

Què demanen les marques per entrar al WRC?

Nacho Mateo

L’entrada de noves marques al Campionat Mundial de Ral·lis (WRC) no només depèn de la voluntat esportiva, sinó també de les condicions econòmiques i operatives que ofereix la FIA.

Durant la presentació del Lancia Ypsilon Rally4, el seu representant i bicampió del món, Miki Biasion, va desgranar les condicions que s’han de donar perquè la marca retorni al mundial de l’especialitat.

Així doncs la marca més reeixida en la història del WRC, es plantejaria un retorn sempre que el campionat redueixi els costos de competició i faci ajustos estructurals

1. Reducció de costos

Una de les preocupacions més importants per a Lancia és el cost de construcció i manteniment dels vehicles de la categoria Rally1. Actualment, un cotxe d’aquesta categoria pot costar fins a 1,4 milions d’euros, xifra que Biasion considera excessiva per a una marca que no compta amb un pressupost “il·limitat”. En aquest sentit, l’embaixador de la marca assenyala que la FIA hauria d’aplicar un reglament per al 2027 que redueixi aquests costos, fent el WRC més assequible i atractiu per a altres fabricants.

2. Ajust del calendari

Un altre factor que Biasion critica és l’extensió del calendari, que s’ha ampliat a 14 ral·lis per a la temporada 2025. Segons el pilot italià, això incrementa considerablement els costos logístics i de manteniment, dificultant l’entrada de noves marques. Per això, suggereix que el WRC implementi una rotació de proves, limitant el nombre anual de ral·lis a 10 i alternant les ubicacions en el calendari. Aquest canvi permetria que les marques reduïssin despeses i planifiquessin millor la seva participació.

3. Major retorn mediàtic i comercial

Biasion també destaca la necessitat d’un millor retorn mediàtic per justificar l’entrada al campionat. La inversió necessària per competir al WRC, segons el pilot, no genera un impacte proporcional en visibilitat o mercat, fet que desmotiva les marques a participar. Lancia considera que la FIA hauria de treballar per augmentar l’atractiu mediàtic del WRC, oferint als patrocinadors i marques una major exposició i visibilitat global.

4. Preservació de l’essència del ral·li

Per últim, Biasion ha assenyalat que el WRC ha perdut part de la seva essència amb la reducció dels trams llargs i exigents, una característica que molts pilots valoren. Aquesta percepció ha fet que alguns pilots, com Sébastien Ogier i Kalle Rovanperä, redueixin les seves participacions anuals per evitar un calendari massa exigent.

Tot i que les demandes de Biasion semblen lògiques l’aplicació de les mateixes no és tan senzilla, no es tracta d’una fórmula matemàtica. L’exemple és que el pilot italià demana menys proves però a l’hora una expansió del campionat per arribar a més mercats. És feina de la FIA i el promotor del campionat de trobar l’equilibri per atraure més marques i revitalitzar el campionat.

David Garrigolas i Jordi Boix triomfen en un intens Rally Costa Brava Històric 2024

En una edició marcada per la climatologia, la parella amb el VW Golf GTI s’imposava a rivals de primer nivell.

David Garrigolas i Jordi Boix, a bord d’un VW Golf GTI, han aconseguit la victòria en el XXI Rally Costa Brava Històric, una de les edicions més complicades i competides dels últims anys. La prova, que aquest any ha compartit seu entre Empuriabrava i Palamós, ha combinat el millor automobilisme de regularitat amb una climatologia variable que va desafiar l’habilitat dels participants, tant en la conducció com en la navegació.

El ral·li va comptar amb 105 equips inscrits, que van haver de completar un exigent recorregut de gairebé 1.000 quilòmetres i superar 26 trams de regularitat, mantenint la tensió fins al final. La competència va ser notable, amb un podi completat per Kini Muntada i Jan Rosa amb un Porsche 911 Carrera en segona posició, i Tere Armadans i Anna Vives, també amb un Porsche 911, que van tancar el podi i es van convertir en el primer equip femení classificat.

Aquesta edició serà recordada per haver gaudit, per primera vegada, d’una seu compartida entre Empuriabrava i Palamós.

Les classificacions de la F1 després del GP de Mèxic 2024

Carlos Sainz va demostrar un gran ritme al Gran Premi de Mèxic, imposant-se amb una gran actuació malgrat l’agressiu inici de Max Verstappen.

El madrileny, que sortia des de la pole position, va ser ràpidament atacat pel pilot neerlandès en la primera corba, però va recuperar el lideratge i va començar una cursa sòlida en solitari, que li va permetre sumar la seva segona victòria de la temporada i la quarta de la seva carrera.

Mentre Sainz mantenia el ritme davant la resta, Lando Norris va tenir un paper destacat, apropant-se i avançant a Charles Leclerc a menys de deu voltes del final, evitant així un doblet per a Ferrari. Verstappen, sancionat amb dues penalitzacions de 10 segons per un incident amb Norris, va acabar en sisena posició després de la seva parada a boxes.

Amb aquesta actuació, Lando Norris va retallar 10 punts a Max Verstappen en la lluita pel campionat, situant-se a només 47 punts de diferència (361 contra 315). Darrere seu, Charles Leclerc manté la tercera posició amb 291 punts, seguit per Oscar Piastri (251) i Carlos Sainz (240).

Al campionat de constructors, McLaren es manté líder amb 566 punts, mentre que Ferrari puja al segon lloc gràcies a la victòria de Sainz i la tercera posició de Leclerc, acumulant 537 punts i situant-se a només 29 de McLaren. Red Bull, ara en tercera posició amb 512 punts, ha perdut terreny respecte als seus competidors. Mercedes i Aston Martin tanquen el Top 5, amb 366 i 86 punts, respectivament.

Classificació F1 2024 – Pilots

1) Max Verstappen (Red Bull) – 362 punts
2) Lando Norris (McLaren) – 315 punts
3) Charles Leclerc (Ferrari) – 291 punts
4) Oscar Piastri (McLaren) – 251 punts
5) Carlos Sainz (Ferrari) – 240 punts
6) Lewis Hamilton (Mercedes) – 189 punts
7) George Russell (Mercedes) – 177 punts
8) Sergio Pérez (Red Bull) – 150 punts
9) Fernando Alonso (Aston Martin) – 62 punts
10) Nico Hülkenberg (Haas) – 31 punts
11) Lance Stroll (Aston Martin) – 24 punts
12) Yuki Tsunoda (RB) – 22 punts
13) Kevin Magnussen (Haas) – 14 punts
14) Alexander Albon (Williams) – 12 punts
15) Daniel Ricciardo (RB) – 12 punts
16) Pierre Gasly (Alpine) – 9 punts
17) Ollie Bearman (Ferrari) – 7 punts
18) Franco Colapinto (Williams) – 5 punts
19) Esteban Ocon (Alpine) – 5 punts
20) Liam Lawson (Racing Bull) – 2 punts
21) Guanyu Zhou (Sauber) – 0 punts
22) Logan Sargeant (Williams) – 0 punts
23) Valtteri Bottas (Sauber) – 0 punts

Classficació F1 2024 – Equips

1) McLaren – 566 punts
2) Ferrari – 537 punts
3) Red Bull – 512 punts
4) Mercedes – 366 punts
5) Aston Martin – 86 punts
6) Haas – 46 punts
7) Racing Bulls – 36 punts
8) Williams – 17 punts
9) Alpine – 14 punts
10) Sauber – 0 punts

Hyundai presenta el RN24, un concepte de competició elèctric amb ADN del WRC

La marca redefineix el seu futur amb un model inspirat en el ral·li i dedicat a la conducció d’alt rendiment en l’electromobilitat

Hyundai N ha revelat el RN24 durant el seu esdeveniment N Day 2024, un concepte elèctric d’alt rendiment que va més enllà de les xifres per centrar-se en l’experiència de conducció.

Amb un motor doble que proporciona 650 CV, el RN24 es basa en la tecnologia de l’Ioniq 5 N, però en una estructura lleugera i compacta inspirada en el Mundial de Ral·lis (WRC). Aquest laboratori rodant inclou el sistema de control WRC Powertrain Drive Control Logic, que permet distribuir la potència a les quatre rodes amb un control precís similar al d’un cotxe de ral·li.

A diferència del voluminós Ioniq, el RN24 és més compacte, amb un pas de roda reduït en 340 mm i un pes inferior a les dues tones. L’exterior està reforçat amb una gàbia de seguretat que, a més de reduir el pes, millora la rigidesa del xassís i la seguretat en condicions extremes. Aquest nou model també incorpora una e-frenada de mà, un detall inspirat en els frens hidràulics.

Segons Joon Park, vicepresident de la N Brand Management Group, aquest prototip mostra el compromís de Hyundai amb el desenvolupament d’un EV esportiu:

“Aquest laboratori rodant demostra que l’electrificació té molt potencial a explotar per als EV d’alt rendiment, amb moltes innovacions emocionants al davant.”

El RN24 ofereix un disseny conceptual que integra detalls curiosos, com ara un para-xocs posterior que funciona com a barra de so, creant una experiència sonora immersiva per al conductor. Aquest model experimental continua la filosofia de Hyundai N, basada en tres pilars: la capacitat en circuit (Racetrack Capability), la diversió en conduir (Corner Rascal) i l’ús quotidià esportiu (Everyday Sportscar), uns conceptes que la divisió N ha seguit per crear cotxes que prioritzen l’experiència de conducció abans que les especificacions tècniques.

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua