Verstappen encaixa les sancions al GP de Mèxic amb ironia però reconeix problemes de rendiment respecte als Ferrari i McLaren.
Malgrat les dues penalitzacions de 10 segons imposades per haver obligat Lando Norris a sortir de pista durant la desena volta del Gran Premi de Mèxic, Max Verstappen no semblava excessivament afectat per la decisió dels comissaris.
El campió del món, que va complir aquestes penalitzacions en la seva aturada a boxs, va manifestar certa indiferència respecte a les sancions: “No tinc cap sentiment especial. L’únic que puc dir és que 20 segons al box és llarg,” va comentar Verstappen després de la cursa.
El neerlandès també va posar l’accent en el problema que, segons ell, va marcar realment el cap de setmana: la falta de ritme del seu monoplaça. “He patit molt amb els pneumàtics, no estàvem en la mateixa categoria que Ferrari i McLaren,” va afirmar Verstappen, qui va admetre les dificultats per mantenir-se a l’altura dels rivals.
Fent gala d’un sarcasme característic, Verstappen va respondre irònicament en una entrevista amb Canal+: “La propera vegada m’asseguraré que em serveixin una beguda als boxs,” una resposta que difícilment haurà fet gràcia al cap de McLaren, Zak Brown, ja que Norris ha aconseguit retallar 10 punts en la lluita pel títol.
Amb un sisè lloc final al GP de Mèxic, Verstappen espera recuperar ritme al Brasil, la propera cita del calendari. “Hi ha alts i baixos, setmanes millors que altres,” reflexionava. Amb 47 punts de marge sobre Norris, Verstappen viatja a Interlagos amb l’objectiu de recuperar les bones sensacions al volant i consolidar el seu lideratge al mundial.
Leclerc no va poder arrodonir el doblet per a l’equip italià després de cometre un error
Carlos Sainz ha aconseguit la seva segona victòria de la temporada al Gran Premi de Mèxic, en una carrera que va mantenir els aficionats en suspens gràcies al duel intens entre Lando Norris i Max Verstappen. Ferrari va aspirar breument a un altre doblet després de la seva brillant actuació al GP dels Estats Units però el seu company Charles Leclerc va ser avançat per Norris en els últims instants, després que el britànic el pressionés fins al límit.
A la sortida Verstappen va avançar a Sainz en el primer revolt, aprofitant una maniobra agressiva. No obstant això, després d’un Safety Car provocat per una col·lisió entre Yuki Tsunoda i Alex Albon, Sainz va recuperar el lideratge en la novena volta, gràcies a un encertat ús del DRS i un avançamenmt força agressiu.
Mentrestant, Norris es va acostar a Verstappen, repetint les tensions vistes a Austin. En la seva pugna per guanyar posicions, Norris va intentar avançar-lo per l’exterior al revolt 4, però Verstappen va defensar la seva posició amb força, obligant el pilot de McLaren a sortir de pista. En el revolt 8, la situació es va repetir, amb Norris obligat a creuar els límits de la pista. Els comissaris, aquesta vegada, no van dubtar en sancionar Verstappen amb dues penalitzacions de 10 segons, que el van relegar a la 15a posició. L’holandès va remuntar fins a la sisena plaça final, però no va evitar perdre 10 punts respecte a Norris, reduint la seva avantatge en el campionat.
Ferrari, amb Leclerc al tercer lloc i un punt addicional per la volta ràpida, ha pujat a la segona posició en el campionat de constructors, mentre que Pierre Gasly va obtenir l’últim punt disponible per Alpine, tancant el top 10.
Hypercars i LMGT3 s’alineen en la prova per a novells a Bahrain, amb joves talents i pilots consolidats com a protagonistes del tancament de temporada.
El Campionat Mundial de Resistència (WEC) durà a terme el seu tradicional test per a novells al Circuit Internacional de Bahrain després de la cursa final de la temporada, amb 28 vehicles participants el proper 3 de novembre.
Aquesta sessió comptarà amb un total de 13 vehicles Hypercar i 15 de la categoria LMGT3, en una prova única que té per objectiu donar oportunitats a joves talents i proporcionar experiència addicional als pilots de les dues categories.
Debutants i grans noms en Hypercar
Entre els debutants de la classe Hypercar destaca la participació de pilots de renom com Charlie Eastwood i Daniel Juncadella, pilots oficials de Corvette, que conduiran el Cadillac V-Series.R núm. 2 en la seva darrera aparició amb Chip Ganassi Racing abans de ser transferit a l’equip Hertz Team JOTA. Frederik Vesti, recentment confirmat com a tercer pilot de Cadillac per a la IMSA el 2024, també prendrà el volant d’aquest vehicle.
Nacho Mateo
Ferrari presentarà els seus dos 499P oficials amb Arthur Leclerc, al volant del núm. 50, i el pilot de GT Thomas Neubauer al núm. 51. També seran presents els pilots de Lamborghini Jordan Pepper i Franck Perera, que conduiran l’SC63. Entre altres noms destacats, el pilot de Fórmula 3, Charlie Wurz, pilotarà el Porsche 963 núm. 99 de Proton Competition al costat del nou fitxatge de Porsche, Julien Andlauer.
Porsche Penske Motorsport alinearà un sol cotxe, el núm. 6, que serà compartit per Mathieu Jaminet i Reshad de Gerus, designat per l’organització del WEC. De Gerus conduirà per l’equip que guanyi el títol de constructors a Bahrain, podent ser Toyota o Ferrari. Toyota, per la seva part, presentarà un sol GR010 Hybrid, el núm. 7, que serà preparat per Mike Conway per a la primera prova del novell Esteban Masson.
Joves pilots de LMGT3
Nacho Mateo
En la categoria LMGT3, alguns dels pilots destacats inclouen Mattia Drudi amb Aston Martin Vantage GT3 Evo de Heart of Racing i Michelle Gatting amb el Porsche 911 GT3 R de Manthey PureRxcing. Gatting compartirà el cotxe amb Gillian Henrion i Celia Martin, també vinculades a les Iron Dames.
D’altres debutants en el test seran Aurélien Panis (fill de l’ex-pilot de F1 Olivier Panis) amb el Lexus RC F GT3 d’Akkodis ASP, Alex Sedgwick amb el McLaren 720S GT3 Evo de United Autosports i Mahaveer Raghunathan amb Vista AF Corse.
Absències notables
Hertz Team JOTA i l’equip Aston Martin D’station Racing seran absents en aquest test. JOTA es prepara per al seu canvi a Cadillac, mentre que D’station Racing estudia la seva continuïtat al WEC la pròxima temporada.
Ford unirà forces amb HRT per competir al DTM el 2025, consolidant l’expansió del Mustang GT3 a Europa.
Ford farà el seu retorn al campionat DTM (Deutsche Tourenwagen Masters) el 2025 després de més de tres dècades fora del campionat, gràcies a una nova associació amb HRT (Haupt Racing Team). L’equip alemany, conegut per la seva llarga trajectòria amb Mercedes, serà el responsable de gestionar dos Ford Mustang GT3 a la DTM sota el nom de Ford Performance HRT.
La col·laboració entre Ford i HRT no es limitarà al DTM. L’equip de Hubert Haupt també competirà amb el Mustang GT3 en altres campionats de gran prestigi a Europa, com la NLS (Nürburgring Langstrecken Serie), el GT Masters i el GT World Challenge Europe, assegurant una presència àmplia del muscle car americà en diverses competicions europees.
Un programa en plena expansió
Aquesta associació marca una nova fase per al programa Mustang GT3, que Ford va començar a expandir a principis del 2024 en col·laboració amb Multimatic, empresa responsable de la co-desenvolupament del cotxe. El Mustang GT3 ja ha estat competint en la categoria GTD Pro de l’IMSA amb un equip de fàbrica, mentre que Proton ha assegurat curses per a clients en la classe GTD i la LMGT3 al Campionat Mundial de Resistència (WEC).
Proton també ha estat competint a la GT World Challenge Europe Endurance Cup amb un equip completament professional després que Dinamic Motorsport cancel·lés els plans per canviar de Porsche a Ford. Aquesta expansió en col·laboració amb HRT augmenta el perfil del Mustang GT3 en les competicions europees i demostra el compromís de Ford per establir el seu muscle car com un rival seriós a Europa, especialment en competicions GT.
AUSTIN, TEXAS - OCTOBER 20: Max Verstappen of the Netherlands driving the (1) Oracle Red Bull Racing RB20 leads Lando Norris of Great Britain driving the (4) McLaren MCL38 Mercedes on track during the F1 Grand Prix of United States at Circuit of The Americas on October 20, 2024 in Austin, Texas. (Photo by Mark Sutton/Getty Images) // Getty Images / Red Bull Content Pool // SI202410210036 // Usage for editorial use only //
La decisió dels comissaris esportius al GP dels EUA obre debat amb possibles conseqüències per al campionat
La polèmica acció entre Lando Norris i Max Verstappen al Gran Premi dels Estats Units continua generant controvèrsia, amb McLaren ara demanant oficialment una revisió de la sanció imposada a Norris.
L’incident es va desencadenar quan ambdós pilots van sobrepassar els límits de la pista, amb Norris afirmant que estava en posició preferent abans de la frenada, fet que l’hauria obligat a sortir de pista degut a una maniobra de Verstappen. Amb noves imatges que semblen corroborar la versió del britànic, McLaren ha decidit fer ús del “dret de revisió” davant els comissaris.
L’incident sota revisió
Segons Norris, en aquell moment ell ja havia avançat Verstappen, però la pressió del pilot de Red Bull el va forçar a sobrepassar els límits de la pista. Aquesta explicació ha guanyat pes gràcies a nous vídeos que mostren el monoplaça de McLaren amb avantatge de posició abans de la frenada, fet que reobriria el debat sobre qui va actuar de forma més agressiva a la corba 12.
La normativa de la Fórmula 1 estableix que les avançades fora dels límits de la pista són sancionables, però l’incident té matisos que compliquen una interpretació senzilla. Aquest “dret de revisió” sol·licitat per McLaren requereix ara que els comissaris avaluïn si hi ha proves suficientment sòlides per modificar la decisió inicial, una qüestió que podria influir de manera significativa en la puntuació de Norris i les dinàmiques de la lluita pel campionat.
Repercussions per al campionat
Una modificació en la decisió dels comissaris no només afectaria aquest cas en concret, sinó que també podria tenir implicacions més àmplies en el campionat, establint un precedent sobre com s’han de gestionar els enfrontaments en pista i les maniobres agressives. Aquesta decisió podria definir el tractament d’incidents similars en el futur, marcant una direcció clara sobre el comportament en curses ajustades i establint límits a les tàctiques defensives.
Aquest tipus de conflictes a la graella no només reflecteixen la competitivitat extrema de la Fórmula 1, sinó també la necessitat d’una normativa clara i aplicable que faciliti la igualtat de condicions per a tots els pilots, especialment quan es tracta de maniobres amb tanta importància.
Lancia estarà present en la categoria Rally4 per promocionar les futures promeses dels ral·lis
L’històric fabricant italià Lancia, guanyador de deu títols del Campionat del Món de Ral·lis (WRC), ha anunciat el seu retorn al món de la competició amb el Lancia Ypsilon Rally4, una evolució del model Ypsilon HF de carrer que manté l’essència i la passió de la marca.
La marca italiana ha dissenyat aquest cotxe amb les mires a competir en el Campionat d’Europa de Ral·lis (ERC) i en el recentment creat Lancia Rally Trophy a Itàlia, pensat per oferir als joves pilots una plataforma per a desenvolupar les seves habilitats.
El model, amb un preu de 74.500 euros, estarà disponible a finals de gener i ofereix un premi de 300.000 euros per al guanyador del trofeu, qui podrà competir a l’ERC el 2026 amb el suport del Lancia Corse HF Team.
Es tracta d’una Copa de promoció que constarà de sis proves, totes sobre asfalt, al campionat italià. Tindrà tres categories, júnior (fins a 25 anys), Màster (de 25 a 35 anys) i Expert (més de 35 anys ).
Un Rally4 d’última generació
El Ypsilon Rally4 estarà impulsat per un motor de combustió interna turboalimentat de 1.2 litres i tres cilindres que arriba a desenvolupar 212 cavalls de potència i una caixa de cinc velocitats. Aquesta configuració mecànica, optimitzada per a la competició, compta amb l’experiència de Miki Biasion, dues vegades campió del món amb Lancia, que ha col·laborat amb l’equip i Stellantis Motorsport per afinar el rendiment d’aquest model.
El Ypsilon Rally4 forma part de l’estratègia de Lancia per renovar-se dins del grup Stellantis, el grup propietari, en un moment en què la marca també preveu el llançament del Gamma i el retorn del mític Delta HF Integrale. Luca Napolitano, CEO de Lancia, ha destacat l’orgull de poder homenatjar els èxits de la marca mentre es prepara per a una nova era en el món del motor.
“Tornem als ral·lis per oferir una via de creixement als futurs professionals i mantenir la tradició d’excel·lència en competició”.
El sistema de punts del Campionat Mundial de Ral·lis (WRC) podria canviar de nou el 2025, després de les queixes rebudes per l’actual sistema, que permet que el guanyador de la prova obtingui menys punts que altres classificats. La FIA ha estat treballant en solucions per evitar que el campionat es decideixi per estratègies de puntuació i no per resultats directes.
Les actuals normes de “Super Diumenge” es van establir amb l’objectiu d’evitar que la competició es tornés monòtona fins a la Power Stage final. Tanmateix, aquest nou format permet que pilots que tot i que no guanyin la cursa acumulin més punts que el propi guanyador, creant situacions de desequilibri en la classificació general.
Per al 2025, la FIA ha presentat una proposta de “sistema híbrid” que busca equilibrar competència i puntuació. El nou sistema es basaria en la estructura tradicional de punts (25-18-15-12-10-8-6-4-2-1), sumant el “Super Diumenge” amb un màxim de cinc punts distribuïts en el format 5-4-3-2-1, similar a la Power Stage. Així, el guanyador de cada ral·li garantiria els 25 punts, amb l’oportunitat d’incrementar la seva puntuació amb les jornades dominicals.
No obstant això, aquest model no acaba de resoldre totes les controvèrsies. En casos puntuals, un pilot que no lideri podria superar en punts el guanyador de la prova si acumula puntuacions al “Super Diumenge” i la Power Stage. Aquesta situació pot comportar, de nou, que altres pilots amb més punts siguin, de facto, els beneficiats.
La proposta actual pretén donar més emoció al campionat, però resta per veure si les noves normes podran evitar situacions com aquestes, que desvirtuen la competició i alteren el valor d’una victòria.
Amb motors derivats de la competició, el Porsche 911 GT3 ha dominat tant en circuits com en carreteres, oferint rendiment i precisió amb cada nova edició des de 1999
La presentació del primer Porsche 911 GT3 al Saló de Ginebra el 1999 va marcar el naixement d’una icona per a la marca alemanya, que aquest any celebra el 25è aniversari d’aquest model que ha deixat empremta tant en competicions com en carretera oberta. La seva combinació de rendiment, lleugeresa i disseny el fa destacar en cada versió, mantenint-se fidel a l’essència Porsche.
La primera generació del 911 GT3, basada en el Carrera RS, equipava un motor boxer de 3,6 litres derivat del 911 GT1, capaç de produir 360 CV. El model es va fer notar quan Walter Röhrl va aconseguir completar una volta al Nürburgring Nordschleife en menys de vuit minuts, una fita impressionant per a un cotxe homologat per a la carretera. El motor arribava a la seva màxima potència a 7.200 rpm, amb un comportament precís que va captivar tant aficionats com pilots professionals.
Durant les dècades següents, el 911 GT3 ha anat evolucionant per adaptar-se a les exigències modernes de la competició i la conducció esportiva. La segona generació, llançada el 2003, va introduir millores en potència amb 381 CV. Posteriorment, el model de 2006 va augmentar a 415 CV i va incorporar el sistema de suspensió activa Porsche Active Suspension Management (PASM), millorant encara més l’experiència de conducció.
L’any 2009, el GT3 va veure la seva cilindrada augmentada a 3,8 litres, produint 435 CV, amb modificacions aerodinàmiques que van duplicar la pressió de contacte amb el terra, consolidant-se com un dels models més competitius en circuits d’alta velocitat.
La tercera generació, presentada el 2013 coincidint amb el 50è aniversari del Porsche 911, va afegir innovacions significatives, com la transmissió automàtica de doble embragatge PDK i un motor de 475 CV, permetent que el model completés una volta al Nürburgring en menys de 7 minuts i 30 segons. El 2017, Porsche va augmentar la potència fins als 500 CV amb una cilindrada de 4,0 litres, oferint la possibilitat d’escollir entre transmissió manual o PDK, una opció que va atraure molts puristes del volant.
La generació actual, la 992, va ser llançada el 2021, amb un motor boxer de 4,0 litres que entrega 510 CV. Aquest model incorpora tecnologies derivades directament de la competició, com la suspensió davantera doble wishbone i una aerodinàmica optimitzada, reafirmant la seva posició com un dels cotxes més avançats de la gamma Porsche 911.
L’asturià arriba als 400 Grans Premis després de dues dècades competint amb diverses generacions de pilots i cotxes
Fernando Alonso arribarà a una fita històrica aquest cap de setmana al Gran Premi de Mèxic 2024 en complir 400 caps de setmana a la Fórmula 1, amb 397 curses completades. Des del seu debut el 2001 al GP d’Austràlia, l’asturià ha competit en diferents èpoques de la F1, enfrontant-se a figures mítiques com Michael Schumacher i Kimi Räikkönen, així com les noves generacions de pilots com Max Verstappen i Oscar Piastri, que ni tan sols havia nascut quan Alonso va començar la seva carrera.
Durant més de dues dècades, Alonso ha corregut per cinc equips diferents i ha competit amb tres tipus de motors: V10, V8 i V6 híbrids. Ha sigut partícip d’alguns dels moments més memorables de la F1, com el seu famós avançament a Michael Schumacher al revolt 130R de Suzuka el 2005 o la seva sortida espectacular al GP d’Espanya del 2011 celebrat al Circuit de Barcelona Catalunya, quan va superar els dos Red Bull.
Alonso compta amb un impressionant palmarès de 32 victòries, 106 podis, 22 pole positions i dos títols mundials (2005 i 2006). Tot i els seus èxits, l’asturià ha reconegut que li hauria agradat sumar algun títol més al seu currículum:
És bonic, però hauria preferit disputar la meitat d’aquestes curses i guanyar un altre campionat. Aquest cap de setmana, amb l’Aston Martin per sota de les expectatives, serà complicat per a ell engrandir el seu palmarès.
Pel que fa al seu futur, Alonso, que ja ha complert els 43 anys, ha expressat la seva intenció de continuar corrent durant uns quants Grans Premis més:
“Encara en faré uns 40 o 50 més en els pròxims dos anys”.
Amb el seu contracte amb Aston Martin fins al 2026, Alonso tindrà l’oportunitat de continuar competint fins als 45 anys, i qui sap si aconseguirà aquell desitjat tercer títol mundial que persegueix des del 2006.
Mala sort per als pilots de casa que es trobaven en diferents lluites per als seus respectius campionats
La Pobla de Massaluca – Vilalba dels Arcs va ser el tram més decisiu de la prova
Nil Solans i Marc Martí van ser els catalans millors classificats en la 59a edició del RallyRACC, la parella al volant del Hyundai i20 Rally2 van acabar en tercera posició, superant a Javier Pardo per només 1,5 segons. La lluita entre el pilot de Hyundai i el de Skoda va anar a la dècima en el segon bucle de trams, quan Pardo va retallar les distàncies fins a quedar-se a tan sols segon i mig d’en Nil.
Per una altra part, Gil Membrado va ser un dels altres destacats del cap de setmana per la seva bona actuació. El d’Olost va concloure en una meritòria cinquena plaça amb el seu Ford Fiesta Rally2. El pilot osonenc de només setze anys, va assolir el seu millor resultat fins ara al S-CER. La seva actuació es va forjar en un primer tram de dissabte, La Pobla de Massaluca – Vilalba dels Arcs, el més llarg de la prova, on va marcar un impressionant quart lloc. Finalment, gràcies als abandonaments del seu company d’equip, Pepe López, i Cohete Suárez va poder anar escalant fins a aquesta cinquena posició final.
Nacho Mateo
Sergi Pérez i Axel Coronado, al volant del seu Hyundai i20N Rally2, van finalitzar setens en la prova de casa. Tot i que arribaven amb una gran motivació i entrenament previ, Pérez i Coronado, no van assolir el resultat i la velocitat esperades en aquesta prova.
Xavi Vidales i Jordi Hereu, que estaven quallant una gran actuació endossant 50 segons al seu principal rival en la lluita pel títol del CERT, Alex Villanueva, van veure truncades les seves esperances en la sisena cronometrada. Un problema tècnic en el seu Skoda Fabia Rally2 en el segon pas per La Pobla de Massaluca – Vilalba dels Arcs els feia perdre totes les opcions i els hi complicava les opcions al títol estatal de terra.
Sort dispar en les copes
Nacho Mateo
Continuem amb la mala sort, ja que a la Toyota GAZOO Racing Iberian Cup, Pep Bassas i Manel Muñoz, que arribaven molt ben posicionats en la lluita pel títol, van patir un problema tècnic al seu vehicle. Tot just al final del primer tram de dissabte, un palier del seu Toyota cedia complicant molt les coses per a la parella catalana. Ara la parella catalana està a 42 punts del líder, Bruno Bulacia, a falta d’una prova a Portugal.
El guanyador de la copa el 2022, Sergi Francolí, que aquí sortia amb acompanyat per Luka Larrosa, quallava una gran actuació acabant segon i sent l’únic pilot capaç de treure-li un escratx al bolivià.
En la Clio Trophy Spain Tierra, Jordi Nualart i Borja Odriozola van obtenir la victòria. En el trofeu júnior el mexicà Emiliano Retama, acompanyat per Eduard Ferran, van acabar en segona posició al volant del Renault Clio Rally5.
Nacho Mateo
El Volant RACC Trofeu Mavisa es donava cita a Salou per la penúltima prova de la temporada, l’última sobre terra. Jordi San Andrés i Carlos Cabrero no deixaven opcions als seus rivals sumant 7 escratx de 8 possibles, només cedint el millor crono en la primera passada per Gandesa, on el seu principal rival, Kilian Santana – Isaac Pujol, eren els més ràpids.
A la Challenge, Pere Rovira i Marc Que van dominar la prova, però el triomf va caure en mans de Miquel Pons i Carles Planell. El pilot de Mollerussa va marcar tots els escratx del ral·li menys en el quart tram, Gandesa, on es van deixar totes les opcions al triomf final en perdre gairebé deu minuts. Així doncs, el podi final el van completar Victor Solorzano – Diego Rodríguez i Àlex Rabell i Xevi Tort.
Utilitzem galetes per optimitzar el nostre lloc web i el nostre servei.
Funcional
Sempre actiu
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferències
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Estadístiques
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Màrqueting
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.