WRC: Wilson veu massa alts els costos del WRC i vol un R5+ híbrid mentre la FIA no ho veu clar

Malcolm Wilson, director de M-Sport, ha reconegut estar preocupat pel costós present dels World Rally Car i per l’impacte que tindria la continuïtat d’aquests cotxes en l’era híbrida. Segons el britànic, les actuacions són espectaculars, però no generen vendes, arrosseguen despeses d’operació ‘esbojarrades’ i creen una diferència molt gran per als pilots que aspiren a entrar al campionat. Com a opció sostenible per a la futura tecnologia, Wilson va proposar apostar per vehicles R5, amb més aerodinàmica.

Són moments clau per definir el futur del WRC. El 7 de març es durà a terme la propera reunió de Consell Mundial de l’Esport Motor de la FIA en el Saló de l’Automòbil de Ginebra. Aquesta trobada serà clau, ja que segons el director de la Comissió de Ral·lis, Yves Matton, els fabricants tindran temps fins al març per segellar el seu compromís amb les normes híbrides de 2022.

Fins a l’arribada d’aquesta data, és clar que no hi ha un consens entre els equips. De fet, cap pot donar el vistiplau a les regulacions fins que no estiguin publicades. En una entrevista prèvia amb Autosport, Matton havia assegurat que els fabricants volen la continuïtat dels actuals World Rally Car.

Aquest pensament és totalment oposat al de M-Sport, l’únic equip que no té el recolzament directe d’un fabricant. Mitjançant una conferència sobre automobilisme, a l’Associació de la Indústria de l’Automòbil, Malcolm Wilson va utilitzar paraules contundents per alertar sobre la preocupant escalada de costos que plantegen els actuals World Rally Car.

“Els cotxes seran massa costosos” , va dir Wilson en un article de Motorsport Journal, un dels mitjans present en l’esmentada conferència. “Personalment, crec que això va en contra de l’ADN del que es tracta el ral·li. Honestament, és una bogeria córrer amb cotxes que valen 1 milió d’euros, per córrer el risc de xocar en un camí de terra durant un ral·li com el d’Argentina”.

En termes econòmics, Wilson va dir que el sistema híbrid no és necessàriament el motiu que tornarà més cars als World Rally Car. Per contra, el director gerent de M-Sport ha criticat que el cost dels actuals vehicles ja implica un gran obstacle pel que fa a vendes. Aquest punt és clau, ja que arran d’aquest panorama, l’equip britànic es manté gràcies a la seva vesant financera amb les vendes de vehicles de carreres client per ral.lis, com els R5, R2 i R1.

“Els cotxes actuals del WRC segueixen sent molt cars. Històricament, hem venut entre vuit i 14 World Rally Car per any, però de l’actual generació amb prou feines hem venut cinc unitats en tres anys” , va advertir Wilson.

En relació a M-Sport, cal delimitar el cas de Jane Tuohino, pilot i propietari del seu equip, JanPro Racing. A principis de l’any passat, l’estructura privada del finlandès havia comprat un Ford Fiesta WRC a l’equip britànic per disputar el Ral·li de Suècia. Després, aquesta unitat va ser posada en lloguer per a Finlàndia, on Jouni Virtanen va llogar el vehicle amb el qual va disputar l’esdeveniment.

“Llogar un World Rally Car per fer una prova del Mundial de Ral·lis costaria uns 200.000€. Però el preu també depèn de quantes proves es realitzin. Els quilòmetres de test són tan cars com els quilòmetres de carrera ” , va explicar Tuohino. “Segurament, el preu de lloguer d’un Toyota Yaris WRC serà en definitiva més car que el d’un Ford Fiesta WRC “.

Aquest context de lloguers tan cars també preocupa el director gerent de M-Sport, que va alertar sobre el permanent creixement de costos entre un WRC i un R5. En paraules de Wilson, això només ocasiona perjudicis per als pilots que volen escalar fins al màxim nivell dels ral·lis. Trobar obstacles en aquesta escala significa un gran problema per M-Sport, equip que justament és el més inverteix en la formació de joves talents.

Les proves del WRC 2 tenen un preu màxim d’uns 190.000€. Però el que realment em preocupa és el futur del ral·li, ja que s’està ampliant massa la diferència per a qualsevol jove aspirant a pilot. Sempre hem intentat crear una escala d’oportunitats per arribar fins al WRC. Tot i així, el que va succeir és que la diferència entre el WRC 2 i el WRC s’ha tornat excessivament gran ” ha lamentat Wilson.

Wilson va defensar l’aplicació de la tecnologia hibrida al Mundial de Ral·lis, ja que pot actuar com una eina d’atracció per als interessos ‘ecològics’ dels fabricants. No obstant això, el director de M-Sport va considerar que les normatives de 2022 poden tornar-se econòmicament sostenibles si s’executen sobre la base de vehicles assequibles, com els R5, però amb més càrrega aerodinàmica.

“Una cosa que estem enfrontant en aquest moment, és que al no tenir cap credencial ecològica, els patrocinadors no s’enfocaran al Mundial de Ral·lis i s’aniran a altres campionats com la Fórmula E.”

“Els cotxes actuals es veuen agressius, sexis i ràpids. Però podem aconseguir el mateix, probablement amb un cotxe basat en els R5, amb alguns alerons més grans i un sistema híbrid. Estic segur que encara som capaços de crear el mateix nivell d’espectacle per a l’espectador a un menor cost, la qual cosa és molt important “.

Tal com es va citar prèviament, la visió és diferent des de l’òptica d’Yves Matton, que va assegurar que l’objectiu és mantenir els actuals World Rally Vehicle. En paraules de l’belga, els R5 no reflecteixen el que volen dels ral·lis els fabricants involucrats.

“Per ara només hi ha un Pla A i cap B” , va assegurar Matton a Ral·li Magazin. “Està clar que hem de pensar en alternatives si no hi ha una aprovació per a la introducció dels WRC híbrids a l’abril. Però les recomanacions populars, com els vehicles R5, no són adequades per a les marques en un esport d’elit ” .

“Les marques sol·liciten el tipus de cotxes que tenim en aquest moment” , ha afegit el president de la Comissió de Ral·lis a Autosport. “En cadascuna de les reunions de Consell Mundial ens preguntem ‘com reduir els costos?’. La resposta és que necessitem aquest tipus de cotxes, i hem de fer tot el possible per mantenir el més rendibles possible, ja que l’alt nivell de la tecnologia híbrida té el seu cost “.

“Tot i això, mai hem dit que anem a reduir les despeses” , va explicar Matton. “El que hem de fer és mantenir el cost a el mateix nivell, ja que és impossible introduir la tecnologia híbrida i al mateix temps reduir els costos. L’única alternativa seria apostar per un campionat de cotxes R5, però aquest no és el tipus de cotxe que els fabricants volen per a la classe més gran. Si diem que anem cap a un R5 +, llavors les marques no ens donaran suport “.

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua

Subscriu-te
Notificació de

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments