DAKAR 2021: Monsieur Dakar i Édouard Boulanger aconsegueixen el triomf

Des de motoresport.cat creiem indigne i infame que una prova amb l’esperit del Dakar es vegi tacada per la visita a un país on els drets humans i en especial els drets bàsics de les dones es veuen atacats dia rere dia.

Stéphane Peterhansel ha guanyat el Dakar 2021. Ajudat pel seu nou copilot Édouard Boulanger, ha mantingut a ratlla amb èxit els atacs del duo de Nasser Al-Attiyah i Matthieu Baumel i ha obtingut la seva vuitena victòria al Dakar en la categoria de cotxes i la seva 14a entre cotxes i motos. A més, aquest triomf “Monsieur Dakar” arriba justament 30 anys després de la seva primera victòria en motos el 1991.

Des del 2017, Stéphane Peterhansel no aconseguia un Dakar, però ara ha acabat amb el seu 14è triomf. Aquesta vegada el francès ha buscat els seus millors atributs, com és la experiencia i la navegació, i ha tornat a triomfar. Nasser al Attiyah ha quedat segon per davant de Carlos Sainz.

El moment clau de la cursa va ser a l’etapa 9. Al començament d’aquesta prova, Nasser al Attiyah anava 5m 50 darrere de Stéphane Peterhansel i, al final de l’etapa 9, el marge augmentava fins als 17 m 50. Va ser allà on es va decidir el ral·li malgrat dues etapes complicades que encara quedaven per davant, entre elles l’11a, que per al director de cursa, David Castera, va ser la més difícil d’aquest Dakar, amb uns 80 km de difícils dunes.

A l’etapa 9, Stéphane Peterhansel va veure com Nasser Al-Attiyah patia dues punxades i, amb el marge entre elles més que triplicar, les possibilitats del pilot de Toyota de repetir el triomf del 2019 disminuïen dràsticament. A partir d’aquí, el pilot de Toyota només podria comptar amb la mala sort de Peterhansel, però hi ha una cosa a pensar. Fins ara, Toyota tenia 48 punxades entre els tres cotxes, i aquí es va marcar la diferencia.

Independentment del limitador del motor, entre el X-Raid Mini Buggy i el Toyota Hilux, la diferència real es va fer en la forma en què els pneumàtics Mini i Toyota van suportar les dificultats de la ruta.

Com sempre, el Dakar “cau” a un costat o a l’altre, entre els favorits, segons el recorregut escollit, i aquest any aquest canvi de recorregut va ser notori. Aquest any hem tingut una prova amb diverses etapes de pedra i trialeiras molt dolentes, i el buggy pot passar molt més ràpid, no només a causa de la suspensió més llarga, sinó també a la mida dels pneumàtics. Els Mini de X-Raid tenen un diàmetre més gran i també parets laterals més grans, de manera que solen perforar menys. L’únic inconvenient és que pesen uns 10 kg més.

D’altra banda, també cal recordar el factor de navegació i, en aquesta edició, un pilot que ja ha navegat en moto ha estat de gran ajuda.

En els darrers anys, Carlos Sainz ha guanyat cada dos anys. Aquest ha estat l’any “no” i, potser, per a l’any vinent la tradició continuarà, ja que el triomf ha estat per al seu company d’equip. El madrileny no va entendre les dificultats de navegació que ASO va imposar per a aquest any i va perdre la carrera en aquest sentit, arribant irremediablement tard en l’etapa 3, quan es va perdre, i després, definitivament, quan va tenir problemes amb els frens.

Imagen

Nani Roma ha entrat finalment en el cinquè lloc, fent bo el primer Dakar amb l’equip Bahrain Xtreme Raid – Prodrive. Un Dakar que se li va ficar costa a munt quan el seu copilot, en Dani Oliveras, va donar positiu per Covid19 i no va poder viatjar a la prova. L’experiència per l’equip és un gran trofeu per a futures edicions, i la maduresa mecànica que li pot donar aquest any el pot fer un candiadat a la victòria per al 2022.

Isidre Esteve per la seva banda ha aconseguir entrar en el top30, en la posició 28. Un èxit per al pilot lleidatà que ha millorat molt les seves prestacions amb el Toyota Hilux.

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua

Subscriu-te
Notificació de

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments