WRC-TECH: L’èxit del disseny aerodinàmic del Ford Fiesta WRC

La temporada 2021 ja és en marxa després del Ral·li de Monte-Carlo, i no han canviat moltes coses des de l’any passat. La batalla entre  Toyota i Hyundai va acaparar la major part de l’atenció de la comunitat del WRC, mentre que una part important de les esperances de M-Sport d’obtenir un bon resultat es va esfumar molt aviat.

En una temporada de transició com aquesta, en la qual tots els equips han donat per acabat el desenvolupament dels cotxes de 2021, i estan ja concentrats en el disseny dels de 2022, podria semblar que l’esquadra britànica (la més impactada per la situació de Covid19) estaria lluny de la posició ideal per a afrontar tal desafiament… però això és no  conèixer gens  M-Sport.

G.Greensmith/E.Edmondson, Ford Festa WRC, Rallye Monte-Carlo 2021, 8è – foto de Nacho Mateo

Perquè això ja ho han viscut. Recordeu l’any 2016. VW  provava el Polo WRC 2017 des de novembre de 2015. Toyota i Citroën van començar les seves proves a l’abril de 2016, i Hyundai al juny. Precisament, al juny va ser quan M-Sport va conèixer les principals característiques del nou model Fiesta. Poc més de set mesos abans de la primera prova de 2017. Va començar llavors una  carrera frenètica per a tenir el cotxe a punt. I amb un detall addicional, a no oblidar: ser l’únic equip sense el suport d’un gran fabricant darrere.

Un calendari tan atapeït va obligar l’equip a prendre una decisió dràstica: el disseny es basaria exclusivament en simulacions numèriques (CFD), sense proves en el túnel de vent. I aquest és el repte que van haver d’afrontar Chris Williams, Massimo Carriero i el seu equip d’enginyers, amb el seguiment puntual de l’experimentat Christian Loriaux, i el suport de TotalSim, una empresa especialitzada en CFD amb seu a Brackley.

No hay ninguna descripción de la foto disponible.
O.Tänak/M.Järveoja, Ford Fiesta WRC, prova de desenvolupament, 2016 – Foto Nacho Mateo

Només tres mesos després, el  nou cotxe veia la llum en el primer test realitzat a Greystoke, la zona de proves de M-Sport. I uns dies després, s’avaluava per primera vegada en asfalt, en el tram del Ral·li Catalunya prop de Savallà del Comtat. El nou cotxe no va decebre. El que van mostrar va ser un disseny aerodinàmic molt compacte i robust, que el temps ha confirmat com un disseny excel·lent. Certament, no era revolucionari. Però va funcionar al 2017 i continua funcionant, com van demostrar Suninen/Lehtinen en els primers quilòmetres del recent Ral·li Monte-Carlo. Algunes de les solucions que van proposar s’han implementat en els altres cotxes del WRC, la qual cosa suposa la millor confirmació del seu èxit. Les repassem.

El disseny original del Fiesta WRC 2017 incloïa dues aletes en el frontal. També Hyundai i Citroën en van incloure dues en els seus cotxes de 2017, però Hyundai va retirar-ne una d’elles uns mesos després, per acabar recuperant-la a Finlàndia’19. Toyota va incorporar la segona aleta en el Monte-Carlo 2018.

El disseny  de les aletes del Fiesta va demostrar ser molt robust, ja que és el cotxe que menys problemes de fiabilitat ha sofert en aquest punt.

O.Tänak/M.Järveoja, Ford Fiesta WRC, Ral·li Catalunya 2017, 3r

L’aleta superior estava totalment alineada i integrada amb el pas de roda davanter: en tots els altres cotxes (excepte el Hyundai en 2017), el pas de roda superior estava separat (i encara ho està) del pas de roda davanter. L’avantatge del disseny del Fiesta és que l’aire pot fluir suaument cap al pas de roda davanter, generant així càrrega de manera més eficaç.

El disseny original del Fiesta WRC també incloïa una peça vertical a cada costat del splitter davanter per a canalitzar millor l’aire cap a les aletes, una característica que només Toyota va incloure també al 2017. Hyundai no les va incloure fins a Finlàndia’19, mentre que Citroën mai els va implementar.

El Ford Fiesta WRC és també l’únic cotxe del WRC que inclou petites aletes per davant de les rodes posteriors, una solució que també Citroën va considerar incloure durant la fase de disseny, però que finalment va descartar.

T.Suninen/J.Lehtinen, Ford Fiesta WRC, Ral·li Catalunya 2019, 7è

L’ús d’aletins laterals a banda i banda de l’aleró posterior del Fiesta WRC només  va ser compartit per Toyota al 2017. Però la solució va demostrar ser efectiva, ja que Hyundai va acabar per incorporar-los en l’última evolució del seu aleró posterior (utilitzat per primera vegada a Mèxic’20) igual que Citroën en el nonat  paquet aerodinàmic avaluat a l’octubre de 2019 (dissenyat per Oreca).

El disseny del cotxe va demostrar ser tan robust que, fins i tot amb la menor quantitat de dies de prova entre tots els equips (i només un i mig per a Ogier/Ingrassia), el duo francès va ser capaç de guanyar en el seu esdeveniment de casa (Monte-Carlo), el primer de la temporada 2017, amb Tänak/Järveoja en la tercera posició. I la temporada va continuar a un nivell molt alt, fins a assolir el cim en el Ral·li de Gal·les GB, on Ogier/Ingrassia van obtenir la seva sisena corona de Pilots, l’equip es va assegurar el títol de Fabricants, i el duo britànic Evans/Barritt va guanyar la prova al volant del tercer Festa WRC equipat amb pneumàtics D-Mack.

El disseny de l’aero del Fiesta WRC era doncs perfecte? No. Mai ho és en el primer any. En el cas del Fiesta, un dels punts més débils van ser les faldilles laterals (també conegudes com a  taloneres), que no eren prou efectives ni resistents. Les van haver de refer per al 2018, el que els va suposar gastar dos jokers. Les noves faldilles eren més gruixudes i mñes amples, el que va suposar una major robustesa i un guany en eficiència.

T.Suninen/M.Markkula, Ford Festa WRC, Ral·li de Suècia 2018, 8è (a dalt) i O.Tänak/M.Järveoja, Ford Fiesta WRC, Ral·li de Suècia 2017, 2n (a baix) – fotos de Grzegorz Roslon i Tomasz Kalinski

L’èxit en la temporada 2017 va convèncer a Ford Performance a augmentar el seu suport a M-Sport. Una de les primeres accions va ser la primera prova de túnel de vent del Fiesta WRC, que va tenir lloc en el túnel de vent de Ford Performance amb seu en Concord, NC, als Estats Units, al març de 2018. Durant aquestes proves, es va validar el disseny aerodinàmic del cotxe, confirmant la bona feina realitzada amb la CFD, però també detectant que algunes parts no eren tan eficients com la CFD havia predit, especialment en la part posterior del cotxe.

Per a corregir-ho, un equip d’enginyers dirigit per Robert Walsh (enginyer d’aerodinàmica de Ford Performance) va començar a treballar en noves solucions, incloent un nou difusor posterior  i noves ventilacions en els passos de roda posteriors. L’objectiu era augmentar l’estabilitat posterior i la generació de càrrega aerodinàmica, per a fer el cotxe més ràpid.

S.Ogier/J.Ingrassia, Ford Fiesta WRC, prova prèvia al Ral·li de Catalunya, Rojals, octubre de 2018

El resultat va ser el difusor posterior més desenvolupat de la categoria, amb  separadors de flux verticals orientats i vores corbes, una característica que posteriorment Hyundai va reproduir en el i20 Coupé WRC. Però, de nou, no tot va funcionar  bé. La modificació de les reixetes de ventilació del parafang posterior, similars a les del Toyota Yaris WRC, va resultar ser imperfecta des del seu debut a Finlàndia’18: es generava una major resistència aerodinàmica (per tant, menor velocitat màxima), el cotxe era més inestable en els salts i no eren fiables, com van poder comprovar Ogier/Ingrassia en l’últim salt de la Power Stage.

S.Ogier/J.Ingrassia, Ford Fiesta WRC, Ral.li de Finlàndia 2018, 5è – Imatge de AKK/Taneli Niinimäki

La solució va haver d’esperar fins a la següent temporada, després d’una nova visita a Ford Performance. Es va modificar el perfil inferior de les reixetes de ventilació del pas de roda posterior, amb un disseny menys prominent, i la majoria dels problemes van desaparèixer.

E.Evans/S.Martin, Ford Festa WRC, Ral·li Catalunya 2019, 6è

Van seguir altres modificacions aerodinàmiques, com la modificació en tots dos costats del divisor frontal  (Mèxic’19), o les modificacions del paquet aerodinàmic davanter desenvolupat en 2020, durant els pitjors moments de la pandèmia, i utilitzades per primera vegada en el cotxe de Sunnen/Lehtinen en el ACI Ral·li Monza 2020.

T.Suninen/J.Lehtinen, Ford Festa WRC, ACI Ral·li Monza 2020, retirat

En resum, i com han fet des de la seva irrupció en el WRC en 1997, l’equip liderat per Malcolm Wilson i Richard Millener ha demostrat la seva capacitat de crear cotxes guanyadors amb paquets aerodinàmics equilibrats i robustos. I estem segurs que ho tornaran a fer en els pròxims mesos, amb el disseny del cotxe de 2022.

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua

Subscriu-te
Notificació de

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments