WRC-TECH: L’impacte del gel sobre l’aerodinàmica dels vehicles del WRC

En el nostre darrer article vam repassar l’impacte de les baixíssimes temperatures  sobre l’aerodinàmica dels cotxes del WRC. També vam veure en articles anteriors les diferents solucions que els equips han dissenyat per evitar l’acumulació de neu en certes parts del cotxe, com les graelles davanteres o les reixetes de ventilació del pas roda posterior. Però hi ha un factor addicional que val la pena tractar, i que té impacte en el rendiment i l’aerodinàmica del cotxe: la presència de gel.

El principal problema de l’acumulació de gel sobre un cotxe de ral·li és el pes extra: el gel i la neu acumulats sobre el cotxe al final d’una etapa poden afegir un pes extra de 30-40 kg. Això és pitjor que el pes de portar una roda extra (estimat en uns 23 kg), de manera que qualsevol mesura per reduir aquesta penalització és molt benvinguda.

Però també hi ha un impacte significatiu sobre l’aerodinàmica dels cotxes: la presència de gel (també de gebre o neu) pertorba el flux d’aire al voltant de el cotxe, la qual cosa provoca una devallada del rendiment aerodinàmic. D’una banda, les superfícies gelades del cotxe es tornen més rugoses, i com a resultat augmenta la resistència a l’aire, limitant la velocitat màxima que poden assolir els cotxes.

Ford Fiesta WRC, prova prèvia a l’Ral·li Àrtic de Finlàndia 2021 – imatge de M-Sport

D’altra banda, el gel acumulat a la superfície d’algunes peces aerodinàmiques les fa perdre eficàcia. La velocitat de l’aire a través d’un difusor del darrere gelat, com el de les imatges de dalt i avall, és significativament menor que en condicions normals. El resultat és que la pressió augmenta sota el cotxe, a causa de la menor velocitat de l’aire, i es genera menys càrrega aerodinàmica, el que redueix l’adherència del cotxe i, per extensió, la velocitat en el pas per corba.

Ford Fiesta WRC, prova prèvia a l’Ral·li Àrtic de Finlàndia 2021 – imatge de M-Sport

Un cop identificat l’enemic, ¿quines solucions utilitzen els equips per evitar l’acumulació de gel? Hi ha solucions preventives i correctives, i, encara que totes funcionen, cap d’elles és totalment efectiva, de manera que encara hi ha marge de millora.

Citroën C3 WRC, Ral·li de Suècia 2018 – imatge de Michelin

La primera solució (mecànica) per evitar l’acumulació de gel és l’ús de faldons de goma reara les rodes (parafangs). El resultat és que les rodes no esquitxen aigua cap amunt i es forma menys gel en els laterals i la part posterior del cotxe.

Una segona solució (química) és l’ús de productes  que prevenen de la formació de gel. Aquests s’afegeixen a les parts més exposades a l’acumulació de gel, com l’aleró posterior, les aletes, els passos de roda i el difusor del darrere. Es poden ruixar o espraiar abans de sortir del service, per evitar l’acumulació de gel. Els productes típics són els repel·lents a l’aigua (hidròfobs), com lubricants o ceres, o els anticongelants, és a dir, solucions aquoses que contenen productes orgànics que es congelen a temperatures molt baixes, com el etilenglicol (punt de congelació -40 º C per a una solució a l’52%) o el propilenglicol (punt de congelació -48 º C per a una solució a l’60%). Els productes hidròfobs són els més utilitzats en el WRC, mentre que els anticongelants s’empren normalment en l’aviació, per evitar la formació de gel sobre les ales, hèlixs i superfícies de control dels avions, un greu problema que cal evitar, especialment abans de l’enlairament.

T.Neuville / N.Gilsoul, Hyundai i20 Coupé WRC, Otepää talveralli 2021, 2n – foto de Hyundai Motorsport

Tot i l’ús d’aquestes solucions, encara s’acumula gel sobre el cotxe al final d’una especial. En cas que no hi hagi una assistència programada abans de la següent especial, només hi ha una solució (manual) a prendre: l’ús de rascadors de gel, pales de neu i altres eines manuals per eliminar el gel i la neu del cotxe , minimitzant així els problemes de pes extra i el mal rendiment aerodinàmic per a la següent especial.

Els trams del Àrtic Rally de Finlàndia seran una bona oportunitat per veure l’eficàcia d’aquestes solucions i com els equips s’enfronten al gel, a la recerca d’un rendiment òptim.

Gràcies a José Frade per inspirar aquest article.

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua

Subscriu-te
Notificació de

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments