La incògnita de la generació de cotxes del WRC de 2022 va començar a aclarir-se la setmana passada, quan MSport va publicar les primeres imatges del cotxe de proves i, només uns minuts després, van aparèixer les primeres imatges del primer test a les xarxes socials. Les imatges, juntament amb les declaracions del pilot de proves Matthew J. Wilson a DirtFish aquell mateix dia, van contribuir a posar una mica més de llum sobre el que es pot esperar per 2022, especialment pel que a aerodinàmica es refereix. Aquest és el nostre repàs a tot això, i la nostra visió sobre l’impacte que tindrà la nova normativa en les prestacions dels cotxes del WRC de 2022.
MSport ha estat el primer equip a mostrar el cotxe en el qual estan treballant. I ho han fet publicant unes imatges, el mateix dia que han començat els tests fora de les seves instal·lacions. El test va tenir lloc en carreteres de terra al Bages, a la mateixa zona on van començar les proves del Fiesta WRC 2017, fa gairebé cinc anys. El cotxe utilitzat en la prova incloïa la carrosseria d’un Fiesta WRC spec-2017 sobre un nou xassís, que incloïa una nova cel·la de seguretat i una nova configuració de la transmissió, segons declaracions del pilot en les proves Matthew J. Wilson a DirtFish.
En aquesta entrevista, Wilson va donar les claus per a la interpretació de les fotos del test: «Hem recorregut molts quilòmetres amb l’aerodinàmica retallada en l’especificació 2022». Per tant, el que van mostrar les imatges, en termes d’aerodinàmica, són bones pistes del que podem esperar per 2022.
Les imatges de la prova mostren que les aletes frontals, les reixetes de ventilació dels passos de roda i el difusor del darrere són les parts aerodinàmiques que han estat retallades del cotxe. Quin és l’impacte de l’eliminació d’aquestes peces en un cotxe WRC?
El difusor posterior contribueix a accelerar el flux d’aire sota tot el cotxe, reduint així la pressió a sota, afavorint la generació de càrrega aerodinàmica. L’eliminació del difusor posterior reduirà el nivell de càrrega aerodinàmica generada a tot el cotxe. L’impacte es notarà tant en la part davantera com en la posterior del cotxe. De la mateixa manera, l’absència de reixetes de ventilació en els pasos de roda tindrà un efecte en tots dos eixos: si l’aire no pot ser eliminat de l’espai de les rodes, la pressió sota el cotxe augmentarà. Per tant, l’eliminació del difusor del darrere i de les reixetes de ventilació dels passos de roda tindrà un gran impacte en la generació de càrrega aerodinàmica, però un efecte petit en l’equilibri aerodinàmic de el cotxe, ja que el seu impacte és similar en tots dos eixos.
L’eliminació de les aletes frontals representarà (si finalment es confirma) una important reducció de la càrrega aerodinàmica davantera, amb un gran impacte en l’equilibri del cotxe. La càrrega aerodinàmica davantera ha estat la principal preocupació de tots els equips en els últims anys. L’eliminació d’aquestess aletes farà que els cotxes tornin a ser molt subviradors.
El resultat és que els nivells de càrrega aerodinàmica que els nous cotxes seran capaços de produir es reduiran significativament, mentre que l’equilibri del cotxe empitjorarà considerablement. Així, els cotxes seran més lents tant en les corbes com en les parts més ràpides de les especials. Precisament, aquests trams en què tothom està d’acord que l’actual generació de cotxes sobresurt, tant en termes de rendiment com en espectacle per als aficionats. Però, a el mateix temps, seran més segurs i barats, dos dels principals objectius que la FIA s’havia marcat per a la nova generació.
Les imatges suggereixen que els principals elements aerodinàmics dels cotxes del WRC de 2022 seran l’splitter davanter, el fons pla i l’aleró posterior. Però també han mostrat alguns dels nous elements que incorporaran. Un dels principals problemes de l’ús de bateries és l’eliminació de la calor que generen mentre estan en funcionament. Com es veu en la imatge inferior, les bateries estan situades a la part posterior del cotxe, el que contribueix a una millor distribució de pesos al cotxe. Perquè l’aire fresc entri en aquesta zona i mantingui les bateries fredes, MSport ha inclòs una entrada d’aire en ambdós costats del cotxe, similar a la que tenen els cotxes de ral·licross.
El disseny de les entrades serà possiblement modificat cap a una entrada menys prominent (possiblement en forma de conducte NACA) per reduir tant la seva resistència a l’aire (arrossegament) com la seva pèrdua de pressió, ja que l’eficiència de la refrigeració requereix la mínima pèrdua de pressió d’aire.
La sortida de l’aire calent es realitza a través d’una reixetasituada a la part posterior del cotxe. A causa de la seva disposició, el tub de sortida dels gasos d’escapament s’ha reubicat al costat dret del cotxe, perdent els avantatges del difusor d’escapament bufat utilitzat en l’actual Fiesta WRC.
Els rumors parlen de l’imminent inici de les proves del nou cotxe per part de Toyota, i al juny per part de Hyundai. Segur que aquestes proves ens proporcionaran més informació sobre el que podem esperar per al proper any, les quals revisarem en el moment oportú.