WRC-TECH: 5 detalls aerodinàmics del Ford Puma Rally1 2022

Les proves recents desenvolupades en asfalt i terra per MSport amb el Ford Puma Rally1 a la Catalunya Central van representar una gran oportunitat per conèixer el nou cotxe en profunditat. Durant el test, ens van cridar l’atenció cinc detalls aerodinàmics que volem compartir amb vosaltres.

C.Breen/P.Nagle, Ford Puma Rally1, prova de desenvolupament, Catalunya Central, octubre de 2021

1. Disseny del divisor/pas de roda davanter

El disseny dels extrems laterals dels parafangs davanters és diferent del que havíem vist en altres cotxes. En lloc de les típiques tanquetes incloses a la majoria dels cotxes del WRC de 2017, el divisor davanter del Puma Rally1 inclou una nova forma, amb un perfil intern que sembla estar dissenyat per induir suaument el flux d’aire cap al pas de roda davanter, al temps que evita que s’escapi cap als costats del cotxe. El resultat d’aquest nou disseny seria una petita reducció de la resistència aerodinàmica (a causa del recorregut més suau), així com un petit augment del grip davanter, ja que obliga més aire a fluir cap als passos de roda  davanters, de manera que aquests poden generar una mica més de càrrega aerodinàmica.

El disseny de la part superior del pas de roda davanter també és lleugerament diferent al del Fiesta WRC. Forma arrodonida, amb el llavi lateral només a la part superior, i acabat de nou amb una forma d’ala invertida per generar una mica més de càrrega, alhora que s’obliga a l’aire a fluir sobre el suport dels retrovisors laterals, dissenyats també amb el mateix perfil d´un petit ala invertida… i és que, en aquests vehicles, qualsevol petit detall compta.

2. Ubicació dels retovisors laterals/presa d’aire lateral

Els miralls laterals del Ford Puma Rally1 estan situats a una alçada similar a la de la presa d’aire lateral superior (vegeu el cercle groc a la imatge inferior). Això podria representar una limitació en la quantitat d’aire que entra en aquesta presa, cosa que podria reduir la capacitat de refrigeració del sistema híbrid. Per aquest motiu, no seria estrany que en el futur els retrovisors laterals fossin desplaçats cap amunt, encara que caldria estudiar detingudament qualsevol  nova solució per no afectar el rendiment de les aletes laterals de l’aleró.

La ubicació prominent de les preses d’aire laterals superiors permet la recollida de plantes (com es mostra a la imatge inferior), cosa que també podria reduir significativament el flux d’aire per a la refrigeració del sistema híbrid.

Per evitar aquest problema, les preses laterals inclouen una petita reixeta protectora per filtrar l’aire i evitar l’acumulació de restes vegetals, com es mostra a la imatge inferior… però que, com s’ha vist, no sempre és del tot eficaç.

C.Breen/P.Nagle, Ford Puma Rally1, prova de desenvolupament, Catalunya Central, octubre de 2021 – imatge extreta d’aquest vídeo de Passats de Canto

La presa d’aire inferior també està protegida per una reixeta, a causa de la seva ubicació a prop de la carretera, en una zona on se sol acumular molta pols.

3. Faldons laterals

La imatge superior mostra una part del faldó lateral, que al nou Puma no és totalment paral·lel al terra del cotxe. En canvi, el faldó s’ha connectat amb al petit pla  ja existent als laterals del Fiesta WRC, i ara s’estén fins al pas de roda del darrere. El resultat és que l’aire que flueix sobre el faldó és enviat cap al pas de roda del darrere, generant així una mica més de càrrega aerodinàmica a les rodes del darrere.

L’objectiu principal dels faldons laterals és evitar que l’aire que flueix pels dos costats del cotxe entri per sota d’aquest. La part posterior elevada del faldó del Puma deixa cert espai perquè l’aire entri potencialment sota el cotxe, augmentant així la pressió (i reduint la càrrega aerodinàmica), per la qual cosa aquest nou disseny podria fer-los menys eficients en la seva funció principal, però es compensa amb una major càrrega aerodinàmica generada sobre el faldó i pas de roda posterior.

4. Elevació de l’aleró del darrere

Les imatges frontals del Ford Puma Rally1 semblen suggerir que la posició de l’aleró del darrere ha estat rebaixada, i ja no és visible en una projecció frontal. Això significa que la nova normativa hauria retornat cap a la filosofia 2013-2016 en aquest punt, (quan el dispositiu aerodinàmic del darrere havia d’estar totalment contingut a la projecció frontal del cotxe). Això va canviar durant el període 2017-2021, ja que l’aleró del darrere podia elevar-se 50 mm, i la prova és que era visible a les fotos frontals. De confirmar-se aquest canvi, de nou l’aleró quedarà amagat rere el cotxe.

C.Breen/P.Nagle, Ford Puma Rally1, prova de desenvolupament, Catalunya Central, octubre de 2021

5. Ventilació posterior/ventilador

La inclusió d’un ventilador per eliminar l’aire calent del sistema de refrigeració de la unitat híbrida és una solució ja vista en altres cotxes amb refrigeració del darrere (com els superesportius RX). La diferència rau en la ubicació del ventilador (i de la sortida). Mentre que als superesportius RX, la sortida de la ventilació sol estar situada a l’alçada del centre de la porta del darrere, a la nova generació de cotxes Rally1, la ventilació està situada just a sobre de la ubicació del difusor del darrere. La raó és que permet transferir una mica d’energia de l’aire calent impulsat pel ventilador a l’aire que flueix per sota del cotxe i és expulsat a través del difusor.

L’únic problema, en el cas del Puma, és que aquest no inclou un veritable difusor: l’angle en aquesta zona sembla massa pronunciat per permetre que l’aire flueixi més ràpid per sota del cotxe. Per tal d’obtenir un difusor eficaç, es considera que l’angle d’inclinació del fons del cotxe ha d’estar al voltant de 10-15 graus. Per tant, la quantitat d’aire expulsada pel difusor del darrere seria menor del que un podria esperar, i la transferència d’energia no s’aprofitaria totalment.

En definitiva, molts detalls interessants a la darrera evolució de la mula de proves del Ford Puma Rally1. Potser encara veurem alguns canvis abans de la data d’homologació, però pel que hem vist a les proves, sembla confirmat que l’emoció està assegurada per als propers anys.

C.Breen/P.Nagle, Ford Puma Rally1, prova de desenvolupament, Catalunya Central, octubre de 2021

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua

Subscriu-te
Notificació de

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments