Les imatges del test de Toyota d’aquesta setmana a França mostren el que probablement serà la configuració aerodinàmica definitiva del Toyota GR Yaris Rally1. Així ho ha confirmat el director tècnic de Toyota, Tom Fowler, en una entrevista recent amb DirtFish.
El cotxe integra la major part de les noves solucions vistes a les proves anteriors que ja hem revisat aquí, com el fons inclinat, el disseny de la part posterior del cotxe, amb els dos ventiladors combinats amb el nou conducte de ventilació de les rodes del darrere i el nou aleró del darrere. Tot i això, durant aquestes proves encara s’han observat algunes novetats menors, com el perfeccionament de l’aleró i l’estratègia de bloqueig de la refrigeració a la part davantera del cotxe, mentre que encara falten altres solucions, com els dos retrovisors laterals, obligatoris també amb la nove reglamentació.

L’aleró del darrere utilitzat en aquestes proves presentava algunes diferències respecte a l’utilitzat al novembre: s’han eliminat les petites ales laterals, que han estat substituïdes per un petit llavi horitzontal.

La raó d’aquesta modificació seria la presència de la presa d’aire lateral, que impedeix que l’aire flueixi cap a l’aleta lateral, fent-la inútil. Una segona modificació visible és el redisseny del perfil superior de la placa lateral (1 a la imatge inferior), que ara és més fina per la part davantera. La reducció de la resistència aerodinàmica sembla l’ explicació més raonable per a aquesta modificació.

La vista del darrere del nou aleró mostra una altra modificació important (2): les plaques terminals estan ara separades de la placa inferior, deixant un petit espai entre elles. El disseny original (tancat) obligava que l’aire fluís per sobre de la placa inferior, mentre que amb el nou disseny, l’aire de dalt es pot barrejar amb el de sota, reduint així la diferència de pressió i la eficiència de l’aleró. De nou, el principal avantatge seria la reducció de la resistència aerodinàmica.

La resta del disseny de l’aleró continua sent el mateix, amb els quatre grans suports de coll de cigne que actuen com a aletes verticals sobre l’aleró, per augmentar la generació de càrrega aerodinàmica a les corbes.
A la part davantera del cotxe, la modificació principal afecta el que semblaven ser les preses d’aire de refrigeració dels frens davanters (3), ara bloquejades. Potser a causa de les baixes temperatures, o potser perquè les preses superiors (4) són suficients per refrigerar els frens.

Durant la prova, ja hem vist com es bloquejaran els radiadors davanters al nou cotxe (5), com es mostra a la imatge de baix, deixant només espai obert al centre de la presa. Les plaques de bloqueig s’utilitzen per mantenir el motor a una temperatura adequada per a un rendiment òptim, evitant que es refredi excessivament a baixes temperatures ambientals.
Igual que el Puma i l’i30 N, el disseny del GR Yaris inclou grans passos de roda al davant, sense coberta lateral (veure imatge inferior). L’objectiu és deixar un espai obert perquè l’aire pugui escapar-se de l’espai de les rodes, per compensar la prohibició de les reixetes de ventilació dels passos de roda. Cal eliminar l’aire d’aquesta zona per reduir la pressió sota el cotxe (augmentant la càrrega aerodinàmica).

A diferència dels altres equips, Toyota no ha incorporat aquesta solució a les rodes del darrere, gràcies al nou conducte que connecta l’espai d’aquestes i les rodes amb la part del darrere del cotxe, com ja vam analitzar al nostre article anterior sobre les modificacions del darrere. Les sortides d’aquest conducte són visibles a banda i banda de les reixetes de ventilació (del ventilador).

En resum, Toyota (igual que la resta d’equips) es troba a l’última fase de perfeccionament de la configuració aerodinàmica per tal d’assolir la configuració òptima per a la temporada que ve, mentre que encara queden per incloure alguns detalls menors, com els miralls laterals, per completar el paquet aerodinàmic definitiu del GR Yaris Rally1 que veurem en cursa en un mes.