DAKAR 2022: Els principals candidats a la victòria

Des de motoresport.cat creiem indigne i infame que una prova amb l’esperit del Dakar es vegi tacada per la visita a un país on els drets humans i en especial els drets bàsics de les dones es veuen atacats dia rere dia.

Un dels Dakars més interessants dels darrers anys, ja que ningú té la més mínima idea del que poden fer els cotxes en comparació amb altres equips.

Audi amb tot amb el seu «Dream Team»

Quan l’any 1980 Audi va presentar el Quattro, molt pocs s’haurien imaginat que obriria un dels capítols més importants de la història del Campionat del Món de Ral·lis, però això és exactament el que va passar.

No val la pena recordar la importància de l’Audi Quattro per als ral·lis, sinó l’any en què Audi celebra els 50 anys del seu famós eslògan “Vorsprung durch Technik” (A l’avantguarda de la tecnologia) d’Ingolstadt, un nou producte que ara podria revolucionar els raids, ja que Audi competirà amb el nou Audi RS Q e-tron al Dakar.

El cotxe disposa de tres generadors elèctrics (motors) (MGU), dos per als eixos davanter i posterior, directament des de l’Audi e-tron FE07 de la Fórmula E, i un tercer per recarregar les bateries, cosa que es complementa amb la recuperació d’energia de la frenada, com en qualsevol híbrid de carretera. El motor de combustió prové del bloc TFSI ‘campió’ del DTM.

Imagen
Audi

Les proves porten realitzant-se des de fa molt de temps amb les tres parelles que correran amb el cote oficial: Stéphane Peterhansel/Édouard Boulanger, Carlos Sainz/Lucas Cruz i Mattias Ekström/Emil Bergkvist.

Ara mateix el nou Audi RS Q e-tron Dakar és un perfecte desconegut, ja que Audi no ha competit, només ha provat, de manera que només les parelles i els seus responsables, enginyers i mecànics tenen una idea del que pot fer el cotxe.

Audi pretén ser el primer fabricant d’automòbils a utilitzar una transmissió electrificada, en combinació amb un convertidor d’energia per competir per la victòria al Dakar, contra rivals ‘convencionals’ en el ral·li més difícil del món.

De nou, Audi està intentant fer el que mai s’havia fet abans.

Com que no poden carregar les bateries al desert, Audi té a bord l’Audi RS Q e-tron, el motor TFSI i també un convertidor d’energia que carrega la bateria mentre el cotxe està en marxa. El sistema de transmissió de l’Audi RS Q e-tron és elèctric.

La bateria pesa uns 370 quilograms i té una capacitat d’uns 50 kWh. La potència màxima del sistema «e-drivetrain» és de 500 kW (680 CV). Els eixos davanter i posterior no estan enllaçats mecànicament, com també és habitual en els vehicles elèctrics.

L’entrada al Dakar es fa conjuntament amb Q Motorsport, una mena de spin off de X-Raid. El director de l’equip és Sven Quandt.

L’any de Toyota

Imagen
Toyota

Toyota només ha guanyat el Dakar una vegada, el 2019, però ha estat un dels equips més forts durant molts anys. Amb l’excepció del Mini, que no té els millors pilots, cap dels altres favorits a la victòria (Audi, BRX) té triomfs al seu palmarès, així que aquest és un bon any perquè Toyota torni als triomfs al Dakar. Nasser Al-Attiyah vol oferir una altra victòria a la marca després d’haver guanyat ja el 2019 amb el Toyota Hilux.

El repte és gran, a causa del canvi de reglament, que va portar l’equip a construir i desenvolupar el nou Toyota GR DKR Hilux T1+, que, a diferència dels cotxes Audi i BRX, ja s’ha vist en competició, per la qual cosa Toyota pot ser una mica més optimista amb el seu cotxe nou.

Impulsat per un motor V6 de 3,5 litres de dos turbos que prové de l’icònic Toyota Land Cruiser 300 GR Sport, el nou GR DKR Hilux T1+ presenta un parell més baix que el seu predecessor, així com un augment de pes per al motor, tot i que el pes total de el cotxe s’ha augmentat a 2.000 kg d’acord amb la normativa. El motor ofereix 298 kW de potència (405 CV) i aproximadament 660 Nm de parell.

Segons les noves normes del T1+, la suspensió augmenta de 280 mm a 350 mm, els pneumàtics de 32 a 37 polzades, i també augmentar la seva amplada, de 245 mm a 320 mm.

Nasser Al-Attiyah i Mathieu Baumel són els ‘líders’ de l’equip, el seu ‘wingman’ Giniel De Villiers i Dennis Murphy, en un equip que també inclou els sud-africans Henk Lategan i Brett Cummings, així com Shameer Variawa i Danie Stassen tots dos també de Sud-àfrica.

Bahrain Raid Xtreme, toca la confirmació

Imagen
Bahrain Raid Xtreme

L’equip Bahrain Raid Xtreme correrà al Dakar amb tres dels seus nous BRX Prodrive Hunter T1+, i juntament amb Sébastien Loeb i Nani Roma, la novetat és l’argentí Orlando Terranova.

L’experimentat pilot argentí, Terranova, ja ha competit amb l’equip BRX al costat de Loeb i Roma, a Baja Aragó, però la prova de foc comença el gener a l’Aràbia Saudita.
Als tres se sumaran els seus actuals copilot, amb Fabian Lurquin al costat de Loeb; Alex Haro amb Roma i Dani Oliveras amb Terranova.

Una altra novetat és el fet que el BRX funciona amb un nou combustible sostenible, anomenat Prodrive EcoPower, desenvolupat especialment per al Hunter. El combustible redueix les emissions de gasos d’efecte hivernacle en un 80% en comparació amb la gasolina, ja que està fet a partir de biocombustible de segona generació fet a partir de residus agrícoles i combustibles creats a partir de la captura de carboni.

L’equip va provar molt, però no en competició. Com Audi, només al Dakar es pot veure el que valen els nous Hunter T1+.

Mini, l’outsider

Imagen
X-Raid

Sense pilots de primer nivell, Mini podria ser la gran sorpresa d’aquest Dakar, ja que Jakub ‘Kuba’ Przygonski ja ha demostrat ser un dels millors pilots de raids del món, i entra en aquesta cursa amb el cotxe que va guanyar les dues darreres edicions.

Mini surt amb tres MINI JCW Buggys, en una alineació que compta amb Jakub Przygonski / Timo Gottschalk, el segon Buggy està conduït per dos argentins Sebastian Halpern i Bernardo ‘Ronnie’ Graue. Tots dos ja han completat tres ral·lis juntament amb X-raid aquesta temporada. Denis Krotov i Konstantin Zhiltsov corren al tercer MINI JCW Buggy.

Imagen
Laia Sanz

El saudita Yasir Seaidan i el seu copilot rus Alexey Kuzmich van competir a la Copa del Món, i van quedar segons amb el MINI JCW Rally. Per a la catalana Laia Sanz, serà un Dakar especialment emocionant, ja que no és només el seu debut en el MINI All4 Racing, sinó també el seu pas de la moto al cotxe.

La llista d’inscripcions també inclou el MINI JCW Rally del letó Vaidotas Zala. Tenint en compte que tant l’Audi com el BRX i el Toyota són nous, els equips amb cotxes ‘convencionals’ i ben provats poden aprofitar la fiabilitat de les seves màquines per aconseguir bons resultats.

Ford i Prokop esperant un gran salt del Raptor T1+

Imagen
Prokop

Martin Prokop torna al Dakar i té a punt el seu nou Ford Raptor RS Crosscountry, que va batejar com ‘Shrek’ per a la categoria T1+. El pilot txec ha participat en prou edicions del Dakar per saber que la consistència és el més important, però aquest any també ha evolucionat per adaptar el seu Ford a la nova categoria T1+.

Des del seu debut l’any 2016, Prokop ha assolit l’objectiu cada any, tot i que de vegades s’ha trobat per sota de la classificació del que li hauria agradat per l’imprevisible del ral·li.

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua

Subscriu-te
Notificació de

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments