DAKAR 2022: Què canvia en termes tècnics i esportius?

El Dakar 2022 té enguany diverses novetats, la primera de les quals és que, per primera vegada a la seva història, forma part d’un Campionat del Món d’Off-Road, una competició promoguda per l’ASO i la FIA.

Futur

El Dakar mira cap al futur, i això requereix una forta reducció de les emissions de carboni i en aquest context es va crear una nova categoria T1-E, reservada als prototips implicats en aquesta recerca de solucions viables, com el final de l’era dels motors de combustió a la cursa està prevista per al 2030 per als automòbils.

Un Dakar Experience més suau

Com al WRC, per alimentar la competició durant tot l’any, el reglament del Dakar permet ara als equips iniciar una etapa encara que no hagin pogut acabar l’anterior. Tot i que una forta penalització els exclou de competir pels llocs d’honor de la classificació general, aquests competidors podran continuar la cursa i acumular punts segons la seva posició en cada etapa, cosa que els permetrà continuar lluitant pel campionat del món, per exemple. És a dir, el format Dakar Experience s’estén a tots els participants, amb condicions similars: no més de tres dies abans de reprendre la cursa i no més de tres etapes pendents. Subjecte a autorització mèdica.

Cotxes i camions: road book digital per a tothom

La visió de la navegació al Dakar s’ha renovat des que es va prendre la decisió de no distribuir-los fins just abans de començar les especials s’ha convertit en norma general l’any passat. Ara, les ‘tablets’, una versió digital dels roadbooks, debuten a les cabines dels equips, a partir d’ara, aquesta eina substituirà els roadbooks físics per a tots els competidors.

T1-Ultimate, el camí cap al futur

El llançament de la categoria T1.U encarna la visió d’una llista d’automòbils d’elit composta per vehicles de combustible alternatiu. Tot i que es tracta d’una categoria reduïda en el seu primer any, s’espera que creixi a bon ritme gràcies al compromís de nombrosos constructors i preparadors amb ganes d’afrontar el repte del ‘Future Dakar’.

toyota GR DKR Hilux T1+ 2
Toyota

T1+ per millorar la igualtat

La voluntat d’aconseguir l’equilibri adequat entre els vehicles de primer nivell va portar els equips del Dakar i la FIA a canviar el reglament tècnic de la categoria T1. Entre altres canvis, els prototips 4×4 ara es poden equipar amb rodes més amples i més altes, i ajustar el recorregut de la suspensió per portar-los al mateix nivell que els buggis 4×2.

Els pneumàtics de 37 polzades amb llantes de 17 polzades substitueixen els pneumàtics de 32 polzades amb llantes de 16 polzades, amb el recorregut de la suspensió augmentat de 280 mm a 350 mm i l’amplada de la carrosseria augmentada de 2 m a 2,3 m per acomodar les rodes més grans.

Seth Quintero perform during testing in Dubai, UAE on November 4th, 2021

SbS segueix creixent

Per «millorar» la categoria que inclou vehicles amb nivells de rendiment molt diferents, es va dividir en dos:
Els T4, són similars als models de producció venuts pels fabricants, mentre que els T3, o ‘prototips lleugers’, poden patir modificacions més substancials a la recerca d’un major rendiment.

Seguretat

Les mesures introduïdes el 2021 per reduir la velocitat i mitigar el risc d’accidents greus es mantenen al Dakar. Per exemple, s’implementaran «zones lentes» en determinats sectors més perillosos. Qualsevol competidor detectat a velocitat indeguda rebrà una penalització. No obstant això, la decisió de fer obligatoris les armilles de coixí d’aire per a motos i quads es basa en el progrés tècnic dels fabricants que desenvolupen els dispositius.

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua

Subscriu-te
Notificació de

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments