Els primers a patir l’arribada de l’estiu són els pilots on la roba ignífuga i els interirosndels cotxes amplifiquen el problema de la calor. La situació empitjora per als pilots que condueixen cotxes Rally1 on la situació corre el risc de ser realment problemàtica i que ja ha estat àmpliament informada a la FIA per part de pilots i directors d’equip.
Segons Tom Fowler, director tècnic de Toyota, el problema derivat de l’excés de calor a l’interior de les cabines són conseqüències que depenen directament del disseny dels equips dels seus cotxes. Com ja s’ha dit, el problema és causat per la posició de l’escapament, situat per sota del copilot.
Aquest problema ja s’havia notat durant les primeres proves abans de l’inici de la temporada, però durant el darrer mes, en particular durant el Ral·li de Portugal, es va accentuar quan Paul Nagle, copilot de Craig Breen, va patir la desfeta de part de la seva indumentària.
Per evitar altres inconvenients p, en les dues setmanes que van separar la cita a Portugal i la de Sardenya, els equips van treballar immediatament per buscar possibles solucions per intentar reduir al màxim la calor, com ara ventiladors addicionals o materials com l’or i plata per cobrir la part superior de la màquina per intentar reflectir la calor al màxim.
L’única solució no acceptada per la FIA, per evitar reduccions en el rendiment dels cotxes, va ser la idea, proposada per Jari-Matti Latvala, d’utilitzar un sistema d’aire condicionat molt senzill.
El director tècnic de Toyota, arribat als micròfons de DirtFish, es va expressar així:
La meva resposta és la mateixa que vaig donar a la FIA i que li vaig dir personalment als pilots. Que hàgim arribat a aquesta situació, en què els cotxes estan massa calents, generant així molèsties a la tripulació, depèn únicament de les decisions que hem pres.
Crec que és més fàcil per a mi dir-ho perquè no crec que a Toyota tinguem un problema de calor tan terrible. Estic segur que feia prou calor a dins, però sens dubte no era perillós.
És difícil comentar els projectes dels altres equips, però segur que hem tingut en compte que hi hauria aquest tipus de problemes.
Sempre ho hem tingut en compte des que va aparèixer al nostre cotxe el 2017.
Sempre que tinguis un cotxe, saps que podria tenir un escapament que pot arribar fins a 1000°.
Sabem que fa calor quan el posem en una determinada posició, així que és totalment correcte no posar aire condicionat dins del cotxe.
Per descomptat, accepto aire condicionat, però estic bastant segur que si preguntés a tots els pilots si volen tota la potència o aire condicionat, em respondria per tota la potència al cotxe.
Per tant, crec que l’opció de no adoptar-lo no és incorrecta. L’elecció equivocada i força òbvia, i que també vam subestimar, va ser el disseny de suport del sostre que vam triar per intentar recuperar part del rendiment aerodinàmic que vam perdre amb el canvi de reglament.
Per a l’entrada d’aire al sostre, hem utilitzat una ventilació més petita, més baixa i més estreta per intentar cobrir el menys possible l’ala posterior.
Els equips busquen una possible solució, malgrat que els falten idees.
L’aire condicionat pot haver estat l’element que va reunir més gent, però com ha argumentat Tom Fowler, mai haurien sacrificat la potència i el pes afegit tret que s’indiqui expressament al reglament.
Per tant, la FIA hauria d’haver exigit la instal·lació d’aire condicionat a l’interior dels cotxes? Crec que ningú vol això. Estem en la mateixa situació que moltes altres competicions.
Si posem una regulació de la temperatura màxima a l’interior de la cabina, ens trobaríem en una situació en què en un moment determinat la FIA t’atrapa i et diu que has d’aturar el cotxe immediatament perquè la cabina s’ha calent massa. Aquesta no és la situació que vol la FIA. Volem gestionar tota la situació de manera independent.