L’edició 2022 del Ral·li Costa Daurada Legend ha reviscut fantasmes del passat que semblaven oblidats quan algunes associacions del Priorat, que no el Priorat, ni els veïns del Priorat, han tornat a alçar la veu per queixar-se del pas d’un ral·li per les seves carreteres i viles. Anem a analitzar i intentar raonar que hi ha darrera de tot això.
Ens hem de remuntar set anys enrere per entendre on ens trobem ara. L’any 2015 va ser l’última edició on una prova del campionat del món de ral·lis trepitjava la comarca vitivinícola. Eren gairebé 30 anys de Ral·li Catalunya passant per la zona amb els últims 10, quan la prova es va moure a Salou, amb més densitat de trams.
El juny de 2016 el Consell Comarcal del Priorat i el Consell d’alcaldes va aprovar una moció que expressava la voluntat que el RallyRACC Catalunya Costa Daurada no tornés a transcórrer per la comarca del Priorat després d’una edició, la del 2015, on, probablement, va ser l’any que més quilometres cronometrats s’hi disputaven per trams com Porrera, La Figuera, Poboleda i Els Guiamets. Tot promogut des de l’associació Prioritat i la seva coordinadora Roser Vernet.
El Ral·li Costa Daurada Legend va començar el seu camí aquell mateix any i sempre ha seguit un format molt similar, disputant-se dues setmanes després del ral·li del mundial i transcorrent per carreteres molt similars per on passa aquest o per on passava, com és el cas de les últimes edicions on el Priorat ha estat exclòs de l’itinerari de la prova del RACC però sí ha seguit en el Legend.
Set anys després la prova organitzada per l’Escuderia Baix Camp ha tornat a rebre l’impacte mediàtic d’algunes associacions de la comarca. En concret Priorat Enoturisme, associació privada que agrupa els interessos d’algunes empreses de la comarca, i Prioritat, associació ultra en el seu ideari en pro dels seus valors envers la comarca. Cal remarcar que totes dues associacions vetllen pels interessos dels seus àmbits privatius i no pel bé comú ja que aquest emana de cada Ajuntament i del Consell Comarcal.
El motiu principal del seu comunicat és “per la manera de com s’han fet les coses i no haver consultat ni comptat amb el consens del territori, ni tampoc amb l’opinió dels negocis ni dels veïns afectats en produir-se el tall de carreteres.”
El comunicat continua amb les següents valoracions “ambdues entitats no veiem què és el que reporta en clau positiva a la comarca i considerem que no potencia els valors de sostenibilitat en aquest context de canvi climàtic i no quadra amb els valors que des de fa anys es treballen de forma consensuada amb tots els actors del territori en el marc de la Carta Europea de Turisme Sostenible del Priorat (CETS).
A més creiem que els organitzadors haurien d’assumir les despeses de la pèrdua econòmica que representa per als nostres establiments no poder obrir i veure alterat el seu normal funcionament.”
Cal ser crítics, en un territori on la situació amb els ral·lis ja és adversa cal treballar molt i molt bé. Cal ser excels perquè una recaiguda com aquesta pot complicar encara més esdeveniments d’aquest tipus. Des d’un punt de vista organitzatiu cal tenir en compte la situació que provoca un ral·li i treballar amb els afectats per reduir els problemes que aquest genera.
Els talls de carretera han ser el mínim possibles perquè els veïns puguin fer vida “normal” i per això caldria idear un itinerari on es recullin aquestes situacions. La repetició de passades per una mateixa carretera o passar per dins de població que poden quedar pràcticament aïllades no ajuda i menys que s’informi que s’obriran carreteres i al final no s’obrin, com així ha passat.
Pot ser també cal escurçar trams per facilitar les coses, o inclús repensar les dates per no disputar-se tan a prop d’una prova tan gran i tan diferent com un ral·li del mundial, que pot deixar algunes ferides obertes que no es tanquen en dues setmanes. Tot son opcions que cal valorar i consensuar entre tots, organització, veïns, empreses i afectats.
Però també cal ser crítics amb qui critica tot això i no entrar en uns marcs mentals que no s’escauen ni a la comarca, com a veí que en soc, ni en situacions hipotètiques que no s’ajusten a la realitat del dia a dia.
Que la presidenta de l’associació Priorat Enoturisme, Mª Jesús Sánchez, no sàpiga qui organitza la prova ja diu molt del seu interès pel que passa a casa seva com així ha assenyalat en declaracions a La Cadena Ser Móra d’Ebre. La presidente de l’associació també assenyala de forma errònia que la moció dels alcaldes de l’any 2016 és en contra dels ral·lis quan aquesta, com hem assenyalat unes línies més a munt, és referia a la prova del campionat del món i les afectacions que aquesta generava pel gran nombre d’espectadors que comportava.
Repetir afirmacions que no son certes com que el ral·li s’ha fet amb secretisme (quan es coneix l’itinerari de la prova des de fa mesos) o que la moció del 2016 no volia aquest tipus de proves no faran més que deixar en evidència la seva posició. Cal treballar perquè tothom tingui cabuda a la comarca, coneixent el territori i el que passa en ell, assentant-se totes les parts i ficant en comú les idees i projectes i no només dels ral·lis, molts altres esports s’han trobat problemes del mateix tipus al voler organitzar esdeveniments a la zona. A cop de prohibició i de comunicats de premsa unidireccionals no avançarem, ni com esport ni com a comarca.
Aprofitar aquestes últimes línies per destacar que ni des de l’Escuderia Baix Camp, organitzadora de la prova, ni des de l’associació Priorat Enoturisme han volgut emetre cap tipus de declaracions amb aquest mitjà, remetent-nos aquests últims al seu comunicat després de gairebé dues setmanes d’espera.
Contra gent tant intransigent, que a mès és creuen amos intel.lectuals del territori, poca cosa es pot fer…Pregunto jo, qui contamina mès el priorat, els seus clients que arriben tots els dies , o un rally, que passa un cop l’any..?? Hem sembla que tots volem cotxes nets..oi?? Hipòcrites de m..