L’esdeveniment, que tindrà lloc aquest cap de setmana, serà el ral·li amb més alt rang que es disputin a l’estat espanyol després de la caiguda del RallyRACC del Campionat del Món.
Les carreteres canaries comptem amb un gran pedigrí, l’afició canaria és coneguda per la seva passió pels ral·lis i a tot això cal sumar-li el canviant clima de muntanya, fan que el Rally Islas Canarias sigui un repte per a totes i tots els participants.
Cinquanta-nou tripulacions, incloses 34 inscrites a l’ERC, s’han inscrit al ral·li, que presenta una distància competitiva de 190,06 quilòmetres dividits en 13 cronometrades.
La primera, Las Palmas de Gran Canària, serà tot un espectacle, ja que l’ERC es disputarà literalment sota cobert a partir de les 21.05 hora local (CET -1) de dijous.
Una part del tram d’1,88 quilòmetres farà que els pilots travessin la pista de bàsquet del Gran Canària Arena, on els 8.000 espectadors veuran els competidors fer una volta sencera a la pista abans de dirigir-se cap a la línia de meta. Amb aquest desplegament logistic cal sumar-li que la pista de bàsquet del Gran Canària Arena acollirà aquesta nit (3 de maig) una acció d’un altre tipus quan l’equip local, el Gran Canària, s’enfronti al Turk Telekom d’Ankara.
El recorregut
Després de dijous a la nit a Las Palmas, l’etapa de divendres consta de tres cronometrades que sumen un total de 88,72 quilòmetres. Tres especials més a doble passada segueixen dissabte amb la Power Stage decisiva del ral·li – San Mateo – Valsequillo – que començarà a les 17:05 hora local. Amb 27,74 quilòmetres de longitud, Moya – Valleseco és el tram més llarg del ral·li i es diputarà dues vegades durant la segona etapa.
Una de les característiques notables de les especials és la superfície abrasiva, construïda en part amb lava volcànica. Això vol dir que els nivells d’adherència són alts i es mantenen més constants si plou, encara que el desgast dels pneumàtics és alt en condicions seques. No obstant això, en limitar-se la possibilitat de tallar als revolts, les carreteres es mantenen en gran mesura lliures de terra. Els pilots han de traçar a la mil·límetre per mantenir la velocitat.
Els candidats de l’Europeu
El líder del campionat europeu, Hayden Paddon, és el màxim favorit i el seu Hyundai equipat amb Pirelli és un dels 28 cotxes de Rally2 inscrits. A diferència de Paddon, Mads Østberg, a 10 punts en la lluita pel títol, té experiència prèvia a Canàries, igual que els seus companys Simone Campedelli, Andrea Mabellini, Javier Pardo i Mārtiṇš Sesks, equipats amb pneumàtics MRF.
Yoann Bonato, un especialista de l’asfalt, serà un altre pilot a seguir en un Citroën C3 amb pneumàtics Michelin. El francès va acabar el Rally Islas Canarias fa 12 mesos empatat a temps amb Efrén Llarena, vigent campió d’Europa, just per darrera del vencedor, els catalans Nil Solans i Marc Martí.
Altres aspirants destacats a l’ERC són l’hongarès Miklós Csomós, el campió francès de terra Mathieu Franceschi, el campió finlandès Mikko Heikkilä, l’excampió del Júnior WRC Tom Kristensson, el txec Filip Mareš i el doble campió austríac Simon Wagner. Iván Ares, Enrique Cruz, Óscar Palomo i José Antonio Suárez són alguns dels pilots que tindran alguna cosa a dir aquest cap de setmana.
El pilot d’ERC3 Jon Armstrong estrenarà el Ford Festa Rally3 Evo de M-Sport Polònia, mentre que Roberto Daprà encapçala els corredors de la categoria ERC4 amb un Peugeot 208 Rally4.
Els candidats del SCER
Javier Pardo lidera la classificació després d‘imposar el seu Hyundai i20 N Rally2 a Lorca. José Antonio Suárez, Iván Ares i Jan Solans el persegueixen de prop.
El Supercampionat d’Espanya de Ral·lis torna al màxim certamen nacional després de l’absència de la temporada passada. Aquest retorn permetrà als equips que lluiten pel títol demostrar les seves habilitats davant dels caps de fila de l’europeu.
Tots ells retrobaran amb el d’Efrén Llarena. L’actual subcampió de l’SCER centra els seus objectius per a aquest 2023 a revalidar la corona europea.
Entre els catalans destacar la presència, a part de Jan Solans, Marc Comas i Lorena Romero al volant d’un Skoda Fabia R5 de PCR Sport.