Hi ha algunes novetats per a l’edició 2023 del Ral·li de Portugal. En total, seran 13 cronometrades que hauran de recórrer els pilots del WRC durant tota la cursa.
El recorregut té 329,06 quilòmetres cronometrats, que porta novament els protagonistes del Mundial a les regions Nord i Centre del país.
Shakedown
Al cor del municipi de Paredes, Baltar i el seu circuit donen la benvinguda un any més al ral·li. La definitiva abans de començar la competició. Amb més de quatre quilòmetres, el recorregut acaba, com és habitual, dins del circuit de Baltar, on els espectadors tenen una visió privilegiada de l’acció.
Lousã
Una visita a la regió del Centre de Portugal reviu la mística i la història del ral3li a Portugal. A les muntanyes de Lousã, els competidors inicien el primer dia de cursa molt d’hora, encarant el tram ja tradicional que es desenvolupa en una zona forestal densa, amb una progressió molt tècnica i selectiva. El tram culmina amb l’espectacular baixada formada per nombrosos ganxos, que acaba a les portes de la població de Lousã.
Gois
Una de les especials més espectaculars del ral·li repeteix el recorregut del 2022. Després d’una sortida més sinuosa, al Km 3 els pilots intercepten la versió original del 2019, per entrar en un tram més ràpid, entre les carenes de la muntanya. Les exigències de la ruta ràpida no deixen lloc a errors ni a la contemplació dels impressionants paisatges. La famosa forquilla de Sobral marca el descens final en l’especial més llarga del dia.
Arganil
Un altre lloc emblemàtic de la història del Ral·li de Portugal. La cronometrada d’Arganil repeteix la nova versió, estrenada el 2021: intensa, diversa i serpentejant per la Serra do Açor. Malgrat les normes de seguretat actuals que exigeixen la col·locació de baranes protectores a les zones més elevades, Arganil és un tram que requereix la màxima precisió.
Mortagua
Abans de dirigir-se a Figueira da Foz, els corredors s’enfronten a l’especial de Mortágua, que va tornar el 2021 al recorregut de la prova, dues dècades després. El repte passa per un recorregut selectiu amb una superfície ràpida, enmig de les plantacions d’eucaliptus tan característiques d’aquest paisatge, on l’equilibri entre velocitat i tècnica pot dictar importants diferències en la classificació. El 2021, Mortágua va soscavar les aspiracions de guanyar el belga Thierry Neuville, que es va estavellar contra un turó i va bolcar el seu Hyundai.
Figueira da Foz
La superespecial de Figueira da Foz suposa el retorn del Ral·li de Portugal a una ciutat que va servir d’escenari per a la sortida i l’arribada de la cursa entre 1995 i 1997. La superespecial dissenyada al costat del Forte de Santa Catarina aprofita l’aparcament del davant, per crear una pista artificial on el públic pugui seguir l’acció per les grades, amb l’Atlàntic al fons.
Vieira do Minho
Aquest és el primer dels trams disputats al cor de la famosa Serra da Cabreira. La cronometrada d’enguany té com a novetats els cinc quilòmetres finals i l’arribada prop de la població d’Agra. Els competidors recorreran Cabreira, amb la Serra do Gerês de fons. Després de creuar l’asfalt a la zona de Serradela, el tram s’endinsa en una zona més clàssica de Serra da Cabreira, amb alguns salts.
Amarante
El tram Amarante és des de l’any 2015 el tram més llarg de la cursa, amb 37,24 km de llargada. El recorregut comença a Mondim de Basto i utilitza bona part de l’antiga Marão, un clàssic del Ral·li de Portugal dels anys 80. La resistència dels cotxes i la gestió dels pneumàtics seran actius decisius per a un bon resultat.
Felgueiras
Després de tornar el 2021, la prova tornarà a recórrer les carreteres del Monte de Santa Quitéria. El traçat és un autèntic carrusel al bosc, intercalant zones ràpides amb trams de conducció molt exigent, en un recorregut adaptat al ral·li quan es va utilitzar per primera vegada, l’any 1993.
Lousada
La pista de Costilha, a Lousada, és un dels llocs històrics de l’automobilisme internacional, escenari de duels memorables entre estrelles del WRC. Al final de la tarda desenes de milers d’aficionats tornen a vibrar amb la competició per pistes paral·leles, al llarg de 3,36 km. És d’aquesta manera notable i espectacular que acaba la segona jornada del Ral·li de Portugal.
Paredes
Una de les grans novetats del 2023 és la inclusió de la cronometrada de Paredes. El tram aprofita parcialment el recorregut del Shakedown, que acaba al mateix lloc, dins del circuit de Baltar. El tram és molt divers, que inclou des de zones molt ràpides fins a zones tècniques, en camp obert, als camp d’eucaliptus, en un nou repte que obre l’últim dia de ral·li.
Fafe
Considerada la «Catedral de Ral·lis a Portugal», l’especial de Fafe és un lloc de ‘peregrinació’ per als seguidors. Els seus 11,18 km acullen dues de les cartes de visita més grans de la cursa: el Confurco i el seu pas per asfalt; i el Salto da Pedra Sentada, tancant el tram, emmarcat per milers d’aficionats. La festa comença molt abans, almenys el dia abans, quan els espectadors es comencen a reunir per guardar el millor lloc per veure passar els cotxes. Fafe també és la Power Stages.
Cabeceiras de Basto
Considerat com un dels trams més bonics del Ral·li de Portugal, Cabeceiras de Basto es recorre aquest any en sentit contrari a les darreres edicions, començant prop del poble de Busteliberne i acabant a l’Àrea de lleure de Veiga. Els camins que s’utilitzaran seran els mateixos que els anys anteriors, passant pels bells paisatges de la Serra da Maçã.
Horaris Ral·li de Portugal 2023
SS | Special Stage | Local | Catalunya | Kms |
Dijous 11 Maig | ||||
---|---|---|---|---|
SD | Baltar | 09h01 | 10h01 | 4.61 |
Divendres 12 Maig (121,25kms) | ||||
SS1 | Lousã 1 | 09h05 | 10h05 | 12.03 |
SS2 | Góis 1 | 10h05 | 11h05 | 19.33 |
SS3 | Arganil 1 | 11h05 | 12h05 | 18.72 |
TYRE FITTING ZONE (Arganil) | 15mn | |||
SS4 | Lousã 2 | 13h35 | 14h35 | 12.03 |
SS5 | Góis 2 | 14h35 | 15h35 | 19.33 |
SS6 | Arganil 2 | 15h35 | 16h35 | 18.72 |
SS7 | Mortágua | 17h05 | 18h05 | 18.15 |
SS8 | Figueira da Foz (SSS) | 19h05 | 20h05 | 2.94 |
FLEXI SERVICE A (Matosinhos, Exponor) | 49mn | |||
Dissabte 13 Maig (148,68kms) | ||||
SS9 | Vieira do Minho 1 | 07h35 | 08h35 | 26.61 |
SS10 | Amarante 1 | 09h05 | 10h05 | 37.24 |
SS11 | Felgueiras 1 | 10h35 | 11h35 | 8.81 |
SERVICE B (Matosinhos, Exponor) | 44mn | |||
SS12 | Vieira do Minho 2 | 15h05 | 16h05 | 26.61 |
SS13 | Amarante 2 | 16h35 | 17h35 | 37.24 |
SS14 | Felgueiras 2 | 18h05 | 19h05 | 8.81 |
SS15 | Lousada (SSS) | 19h05 | 20h05 | 3.36 |
FLEXI SERVICE C (Matosinhos, Exponor) | 49mn | |||
Diumenge 14 Maig (55,42kms) | ||||
SS16 | Paredes | 07h05 | 08h05 | 11.05 |
SS17 | Fafe 1 | 08h35 | 09h35 | 11.18 |
SS18 | Cabeceiras de Basto | 09h35 | 10h35 | 22.01 |
SS19 | Fafe 2 [Power Stage] | 12h15 | 13h15 | 11.18 |
SERVICE D (Matosinhos, Exponor) | 14mn |