Trenta-sis cotxes s’enfrontaran als 5,793 quilòmetres de l’Autodrom Nazionale di Monza o «el temple de la velocitat», un traçat on s’arriben a velocitats al voltant dels 318 km/h i gairebé el 60% de la volta es recorre amb l’accelerador a fons
Amb la victòria de Ferrari AF Corse a la quarta prova del WEC, les 24 Hores de Le Mans, la batalla dels hipercotxes s’ha intensificat, amb el Cavallino Rampante acostant-se al líder de la categoria, Toyota, que ara l’avantatja en només 18 punts a la classificació.
Serà la primera vegada que el Ferrari 499P Hypercar competeixi a Monza, cosa que, unida a la contundent victòria del Ferrari en les recents 24 Hores de Le Mans, serà l’extasis dels «tifosi». A més, 12 dels 108 pilots que competiran a Monza seran italians i hi ha un total de sis Ferrari a la llista d’inscrits (dos Ferrari 499P Hypercars i quatre Ferrari 488 GTE Evos).
L’alineació d’Hypercars per a Monza, amb un total de 13 inscrits, igualarà el número vist a Spa-Francorchamps. Tot i això, el Cadillac addicional de Spa serà substituït per un Porsche 963 de Proton Competition, el segon Hypercar privat del WEC.
El #99 de Proton Competition elevarà el nombre total de Porsche 963 a quatre, unint-se als dos Porsche Penske Motorsport de fàbrica (#5 i #6), així com al Hertz Team JOTA. Al volant del nou Porsche de Proton estarà Gianmaria Bruni, nascut a Roma i dues vegades campió del món de LMGTE Pro. Bruni estarà acompanyat pel Campió del Món del FIA WEC del 2016, Neel Jani, i el doble guanyador de la categoria de Le Mans, Harry Tincknell. L’equip viatjarà a Monza sense provar el cotxe, amb l’objectiu d’utilitzar la carrera com a oportunitat per familiaritzar-se amb la nova maquinària.
Hi haurà tres pilots italians més en la categoria Hypercar per als aficionats locals, i tots correran per a Ferrari AF Corse. Antonio Fuoco, que ja ha aconseguit dues poles aquesta temporada, competirà al Ferrari 499P Hypercar #50. Els seus compatriotes Alessandro Pier Guidi i Antonio Giovinazzi pilotaran el cotxe germà #51, el mateix que va aconseguir la seva memorable victòria a Le Mans amb el britànic James Calado el mes passat.
Toyota Gazoo Racing i el seu parell de Toyota GR010 Hybrid ja han guanyat tres de les quatre carreres del WEC aquesta temporada, però després d’una ajustada derrota a Le Mans, l’esquadra japonesa estarà ansiosa per tornar a encarrilar la lluita pel títol del 2023 amb una altra victòria. Entre els pilots, és la tripulació del Toyota GR010 Hybrid nº 8 (Sébastien Buemi, Brendon Hartley, Ryō Hirakawa) la que té un exigua avantatge de 15 punts sobre el Ferrari nº 51.
Per darrere de Toyota i Ferrari, Cadillac ha confirmat la seva posició com a tercera força al camp dels hypercars. La fiabilitat dels V-Series.R ha permès a la marca aconseguir dos podis al WEC aquesta temporada. A la classificació de pilots d’Hypercar, el cotxe núm. 2 pilotat per Alex Lynn, Earl Bamber i Richard Westbrook ocupa actualment la tercera posició, a 12 punts de distància.
Després d’una bona actuació a Le Mans el mes passat, en què el fabricant francès va arribar a liderar la carrera en un moment donat, Peugeot TotalEnergies serà a Itàlia amb dos dels seus Peugeot 9X8 Hypercars. L’equip és cinquè a la classificació, 19 punts per darrere de Porsche.
Glickenhaus Racing intentarà repetir la seva bona actuació de l’any passat a Monza amb l’Hypercar Glickenhaus 007 #708 pilotat per Romain Dumas, Olivier Pla i Nathanael Berthon. Completant la llista d’inscrits a Hypercar està Floyd Vanwall Racing, on Tristan Vautier ha substituït Tom Dillmann al Vanwall Vandervell 680.
Ajustada batalla entre els LMP2
A LMP2, només quatre punts separen els dos líders de la categoria abans de Monza, amb Team WRT per davant d’Inter Europol Competition en segona posició. United Autosports és tercer, a 20 punts.
L’equip local Prema Racing i el seu pilot Andrea Caldarelli, que ha estat contractat per substituir Mirko Bortolotti en aquesta cursa segur que gaudeixen d’un gran suport. Altres canvis a LMP2 inclouen Giedo Van der Garde i Ben Hanley com a substituts dels pilots habituals d’United Autosport, Felipe Albuquerque i Tom Blomqvist, que estan a l’IMSA.
LMGTE, Corvette líder destacat
Per la seva banda, Corvette Racing lidera la LMGTE Am amb 133 punts (gràcies a tres victòries i un segon lloc). La batalla pel segon i tercer lloc, però, està molt més ajustada, ja que només tres punts separen el segon classificat, ORT by TF, de la tripulació femenina d’Iron Dames, en tercera posició.
Per acabar, Northwest AMR no participarà en aquesta cursa, però ha assenyalat la seva intenció de tornar per a les 6 Hores de Fuji a principis de setembre.
L’acció a pista arrencarà el divendres 7 de juliol i la classificació tindrà lloc el dissabte a la tarda. La cursa de 6 hores començarà a les 12h30 del diumenge pel Gran Mariscal oficial de l’esdeveniment, el tres vegades guanyador de les 24 Hores de Le Mans Rinaldo Dindo Capello.
Horaris
Divendres 7 juliol
11:30 – 13:00: FP1
16:40 – 18:10: FP2
Dissabte 8 juliol
10:45 – 11:45: FP3
14:40: Classificació
Diumenge 9 juliol
12:30 Cursa