Trenta-sis cotxes s’enfrontaran als 5,793 quilòmetres de l’Autodrom Nazionale di Monza o «el temple de la velocitat», un traçat on s’arriben a velocitats al voltant dels 318 km/h i gairebé el 60% de la volta es recorre amb l’accelerador a fons
Amb la victòria de Ferrari AF Corse a la quarta prova del WEC, les 24 Hores de Le Mans, la batalla dels hipercotxes s’ha intensificat, amb el Cavallino Rampante acostant-se al líder de la categoria, Toyota, que ara l’avantatja en només 18 punts a la classificació.
Serà la primera vegada que el Ferrari 499P Hypercar competeixi a Monza, cosa que, unida a la contundent victòria del Ferrari en les recents 24 Hores de Le Mans, serà l’extasis dels «tifosi». A més, 12 dels 108 pilots que competiran a Monza seran italians i hi ha un total de sis Ferrari a la llista d’inscrits (dos Ferrari 499P Hypercars i quatre Ferrari 488 GTE Evos).
L’alineació d’Hypercars per a Monza, amb un total de 13 inscrits, igualarà el número vist a Spa-Francorchamps. Tot i això, el Cadillac addicional de Spa serà substituït per un Porsche 963 de Proton Competition, el segon Hypercar privat del WEC.
![Porsche le mans 2023](https://i0.wp.com/motoresport.cat/wp-content/uploads/2023/06/porsche-le-mans-2023-2.jpg?resize=696%2C392&ssl=1)
El #99 de Proton Competition elevarà el nombre total de Porsche 963 a quatre, unint-se als dos Porsche Penske Motorsport de fàbrica (#5 i #6), així com al Hertz Team JOTA. Al volant del nou Porsche de Proton estarà Gianmaria Bruni, nascut a Roma i dues vegades campió del món de LMGTE Pro. Bruni estarà acompanyat pel Campió del Món del FIA WEC del 2016, Neel Jani, i el doble guanyador de la categoria de Le Mans, Harry Tincknell. L’equip viatjarà a Monza sense provar el cotxe, amb l’objectiu d’utilitzar la carrera com a oportunitat per familiaritzar-se amb la nova maquinària.
Hi haurà tres pilots italians més en la categoria Hypercar per als aficionats locals, i tots correran per a Ferrari AF Corse. Antonio Fuoco, que ja ha aconseguit dues poles aquesta temporada, competirà al Ferrari 499P Hypercar #50. Els seus compatriotes Alessandro Pier Guidi i Antonio Giovinazzi pilotaran el cotxe germà #51, el mateix que va aconseguir la seva memorable victòria a Le Mans amb el britànic James Calado el mes passat.
![Ferrari 499p le mans 2023 quali](https://i0.wp.com/motoresport.cat/wp-content/uploads/2023/06/63b9c9e9-737b-491a-a788-a7f97858e2eb1.jpg?resize=696%2C464&ssl=1)
Toyota Gazoo Racing i el seu parell de Toyota GR010 Hybrid ja han guanyat tres de les quatre carreres del WEC aquesta temporada, però després d’una ajustada derrota a Le Mans, l’esquadra japonesa estarà ansiosa per tornar a encarrilar la lluita pel títol del 2023 amb una altra victòria. Entre els pilots, és la tripulació del Toyota GR010 Hybrid nº 8 (Sébastien Buemi, Brendon Hartley, Ryō Hirakawa) la que té un exigua avantatge de 15 punts sobre el Ferrari nº 51.
Per darrere de Toyota i Ferrari, Cadillac ha confirmat la seva posició com a tercera força al camp dels hypercars. La fiabilitat dels V-Series.R ha permès a la marca aconseguir dos podis al WEC aquesta temporada. A la classificació de pilots d’Hypercar, el cotxe núm. 2 pilotat per Alex Lynn, Earl Bamber i Richard Westbrook ocupa actualment la tercera posició, a 12 punts de distància.
![Cadillac le mans 2023](https://i0.wp.com/motoresport.cat/wp-content/uploads/2023/06/6484f5f39f00a1.jpg?resize=696%2C464&ssl=1)
Després d’una bona actuació a Le Mans el mes passat, en què el fabricant francès va arribar a liderar la carrera en un moment donat, Peugeot TotalEnergies serà a Itàlia amb dos dels seus Peugeot 9X8 Hypercars. L’equip és cinquè a la classificació, 19 punts per darrere de Porsche.
Glickenhaus Racing intentarà repetir la seva bona actuació de l’any passat a Monza amb l’Hypercar Glickenhaus 007 #708 pilotat per Romain Dumas, Olivier Pla i Nathanael Berthon. Completant la llista d’inscrits a Hypercar està Floyd Vanwall Racing, on Tristan Vautier ha substituït Tom Dillmann al Vanwall Vandervell 680.
Ajustada batalla entre els LMP2
A LMP2, només quatre punts separen els dos líders de la categoria abans de Monza, amb Team WRT per davant d’Inter Europol Competition en segona posició. United Autosports és tercer, a 20 punts.
![24 H le mans eurointerpool lmp2](https://i0.wp.com/motoresport.cat/wp-content/uploads/2023/06/6485cb2a15ba51.jpg?resize=696%2C464&ssl=1)
L’equip local Prema Racing i el seu pilot Andrea Caldarelli, que ha estat contractat per substituir Mirko Bortolotti en aquesta cursa segur que gaudeixen d’un gran suport. Altres canvis a LMP2 inclouen Giedo Van der Garde i Ben Hanley com a substituts dels pilots habituals d’United Autosport, Felipe Albuquerque i Tom Blomqvist, que estan a l’IMSA.
LMGTE, Corvette líder destacat
Per la seva banda, Corvette Racing lidera la LMGTE Am amb 133 punts (gràcies a tres victòries i un segon lloc). La batalla pel segon i tercer lloc, però, està molt més ajustada, ja que només tres punts separen el segon classificat, ORT by TF, de la tripulació femenina d’Iron Dames, en tercera posició.
![Corvette Racing le mans 2023](https://i0.wp.com/motoresport.cat/wp-content/uploads/2023/06/corvette-racing-le-mans-2023.jpg?resize=696%2C464&ssl=1)
Per acabar, Northwest AMR no participarà en aquesta cursa, però ha assenyalat la seva intenció de tornar per a les 6 Hores de Fuji a principis de setembre.
L’acció a pista arrencarà el divendres 7 de juliol i la classificació tindrà lloc el dissabte a la tarda. La cursa de 6 hores començarà a les 12h30 del diumenge pel Gran Mariscal oficial de l’esdeveniment, el tres vegades guanyador de les 24 Hores de Le Mans Rinaldo Dindo Capello.
Horaris
Divendres 7 juliol
11:30 – 13:00: FP1
16:40 – 18:10: FP2
Dissabte 8 juliol
10:45 – 11:45: FP3
14:40: Classificació
Diumenge 9 juliol
12:30 Cursa