Durant el recent Ral·li d’Europa Central, vam poder repassar la temporada de l’equip campió del món de constructors 2023 amb el seu director tècnic, Tom Fowler. Una temporada amb multitud de temes relacionats amb l’aerodinàmica per repassar, com la refrigeració de la unitat híbrida i del cockpit, els retrovisors, la fiabilitat de l’aleró del darrere, el pes, els passos d’aigua o el nou Rally2. Això és el que vam descobrir.
L’any va començar amb importants modificacions al cotxe, especialment l’eliminació de les preses d’aire laterals que van forçar l’entrada de més aire fresc al sistema de refrigeració de la unitat híbrida. Com va funcionar? Algun problema amb el sistema de refrigeració a Mèxic o als rallis més calorosos, o tot bé?
TF: Sí, tot bé. Tot ha funcionat segons allò previst. Així que, sí, les preses d’aire se n’han anat. El cotxe és aerodinàmicament més eficient, en general, només per l’eliminació d’aquestes parts. I també un sistema de refrigeració molt més simple per a la fiabilitat també. Així que sí, estem molt contents.
Cap problema?
Cap problema.
Una confirmació de la bona salut del nou disseny és que l’equip ha pogut córrer la majoria de les proves amb un sol ventilador del darrere (el del costat esquerre) mentre que l’altre va ser retirat.
Vaig veure que vau provar a la primavera un nou disseny dels retrovisors exteriors, un de ben gran. Però només en aquest test, no va funcionar bé?
TF: Al test va funcionar força bé. Però és una cosa que encara tenim pendent. Com a dispositiu d’ajustament, no és una cosa que haguem vist encara necessària. Així que té una funció i té un perfil específic de Ral·li per al qual ens agradaria utilitzar-lo (esdeveniments ràpids de terra i asfalt, on es requereix la màxima adherència davantera). Que pot o no ser en aquell on ho vam provar(Croàcia). Perquè la prova se centrava més en la visibilitat del conductor i en què l’usés com a mirall, cosa que, per descomptat, ha de fer als trams de carretera i altres. Així que, sí, és una cosa que continua estant entre les nostres opcions, però encara no sabem quan l’utilitzarem.
També vam veure que durant l’any l’aleró del darrere, l’aleró superior es va trencar sovint, a causa de copejar alguna cosa (almenys en 7 ocasions). Hi ha cap pla per fer-lo més fiable o més resistent per evitar perdre’l?
TF: És un tema una mica difícil perquè hem analitzat aquesta situació i mai no hem perdut un aleró que no hagi colpejat contra alguna cosa. Cada vegada que l’ala s’ha desprès ha xocat contra un arbre, una branca o alguna cosa al voral. En aquest sentit, no estem completament convençuts de moment que hi hagi un problema específic. Perquè, amb el Rally1 en particular, el pes del cotxe és molt important. Quan vam fer l’actualització de l’aleró de l’anterior a aquest (Estònia, juliol de 2022), no només es va tenir en compte l’aerodinàmica, sinó que també es va reduir el pes de l’aleró en comparació de l’anterior. En un cotxe de Rally1 és molt difícil arribar al límit de pes. Així que cal ser molt agressiu amb el pes de les peces, el que té algunes conseqüències si colpeges coses. De moment, no hi ha plans, però, per descomptat, no ho perdem de vista.
K.Rovanperä/J.Halttunen, Toyota GR Yaris Rally1, Ral·li d’Europa Central 2023, 2n
Aquesta és la raó per la qual heu configurat el cotxe la major part del temps amb un sol ventilador del darrere, per reduir pes (com a la prova de Centre Europa, tal com es mostra a la imatge superior), no és així?
TF: Sí, de nou en termes de la FIA un ventilador és una part opcional. És una Variant Option (VO) que pots fer servir un, dos o zero. Així que és una cosa que ajustem en funció de la temperatura del ral·li i fem el mínim que podem bàsicament.
Heu provat mai amb zero ventiladors?
TF: Sí, ho hem fet, però no diria que és una cosa raonable.
Sona arriscat, sí. També he vist que de vegades s’han instal·lat uns tubs corrugats des de la presa d’aire del sostre fins a la part del darrere del cotxe. És per introduir aire fresc al sistema de refrigeració de l’híbrid?
TF: En realitat, no. Hi ha hagut molt debat sobre aquests tubs als mitjans de comunicació i a la televisió. Però, en realitat, no estan relacionats amb la refrigeració de cap peça mecànica, sinó amb la frescor de l’aire dels pilots. És una situació molt simple que els pilots sovint volen l’aire fred que entra al cotxe, però no el volen directament a la cara. Així que són per alimentar-lo darrere dels seients, mantenir la cabina general a baixa temperatura però sense tenir una mena de vent als ulls que pot ser molest quan estàs tractant de concentrar-te. No es tracta de res massa tècnic, sinó més aviat de comoditat.
Un altre problema aquest any van ser els passosd’aigua, on vau tenir alguns problemes, tant a Sardenya com al Safari. És possible que la inclinació del cotxe (morro més a prop de la carretera que la part del darrere) estigui fent que el cotxe sigui més propens a tenir aquest tipus de problemes?
TF: Després de veure aquestes dificultats, vam fer una gran investigació tenint en compte totes les possibilitats i la inclinació del cotxe n’era una. La inclinació és una cosa que es mesura estàticament, però quan condueixes el cotxe la inclinació és diferent. Aerodinàmicament, hi ha un efecte per la inclinació del cotxe i viceversa. Jo no diria del nostre estudi que la inclinació va ser un factor que va contribuir en particular. És més un cas que, com he esmentat per a l’aleró del darrere, el pes del cotxe és molt important. A la part davantera del cotxe hi ha una gran quantitat de conductes per guiar l’aire a través dels diferents refrigeradors. Es una superfície força gran, el que significa que aquesta superfície està en contacte amb una gran quantitat d’aigua. I l’aigua és molt pesada per la qual cosa cal la força suficient en els conductes per ser capaç de contenir aquesta quantitat d’aigua. Que potencialment abans a la temporada no teníem. Però aquests conductes al voltant del radiador són bàsicament part de l’apèndix J, per la qual cosa no són elements homologats. Així que som capaços d’ajustar aquests i fer millores si és necessari. El que creiem que hem fet des d’aquells incidents, i tot sembla que està bé ara.
Excel·lent.
TF: Quan dic tot bé, és clar, el que m’agradaria afegir és que aquest ral·li (Sardenya) era molt específic. En el sentit que l’aigua era molt profunda i la quantitat de pluja que va caure abans del ral·li va ser enorme. I els pilots es van veure sorpresos per passos d’aigua que no existien als reconeixements. No vam ser l’únic equip que va tenir aquest tipus de problemes. Per descomptat, crec que tots els Ford també van tenir un problema i crec que potser Sordo també. Crec que bàsicament tots excepte Neuville i Kalle van tenir un problema en algun moment. Per tant, no era un problema de Toyota, sinó més aviat un problema d’estat que ja hem solucionat.
Cal notar que el pes i la reducció de pes s’esmenten constantment en la conversa, ja sigui a nivell de l’aleró del darrere, dels conductes de refrigeració o dels ventiladors de refrigeració de la unitat híbrida. El mateix que amb Christian Loriaux, al nostre article anterior, la qual cosa confirma que aquest és un dels principals problemes dels actuals cotxes Rally1.
E.Evans/S.Martin, Toyota GR Yaris Rally1, Ral·li d’Europa Central 2023, 31è (SR)
El cotxe portava algun nou desenvolupament per la prova a Centre Europa?
TF: Per a aquest esdeveniment portàvem un nou joker al cotxe que havíem homologat des de l’1 d’octubre. Era un grup nou per a les relacions de la caixa de canvis: vam canviar les relacions de canvi del grup principal 1-5, així que el grup complet era nou. Vam ajustar la relació de marxes i això va ser tot.
Aquest va ser el seu darrer joker de l’any?
TF: Sí. Ja està tot fet.
Tot està fet al Rally1, però al gener es presentarà el nou GR Yaris Rally2, un cop finalitzat el procés d’homologació ja iniciat. Presumeixo que la configuració vista als tests d’estiu s’acosta molt a la versió final a homologar. M’agraden molt els retrovisors exteriors. L’únic dubte és sobre el divisor frontal. Utilitzaran el del cotxe de carrer o introduiran canvis?
TF: No estic segur del que has vist exactament al test. Hem estat provant diversos retrovisors i diverses configuracions del para-xocs davanter. I el que has vist a l’últim test haurien de ser els definitius. Així que si han vist les proves les darreres setmanes, crec que han vist més o menys el cotxe homologat que vendrem l’any que ve.
El Sr. Fowler es refereix a les recents proves desenvolupades a la República Txeca (imatge superior) i Estònia, i confirma que la configuració final és la de la imatge, amb l’afegit del divisor davanter del GR Yaris de carretera, tal com analitzàvem al nostre article sobre la prehomologació del GR Yaris Rally2.
Confien amb el cotxe? Està satisfet?
TF: Sí, des d’un punt de vista purament tècnic, crec que el cotxe és realment bo. Crec que el nivell de prestacions hauria de ser realment alt. Aquesta és la nostra expectativa. Però penso que el que hem de tenir en compte és que el mercat de clients és molt diferent. I per tant, qui condueix el cotxe i com es fa servir aquest cotxe no està completament sota el nostre control. Hem d’acceptar que l’èxit del cotxe també depèn de qui decideixi conduir-ho.
No hi haurà un equip oficial amb el Rally2?
TF: Almenys de moment, l’objectiu principal del cotxe és vendre’l perquè el facin servir els clients. I aquest és l’objectiu principal. Per descomptat, potser hi ha alguns pilots forts que decideixin conduir un Toyota i això estaria molt bé. Però de moment no hi ha cap pla per tenir-ne un de propi, per exemple.
Un cop més, agraïm enormement la col·laboració de Tom Fowler i les seves detallades explicacions a les nostres preguntes, que estem segurs ajudaran a aclarir els diferents temes aerodinàmics que ha tingut la temporada, i que no han impedit a Toyota aconseguir cap altre títol de Fabricants. La nostra enhorabona per aquest nou èxit!