Evolució aerodinàmica dels Rally1 per al 2024

Amb la temporada 2023 acabada de finalitzar, tots els esforços s’enfoquen ara cap a la temporada 2024. El desenvolupament de pretemporada ja va començar setmanes abans del Ral·li del Japó, un cop s’havien decidit tots els títols, però ara entra a la fase final. En els dos mesos que falten fins al proper ralli, els equips han de definir les modificacions necessàries per a la nova temporada. Dos detalls importants condicionaran el treball de desenvolupament de cada equip: el nombre de dies de proves disponibles (si n’hi ha) i el nombre de jokers disponibles.

Segons els nostresregistres, el nombre de dies de test 2023 disponibles, fora de la zona de test domèstica, i els comodins de carrosseria 2023 (els que es poden utilitzar per a noves peces aerodinàmiques) per a cada equip es mostren a la taula següent.

Balanç de dies de test 2023 i comodins de xassís per a cada equip, segons els nostres registres

El nombre de dies de test podria canviar ja que alguns dies de test podrien haver estat computats només com a 0,5 dies. A més, el nombre de dies de test emprats per Toyota inclou els dies amb Takamoto Katsuta al volant, ja que ha estat inscrit a tots els esdeveniments com a part del Toyota Gazoo Racing WRT. En cas contrari, Toyota també tindria alguns dies disponibles.

En qualsevol cas, la taula sembla mostrar que Hyundai té un avantatge competitiu, ja que encara tindria 4 dies de prova més disponibles per al 2023 que els seus rivals. Alhora, Hyundai és l’equip amb més comodins disponibles per al 2023. Atès que les homologacions s’han de presentar a la FIA amb un mes d’antelació, això significa que, si no ho ha fet ja, Hyundai necessita validar-los tots durant els dies que queden de novembre, per la qual cosa podríem veure’ls provant en qualsevol lloc els propers dies.

De la mateixa manera, M-Sport encara té dos comodins de 2023 disponibles, mentre que Toyota només pot comptar amb els de l’any que ve. Cal tenir en compte que el 2024 només hi haurà dos comodins de xassís disponibles.

Amb tots aquests comodins i dies de proves per endavant, podem esperar nous desenvolupaments aerodinàmics? Segons els directors tècnics del WRC a qui hem preguntat, és possible, sí.

Per part de Toyota, ja s’ha assignat un dels dos comodins de carrosseria disponibles per al 2024. El director tècnic , Tom Fowler, ens va explicar durant el Ral·li d’Europa Central que “ja hem decidit per què és un i la actualització està llesta. No diré què és, però no està relacionada amb l’aerodinàmica. En qualsevol cas, es tracta d’una actualització força interessant que portarem amb el primer dels nostres jokers l’any que ve”.

CER_2023_Katsuta Toyota YRIS RALLY1
Nacho Mateo

Més tard, Fowler va confirmar que aquesta modificació s’introduiria al cotxe després de les dues o tres primeres proves de l’any, però no es va filtrar cap informació sobre les peces que es modificarien. Això deixa espai per a un sol comodí per a modificacions aerodinàmiques… tret que altres àrees esdevinguin més crítiques, com va confirmar Fowler: “Per al segon comodí, hi ha opcions, algunes són aerodinàmiques i només estem decidint en aquest moment quina és la que aporta més rendiment. Però probablement, com que encara no estem completament segurs de quin és el millor, ningú ho veurà fins a mitjans de temporada”.

Una d’aquestes possibles modificacions afectaria el divisor davanter, ja que l’equip ha estat provant diferents configuracions a la seva zona de proves de Finlàndia. Una altra possible modificació, com va explicar Fowler a la nostra recent entrevista, són els nous retrovisors. Però aquesta éuna modificació que no requereix cap comodí, ja que es pot introduir simplement com a Variant Option.

El més probable és que vegem modificacions aerodinàmiques per part de Hyundai. Quan li vam preguntar sobre això, el director del Programa WRC d’Hyundai, Christian Loriaux, ens va explicar a Passau que “n’hi ha una, relacionat amb els baixos, que al llarg de l’any hem desenvolupat una mica més. La part inferior està força lliure, així que sempre treballem a la part inferior, com tothom, al voltant dels passos de roda i altres, és força important (eliminar l’aire de sota del cotxe a través dels passos de roda, reduint així l’aire sota el cotxe, perquè pugui fluir més ràpid, i hi hagi menys pressió sota el cotxe)”.

Suspensió posterior del Hyundai i20 N Rally1, Rally Safari 2023 – imatge de Vincent Thuillier, copyright Hyundai Motorsport GmbH

L’origen de les noves modificacions seriael moment en què “la FIA va canviar una mica la regulació al voltant dels braços de la suspensió del darrere tothom va tractar de mantenir el terra el més pla possible (un fons pla) significa un flux daire més ràpid per sota).”

“Sobre asfalt, va explicar Loriaux, és bastant fàcil, el terra sota els braços de la suspensió del darrere es manté força pla perquè no tenim tant recorregut de suspensió. En terra, és difícil, perquè tens molt de recorregut. I la FIA va aprovar una retallada per a la part del darrere per al proper any. A causa d’això, hem de tornar a desenvolupar una mica la part del darrere per al proper any. És bastant poca cosa, però sempre seguim treballant mica a mica en l’aerodinàmica”.

La modificació a què es refereix el Sr. Loriaux (al nostre entendre) permetria augmentar l’espai entre la part inferior del cotxe i la carretera, a la zona que es mostra a la imatge inferior. El resultat és que l’aire pot fluir més ràpid en aquesta zona, per la qual cosa es redueix la pressió i es genera més càrrega aerodinàmica (adherència). És a dir, fer que els baixos del cotxe siguin més plans perquè el flux d’aire per sota sigui més ràpid.

D.Sordo/C.Carrera, Hyundai i20 N Rally1, Ral·li Mèxic 2023, 5è – imatge d’Austral, copyright Hyundai Motorsport GmbH

Tot i això, com en qualsevol equip, la introducció de modificacions aerodinàmiques sempre està condicionada a la importància de les altres modificacions, com va confirmar Loriaux: “Tenim coses més importants a fer, la veritat. En termes de benefici comparat amb l’esforç, tenim altres coses a fer“.

La possible modificació del fons del darrere podria introduir-se el 2023 o, més probablement, el 2024, ja que l’equip va decidir utilitzar la major part dels jokers del 2023 per solucionar alguns dels problemes de fiabilitat detectats durant la temporada, com el que afectava el eix de transmissió, segons les explicacions del director tècnic d’Hyundai, François Xavier Demaison. La reducció de pes és un altre tema en què l’equip també podria gastar un comodí l’any que ve, ja que el sobrepès continua sent un problema per a Hyundai, com ens va explicar el Sr. Loriaux a la nostra recent entrevista.

CER_2023_ Msport Ford
Nacho Mateo

I què passa amb M-Sport? La marxa del pilot encarregat de la major part del desenvolupament el 2023 (Ott Tänak) i la data de confirmació de la nova alineació de pilots podrien endarrerir el treball de desenvolupament les properes setmanes, tot i que encara els queden 2 jokers disponibles el 2023 Un d’ells podria utilitzar-se per introduir un nou aleró del darrere, una peça esperada (i provada) des de fa temps però sempre posposada, a causa de la prioritat d’altres modificacions.

En resum, s’acosten setmanes atrafegades per tal que tots els equips del WRC completin el desenvolupament per a la temporada que ve, i amb el Rallye Monte-Carlo a només dos mesos vista.

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua

Subscriu-te
Notificació de

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments