Analitzem els principals canvis de la temporada 2024 del WRC

La nova temporada del WRC està a punt de començar, amb canvis importants i una situació molt delicada a mitjà i llarg termini. Amb dos equips i mig inscrits al campionat la FIA està intentant mans i mànigues perquè el campionat no s’enfonsi encara més amb un seguit de modificacions a les normes. Aquí analitzem les més importants.

Un nou sistema de puntuació

El nou sistema de punts del WRC va ser molt criticat quan es va fer públic, però amb el pas del temps s’han vist alguns detalls que podrien fer que tot això acabés sent positiu per al WRC. Si bé és cert que el guanyador dels ral·lis pot veure devaluada la seva situació, perquè potser no és ell qui s’emporta més punts, el cert és que a diferència del que passava fins ara on només hi havia un ‘clímax’, que era el PowerStage / final del ral·li, ara també es posarà l’atenció en al final de la jornada de dissabte, que donarà punts, la jornada de diumenge també en repartirà i també la PowerStage, així que només amb el transcurs del campionat s’extraurà les conclusions necessàries, i la FIA ja ha dit que estarà atenta i ajustarà el que calgui, tenint en compte el que s’ha après aquest any.

Amb el Rallye de Montecarlo comença un sistema de puntuació ‘triple’, dissabte es repartiran punts per als deu primers del ral·li en aquell moment, 18 per al ‘guanyador’, 15 pel segon lloc, 13 pel tercer, després 10-8. -6-4-3-2-1, amb un matís: per aconseguir els punts de dissabte, el competidor ha d’acabar el ral·li diumenge. Aquell dia s’atorgaran punts als set millors de l’etapa de diumenge. 7,6,5,4,3,2,1, respectivament. A continuació, la Power Stage, seguirà repartint punts, 5,4,3,2,1…

rally_Sardenya_2023 Hyundai
Nacho Mateo

En definitiva, i sobre el paper, es podran guanyar els mateixos 30 punts que el 2023, però diumenge ja no podràs sortir a passejar. Perquè dissabte n’ofereix 18, diumenge 7, més 5 de PowerStage. Es pot donar la situació que qui completi el ral·li amb menys temps no garanteix que sigui qui més punts sumi. És una situació que fins ara no es podia donar, ja que el 2n classificat (18 punts), si tingués 5 punts al PowerStage, mai en tindria més de 23. Ara el 2n classificat pot sumar més punts que el guanyador del ral·li.

Canvis de motor

Quan Ott Tanak va ser penalitzat l’any passat després de veure com el motor del seu Ford Puma Rally1 Hybrid es va trencar durant el ral·li d’Estònia, la FIA es va adonar de l’error de doble penalització i va canviar la regla, ajustant la regla de penalització per canvi de motor. A partir d’ara, el canvi de motor entre les comprovacions prèvies al ral·li i el TC0, la sortida formal d’una cursa, ja no serà castigat amb cinc minuts de penalització.

Sempre que el Delegat Tècnic de la FIA estigui informat i tingui l’oportunitat de segellar el nou motor abans del seu ús, no hi haurà cap penalització per canviar un motor avariat. Tanmateix, cada fabricant no pot utilitzar més de dos motors per cotxe per temporada, amb cada motor assignat a un cotxe específic. Per al 2024, no es poden segellar més de dos motors per cotxe.

Rally 1 no híbrids

Finalment, la FIA mira els ral·lis d’una manera més ‘realista’ i en aquest context ha anat prenent decisions, el nou sistema de punts del WRC, per exemple, però també ha permès el Rally1, que ara es troba en el seu tercer any d’ús, es podran utilitzar sense sistema híbrid encara que sense poder sumar punts al campionat de constructors, a més de tenir «llast», és a dir, han de tenir una unitat híbrida que no funcioni, fictícia, muntada, exactament al mateix lloc, amb el mateix pes que una unitat híbrida normal.

La suposició de la FIA és interessant. La reducció del cost dels cotxes és evident i la idea és que els cotxes de Rally1 es puguin llogar a un preu molt més baix. Però hi ha un altre punt molt important.

toyota service suecia
Nacho Mateo

En teoria, veurem més Rally1, no híbrids, competint durant l’any, tenint en compte que no tenen la potència híbrida addicional, que va ser el gran canvi del 2021 al 2022 al WRC pel que fa a la conducció (sense oblidar, per descomptat, el descens aerodinàmic, diferencials, suspensió) i el que va provocar més dificultats d’adaptació als pilots, amb el ‘boost’ híbrid.

Per tant, és una idea, a priori, bona la de disposar de Rally1 no híbrids, perquè en teoria seran conduïts per pilots més lents que els dels equips oficials, o, en canvi, per joves amb ganes de fer el salt. Hi ha un altre punt: el Rally1 es pot autoritzar per competir en proves nacionals.

WRC Masters Cup

El 2023 es va disputar per primera vegada la FIA ​​WRC Masters Cup, repetint-se aquest any amb petits matisos. La Copa està oberta a pilots i copilots majors de 50 anys i poden participar en qualsevol cotxe apte per al WRC, excepte el Rally1.

Els pilots han d’haver nascut a tot estirar l’1 de gener de 1974. La Copa va substituir la Copa Màster WRC2 que va tenir lloc el 2022 per als participants del WRC2 amb els mateixos criteris i aquest any els candidats puntuen amb els seus sis millors resultats en set proves. L’any 2023 van ser 5 de 6, però un resultat en un ral·li fora d’Europa deixarà de ser obligatori com va ser el cas l’any passat.

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua

Subscriu-te
Notificació de

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments