Esapekka Lappi (Hyundai) va haver d’esperar més de 6 anys abans d’aconseguir un segon triomf al Campionat del Món de Ral·lis (WRC).
El finlandès, guanyador a casa seva el 2017 amb Toyota, va sumar una nova victòria al seu palmarès aquest diumenge 18 de febrer en guanyar el Rally Suècia 2024
Després de la sortida de Takamoto Katsuta (Toyota) dissabte al matí quan estava lluitant pel lideratge amb Esapekka Lappi, el finlandès es va dedicar a gestionar el seu avantatge.
Elfyn Evans va acabar segon. El gal·lès, en dificultats a Monte-Carlo, va ser qui més punts va recollir en aquesta prova tot i no guanyar-la. Aquest sense sentit ha estat provocat pel nou sistema de puntuació que ha entrat en funcionament aquest any per evitar l’especulació dels pilots durant l’etapa de diumenge. Evans va sumar els punts del 2n lloc, els 7 punts reservats al més ràpid de l’etapa de diumenge, així com els 4 punts de la Power Stage. El de Toyota tot i cometre una virolla a alta velocitat el divendres va saber esperar i remuntar posicions.
Adrien Fourmaux i Alexandre Coria (M-Sport Ford) van ser l’altra nota positiva del cap de setmana. Els francesos van aconseguir la seva millor actuació de la seva carrera, amb un primer podi del WRC. Malgrat la seva absència el 2023, i per tant menys experiència que els rivals de Toyota o Hyundai, el duet francès no va cometre cap error, a diferència de favorits com Ott Tänak (amb qui quasi xoca en el quart tram quan es va reincorporar al tram a baixa velocitat després d’una sortida) o Kalle Rovanperä. Un gran resultat per a ell i per l’equip M-Sport.
Thierry Neuville va limitar els danys per la seva posició de sortida escalant fins a la 4a posició. El belga, que era 14è divendres al vespre amb una penalització i problemes de motor, surt de Suècia amb un bon grapat de punts i líder del mundial.
Menció especial per a Hyundai, primer cop en la seva història al WRC que guanyen les dues primeres proves de la temporada. Per la seva part, Toyota és el primer cop des de 2018 que no és capaç de guanyar cap de les dues primeres cites de l’any.
Uns Rally2 de molt nivell
Al WRC2, Oliver Solberg va fer un ral·li excepcional El suec va ser el primer pilot de la categoria que va pujar al podi provisional d’una etapa d’ençà que ho feu el seu pare Petter Solberg a Gal·les el 2019. Aquest 3r lloc, que va ocupar divendres al vespre gràcies a la nevada, lògicament no va durar amb el retorn del sol i les condicions més normals als trams. No obstant això, va acabar com a guanyador del WRC2, per davant de Sami Pajari (Toyota), que va portar al fabricant japonès el seu primer podi al WRC2.
El nivell dels Rally2 en aquesta prova ha estat altíssim com ho demostrava Solberg, però no només ell, l’estonià Georg Linnamäe amb un Toyota Yaris Rally2 era capaç de marcar un escratx absolut en el cinquè tram de la prova, el segon pas per #42 Brattby. El representant català en aquest ral·li, Jan Solans, aconseguia un escratx de la categoria al tram de Sarsjöliden 2, finalment acabaria tretzè.
El més jove s’emporta el JWRC
Als seus 18 anys i competint al Campionat del Món de Ral·lis per primera vegada, el suec Mille Johansson va aconseguir el primer triomf a la categoria quan després al sisè tram es va col·locar líder.
Johansson va batre Romet Jürgenson, membre del programa del FIA Rally Star, Eamonn Kelly va completar el podi de la categoria que compta aquest any amb 19 inscrits.
El pròxim esdeveniment del WRC serà el Safari de Kènia, programat del 28 al 31 de març.