El Congrés dels Estats Units es fica de ple en la disputa d’Andretti per entrar a la F1

El Congrés, que comprèn el Senat i la Cambra de Representants, ha enviat una carta a Greg Maffei, President de Liberty Media per expressar la seva preocupació per les aparents accions anticompetitives que podrien impedir dues empreses nord-americanes, Andretti Global i General Motors (GM), competir a la Fórmula 1.

Formula One Management, l’empresa propietat de Liberty Media, va rebutjar al gener la sol·licitud de l’equip de Michael Andretti per incorporar-se a la graella del Campionat del Món de Fórmula 1. Aquesta sol·licitud havia estat prèviament aprovada per la FIA. Des de llavors, l’equip Andretti Global ha prosseguit els preparatius, en particular presentant la seva nova fàbrica a Silverstone. Això donarà a Andretti i General Motors (a través de Cadillac) una base europea.

Les lleis antimonopoli al centre de la qüestió

El Congrés nord-americà també va explicar que la negativa «sembla estar motivada per la composició actual dels equips europeus de Fórmula 1, molts dels quals estan afiliats a fabricants d’automòbils estrangers que competeixen directament amb empreses automobilístiques nord-americanes com GM. És injust i erroni intentar impedir que empreses nord-americanes s’incorporin a la Fórmula 1, cosa que a més podria suposar una violació de les lleis antimonopoli dels EUA».

Són aquestes lleis les que plantegen el principal problema per als representants nord-americans. En efecte, encara que Formula One Management segueix sent una empresa europea, continua estant regida per una empresa nord-americana, per la qual cosa podria incórrer en infracció de les lleis antimonopoli del país. Al final, el Congrés va formular tres preguntes a Greg Maffei:

«¿Sota quina autoritat rebutja la FOM l’admissió d’Andreotti Global? Quina és la raó del rebuig de la FOM, en particular pel que fa a Andretti Global i el seu soci GM, que podria ser el primer equip de F1 propietat de nord-americans i construït per ells?»

La Sherman Antitrust Act del 1890 prohibeix les restriccions sense raó de la competència al mercat per tal de produir el millor resultat possible per al consumidor americà. Com encaixa la negativa de la FOM a donar la benvinguda a Andretti Global i GM, empreses americanes, amb els requisits de la Llei Sherman, ja que la decisió beneficiarà les escuderies europees actuals i les seves filials estrangeres de fabricació d’automòbils?

Entenem que GM pretén reintroduir la seva marca Cadillac al mercat europeu, cosa que suposaria el manteniment de milers de llocs de treball ben remunerats a la indústria automobilística nord-americana, sobretot gràcies a l’audiència mundial de la Fórmula 1 i a aquest efecte halo en els seus equips i patrocinadors. Fins a quin punt l’entrada de GM i Andretti a l’automobilisme fent-se amb part del mercat de les carreres i l’entrada de GM al mercat europeu fent-se amb quota de mercat van influir en la decisió de rebutjar l’admissió de l’equip Andretti Global, atesa la protesta pública dels equips titulars de Fórmula 1 contra un nou competidor nord-americà?»

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua

Subscriu-te
Notificació de

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments