Abiteboul demana més uniformitat en les proves del WRC

Aquesta petició pot acabar traient als organitzadors el caràcter que li podem donar a les seves pròpies proves

Davant les propostes del promotor del WRC, que inclouen l’expansió als EUA el 2026 i una major presència en xarxes socials, Abiteboul considera que és vital una reflexió estratègica més àmplia. Proposa canvis en la regulació tècnica i la gestió de les proves per evitar la fragmentació actual i obtenir un control total sobre el campionat.

El promotor del WRC ha proposat diverses accions concretes per als pròxims anys, com noves tecnologies i major visibilitat en xarxes socials. Tot i que aquestes mesures són ben rebudes, Abiteboul creu que no n’hi ha prou amb un pla d’acció a curt termini. Segons ell, cal mirar a llarg termini i abordar la governança fragmentada que hi ha actualment al WRC.

Exemples de fragmentació

Nacho Mateo

Abiteboul il·lustra la situació amb diversos exemples. Explica que, actualment, moltes decisions rellevants no són preses pel promotor ni per la FIA, sinó pels organitzadors de cada prova. Això crea una complexitat innecessària i limita la capacitat de resposta a les necessitats del campionat.

Per exemple, el format de les proves i les decisions operatives sovint depenen dels organitzadors, cosa que pot complicar la implementació de canvis significatius com l’eliminació del parc d’assistència.

Al WRC, sovint ens queixem del format dels esdeveniments. Ho estem discutint amb la FIA i el promotor, però aquest aspecte no el decideixen aquests dos òrgans. Són els organitzadors qui ho estableixen. Per exemple, hem de visitar determinades ciutats i el parc d’e serveis’assistència sovint formen part del pla d’empresa dels organitzadors. Això produeix complexitat. Si demà tots decidim que ja no volem un parc d’asistència, això és possible en l’estructura actual? No ho crec.

Cyril Abiteboul

La F1 com a referència

Cyril Abiteboul fa una comparació amb la Fórmula 1, on la gestió centralitzada per part de Liberty Media ha permès una evolució significativa, especialment en termes de digitalització i expansió als EUA. Considera que el WRC hauria de seguir un model similar per millorar la seva organització i estructura.

“Quan Liberty va arribar a la F1, van revelar les seves tres prioritats: la Xina, els EUA i el digital. Tots ens vam mirar i vam somriure pensant que acabaven de comprar la F1 per 8.000 milions de dòlars i només tenien tres paraules per dir-nos! (riu). Vuit anys després, s’ha aconseguit el digital. Hi ha 3 grans premis als EUA i per a la Xina, és més una combinació de circumstàncies amb covid que van impedir que això passés. No calia un concepte molt complicat. »

Cyril Abiteboul

Control total dels ral·lis

Nacho Mateo

Una altra crítica d’Abiteboul és la fragmentació de les decisions esportives. Per exemple, al Rally de Portugal, la decisió de mantenir un interval de quatre minuts entre les sortides de cotxes va ser presa pel director de la cursa, una figura local. Abiteboul defensa que aquestes decisions haurien de ser competència de l’organització central del WRC.

Abiteboul conclou que cal un canvi profund en la manera com es gestionen les proves del WRC per aconseguir un control complet sobre els esdeveniments. Això permetria una presa de decisions més coherent i eficient, evitant la fragmentació actual.

Algú va dir «hem de deixar de ser convidats als nostres propis esdeveniments. Hem de recuperar el control i no parlo només dels equips. Sense això, cada canvi que volem fer no aconseguirà el seu objectiu a causa de la fragmentació de les decisions.

Cyril Abiteboul

Aquesta proposta podria generar debats intensos en els pròxims mesos, ja que la FIA i el promotor del WRC hauran de considerar si tenen la voluntat i els recursos necessaris per assumir un control total sobre les proves, i si aquesta uniformitat farà perdre, encara més, el caracter a cadascuna de les proves que conformen el mundial.

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua

Subscriu-te
Notificació de

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments