Després de Polònia i Letònia arriba l’esdeveniment més ràpid de tots, de l’1 al 4 d’agost, amb el Ral·li de Finlàndia que acull la novena prova de la temporada 2024
La 73a edició del Ral·li de Finlàndia presenta dues notables novetats: la introducció del reglament de la xicana virtual i el debut en un Rally1 de Sami Pajari
El Ral·li de Finlàndia, un pilar del WRC des de la seva creació el 1973, és un dels esdeveniments més emblemàtics del campionat, amb les seves ràpides pistes plenes de salts i crestes.
Pajari, de 22 anys, seguirà els passos de Mārtiṇš Sesks com l’últim jove a qui se li ha donat l’oportunitat de mostrar les seves habilitats al màxim nivell del WRC després de la impressionant actuació del letó a Polònia i a la seva prova de casa. Copilotat per Enni Mälkönen, Pajari competirà amb un Toyota GR Yaris Rally1 al seu salt des del Rally2. Pajari és un dels 10 pilots dels 80 inscrits amb un cotxe híbrid Rally1.
El Ral·li de Finlàndia es disputa amb els tres primers de la classificació provisional, Thierry Neuville, Ott Tänak i Elfyn Evans, separats per tot just 13 punts. Hyundai, per la seva banda, avantatja en un punt Toyota en la classificació actual del campionat de constructors. Tot i que encara no ha aconseguit una victòria des de començament de la temporada, M-Sport Ford ha sumat tres podis.
Pirelli equiparà tots els cotxes de Rally1 que competeixin al Ral·li de Finlàndia amb els seus pneumàtics Scorpion KX de compost dur o tou. Els equips que corrin amb cotxes Rally1 poden utilitzar un màxim de 28 pneumàtics per a l’esdeveniment, incloent-hi quatre per al shakedown de Ruuhimäki el matí del dijous 1 d’agost.
Recorregut
Descrit per Kai Tarkiainen com a «un dels millors de la història», el recorregut del Ral·li de Finlàndia 2024 consta de 20 especials que cobreixen una distància competitiva de 305,69 quilòmetres. El 61% del recorregut s’ha modificat en comparació de l’edició del 2023, mentre que el 12% de la distància cronometrada no s’ha utilitzat des del 1997.
Amb sortida i arribada al port de Jyväskylä, a poca distància de l’assistència de Paviljonki i de la zona central de la ciutat amfitriona, l’acció començarà amb la cronometrada de Harju sobre una superfície mixta dijous a la tarda.
La primera etapa compta amb nou trams que cobreixen 116,33 quilòmetres competitius, incloent-hi el tram de Saarikas, que mai abans s’havia utilitzat al WRC, i un retorn a Harju per completar un llarg primer dia.
Dos bucles de tres trams a la regió de Jämsä componen el recorregut de dissabte, amb la llegendària cronometrada d’Ouninpoha, de 32,98 quilòmetres, com un dels punts destacats previstos.
Les visites a Sahloinen-Moksi i Laajavuori conformen la ruta del Súper Diumenge, amb la repetició de Laajavuori com a cronometrada decisiva a partir de les 13:15 hores.
10 Rally1
Thierry Neuville i Ott Tänak, actualment primer i segon respectivament a la classificació provisional, encapçalen l’alineació de Hyundai. El pilot finlandès Esapekka Lappi pilotarà un tercer Hyundai i20 N Rally1 Hybrid per a l’equip amb seu a Alemanya.
L’equip britànic M-Sport comptarà amb els habituals Adrien Fourmaux i Grégoire Munster per pilotar el seu parell de Ford Puma Rally1 Hybrid.
Ni més ni menys que cinc Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid estan inscrits al Ral·li de Finlàndia. El defensor del títol mundial Kalle Rovanperä, guanyador de les dues últimes proves a Polònia i Letònia, està acompanyat pel vuit vegades guanyador del títol del WRC Sébastien Ogier, Elfyn Evans, guanyador a Finlàndia la temporada passada, el japonès Takamoto Katsuta i el finlandès Sami Pajari.
31 cotxes estaran presents a la categoria WRC2
Oliver Solberg amb un Škoda Fabia RS Rally2 de l’equip Toksport WRT, guanyador de la categoria a Letònia, encapçala la llista amb diversos pilots finlandesos i dels països bàltics disposats a proporcionar la principal oposició del suec.
Entre ells es troben els finlandesos Mikko Heikkilä (Toyota GR Yaris), Lauri Joona (Škoda Fabia RS), Roope Korhonen (Toyota GR Yaris), Emil Lindholm (Hyundai i20 N), Teemu Suninen (Hyundai i20 N). i20 N) i el director de l’equip Toyota Gazoo Racing WRT, Jari-Matti Latvala, que competeix amb un Toyota GR Yaris Rally2.
Els estoniàans Georg Linnamäe (Toyota GR Yaris) i Robert Virves (Škoda Fabia RS) van acabar primer i segon a la prova de l’ERC de casa a principis d’aquest mes i també lluitaran pel triomf al WRC2 a Finlàndia.
William Creighton (Ford Festa Mk II), campió del Junior WRC el 2023, i el seu company d’equip a la Motorsport Ireland Rally Academy, Josh McErlean (Toksport WRT 2 Škoda Fabia RS), també es troben entre els caps de cartell juntament amb Gus Greensmith (Toksport WRT Škoda Fabia RS), guanyador del WRC2 al Safari.
La delegació catalana estarà encpçalada per Jan Solans que al volant del Toyota Yaris Rally2 retorna a la competició tot i no puntuar per al WRC2. El de Matadepera ha descartat puntuar en aquesta cita tot i participari.
La JWRC més igualada torna a Finlàndia
El Ral·li de Finlàndia marca la represa de la temporada del Campionat Júnior WRC amb 17 Ford Fiesta Rally3. Entre ells hi ha Tom Rensonnet, de l’equip nacional RACB, Eamonn Kelly, de la Motorsport Ireland Rally Academy, Leevi Lassilla, guanyador del premi AKK Flying Finn Future Rally Star, i Norbert Maior, campió de la temporada passada del FIA Junior ERC.
Els quatre pilots FIA Rally Star, José ‘Abito’ Caparó, Taylor Gill, Romet Jürgenson i Max Smart, també estan en acció. Jürgenson, d’Estònia, encapçala la classificació provisional després de tres proves.
Mattéo Chatillon (Renault Clio Rally3) i Tristan Fuster (Ford Festa Rally3) encapçalen la inscripció entre els WRC3, mentre que Mauro Miele és el líder de la Copa Masters WRC.
Horaris
SS | Special Stage | Local | Catalunya | Kms |
Dijous 1 d’agost (3,48kms) | ||||
---|---|---|---|---|
Shakedown | Ruuhimäki | 10h01 | 09h01 | 4.12 |
SS1 | Harju 1 | 19h05 | 18h05 | 3.48 |
FLEXI SERVICE A (Paviljonki – Jyväskylä) | 15mn | |||
Divendres 2 d’agost (116,33kms) | ||||
SS2 | Laukaa 1 | 08h13 | 07h13 | 17.96 |
SS3 | Saarikas 1 | 09h20 | 08h20 | 15.93 |
SS4 | Myhinpää 1 | 10h35 | 09h35 | 15.51 |
SS5 | Ruuhimäki 1 | 12h05 | 11h05 | 7.76 |
SERVICE B (Paviljonki – Jyväskylä) | 40mn | |||
SS6 | Laukaa 2 | 15h10 | 14h10 | 17.96 |
SS7 | Saarikas 2 | 16h17 | 15h17 | 15.93 |
SS8 | Myhinpää 2 | 17h32 | 16h32 | 15.51 |
SS9 | Ruuhimäki 2 | 19h05 | 18h05 | 7.76 |
SS10 | Harju 2 | 20h05 | 19h05 | 2.01 |
FLEXI SERVICE C (Paviljonki – Jyväskylä) | 45mn | |||
Dissabte 3 d’agost (144,22kms) | ||||
SS11 | Västilä 1 | 09h05 | 08h05 | 18.94 |
SS12 | Päijälä 1 | 10h05 | 09h05 | 20.19 |
SS13 | Ouninpohja 1 | 11h05 | 10h05 | 32.98 |
SERVICE D (Paviljonki – Jyväskylä) | 40mn | |||
SS14 | Västilä 2 | 15h35 | 14h35 | 18.94 |
SS15 | Päijälä 2 | 16h35 | 15h35 | 20.19 |
SS16 | Ouninpohja 2 | 17h35 | 16h35 | 32.98 |
SERVICE E (Paviljonki – Jyväskylä) | 45mn | |||
Diumenge 4 d’agost (41,66kms) | ||||
SS17 | Sahloinen-Moksi 1 | 08h55 | 07h55 | 14.27 |
SS18 | Laajavuori 1 | 10h05 | 09h05 | 4.35 |
SS19 | Sahloinen-Moksi 2 | 11h17 | 10h17 | 14.27 |
SS20 | Laajavuori 2 [Power Stage] | 13h15 | 12h15 | 8.77 |