La mort en el test previs a la prova del pilot italià Matteo Doretto ha marcat l’esdevenir del ral·li
El Campionat d’Europa de Ral·lis (ERC) afronta aquest cap de setmana la seva quarta cita de la temporada amb el retorn del Rally de Polònia, una de les proves amb més tradició del continent. La prova es disputarà amb el dol encara molt present per la pèrdua del jove pilot italià Matteo Doretto durant la jornada de test d’ahir dimecres, després d’impactar contra un arbre mentre preparava el ral·li amb el seu Peugeot 208 Rally4.
Després d’haver format part del calendari del Mundial el 2023, la cursa torna al certamen europeu i ho fa mantenint els seus trets més característics: velocitat elevada, trams de terra tova i una base logística consolidada a Mikolajki, al nord-est del país.
Els 14 trams previstos —amb un total de 189,40 km cronometrats— inclouen clàssics com Pozezdrze i Gmina Mragowo, i s’articulen al voltant del complex Golebiewski, que acull no només el parc d’assistència, sinó també la superspecial. Les mitjanes permeses pels trams ja són indicatives de l’esperit de la prova: el letó Martins Sesks va guanyar aquí el 2023 a una mitjana de 115 km/h. La referència marca clarament l’orientació cap al pur esprint que ha de ser la cita polonesa.
Sesks i Marczyk, cara a cara per la victòria
El retorn de Sesks, guanyador de l’edició de 2023 i habitual del WRC aquest 2025, és un dels grans atractius del cap de setmana. El pilot del Bàltic arriba després d’un accident a la Sardenya amb el Ford Puma Rally1 i haurà de tornar a adaptar-se a l’Skoda Fabia Rally2 i als pneumàtics MRF.
Un dels seus grans rivals serà Mikolaj Marczyk, guanyador de la prova el 2022. Coneixedor del terreny i davant del seu públic, el polonès ha de decidir si vol lluitar pel triomf o defensar els seus tres punts de desavantatge respecte al líder del campionat, Roope Korhonen (Toyota Yaris). El finlandès, malgrat tenir menys experiència en aquesta cursa, és un dels homes a seguir.
Ostberg, Lefebvre i les opcions internacionals
El noruec Mads Ostberg (Citroën C3) és potser el pilot amb més experiència de tot el planter. Si aconsegueix evitar problemes mecànics i punxades, pot ser un seriós aspirant a la victòria. També caldrà veure l’evolució de l’italià Andrea Mabellini (Skoda), quart del campionat i amb pendent personal a Polònia després de dues retirades.
Stéphane Lefebvre (Toyota Yaris Rally2) arriba amb ganes de redreçar el rumb després d’una actuació difícil a Suècia. El francès ja ha corregut a la zona durant el seu pas pel WRC i espera recuperar bones sensacions per estar entre els més ràpids.
Els nostres representants per aquesta prova, Sergi Pérez – Axel Coronado, buscaran millorar les seves prestacions sobre terra després del mal resultat d’Hongria. Arriben a la tercera prova de la temporada a 24 punts del líder virtual, el suec Victor Hansen, però més a prop del principal rival a batre, el també suec Calle Carblerg.
En ERC3, Tristan Charpentier i Florian Barral hauran de fer front a una forta representació local, especialment motivada davant l’afició.