Un quíntuple inèdit des de 1990 i el lideratge del Campionat per a Elfyn Evans marquen un ral·li Inoblidable
Finlàndia, la “catedral” dels ral·lis ha estat testimoni d’un esdeveniment que reescriu la història del Campionat del Món de Ral·lis (WRC). Kalle Rovanperä, el bicampió mundial, finalment ha conquerit la seva prova de casa, un triomf llargament esperat que se li havia resistit durant anys. Però la victòria del jove finlandès va ser només la punta de l’iceberg d’una actuació colossal de l’equip Toyota Gazoo Racing (TGR-WRT).
Rovanperä, que arribava a Finlàndia amb la pressió de no haver guanyat mai a casa i amb una situació complicada en els ral·lis de terra, va transformar el dubte del Rali d’Estònia en determinació. Des del divendres al matí, el finlandès va mostrar un retorn fulgurant al seu estat de forma habitual, assumint el liderat amb una avantatge de 4,4 segons sobre Adrien Fourmaux després de vèncer dues de les quatre especials. Malgrat confessar que la configuració del seu Toyota “no funcionava bé”, Rovanperä va consolidar la seva avantatge, aconseguint quatre victòries en especials el primer dia.
El dissabte, va ampliar la seva diferència a 12 segons i, malgrat un ensurt amb la punxada d’un pneumàtic, va respondre immediatament, aconseguint la seva 250a victòria en especials del WRC. El final del dissabte va ser decisiu, amb Rovanperä construint una avantatge de 36,1 segons, beneficiant-se dels problemes de Hyundai, però mantenint un ritme fort i controlat.
Toyota aixafa a tots els seus rivals

El Rali de Finlàndia 2025 es recordarà pel domini aclaparador de Toyota. L’equip japonès, amb seu a Jyväskylä, va aconseguir un “quintet”, ocupant les cinc primeres posicions. Aquesta fita històrica només havia estat assolida una vegada abans en la història del WRC, per Lancia al Ral·li de Portugal de 1990.
Takamoto Katsuta va assegurar un excel·lent segon lloc, el seu segon podi de la temporada després de Suècia. Sébastien Ogier, va pujar al podi en tercera posició, el seu sisè podi en sis ral·lis disputats el 2025. Elfyn Evans, malgrat no tenir una prova perfecta, va finalitzar quart i va recuperar el liderat del campionat, aprofitant els problemes dels seus rivals. Finalment, Sami Pajari, el “rookie” amb un inici molt bo amb dos escratx, va completar el quintet de Toyota en cinquena posició.
Via crucis per a Hyundai
A l’altre costat de la moneda, l’equip Hyundai va viure un autèntic malson, marcat més per la mala sort que per la manca de rendiment. Fins al quinzé tram, Thierry Neuville i Adrien Fourmaux ocupaven la segona i tercera posició respectivament. No obstant això, una doble punxada gairebé al mateix lloc els va relegar a ambdós, trencant les seves aspiracions de podi i deixant el camí lliure a Toyota. Thierry Neuville va acabar sisè, un mal menor, però un resultat decebedor. Adrien Fourmaux va haver d’abandonar a la Power Stage per un altre problema amb un pneumàtic.
Per si no n’hi hagués prou, Ott Tänak, el líder del campionat abans de Finlàndia, va tenir un ral·li per oblidar. Després de patir un impacte amb un arbre que va danyar el seu radiador, va rebre una penalització de cinc minuts per un incident amb un comissari, i va fer un trompo a la Power Stage. Tänak amb prou feines va sumar un punt, caient en la classificació general.
Evans recuperar el lideratge del mundial
El Ral·li de Finlàndia ha tornat a canviar les classificacions. Elfyn Evans ha recuperat el lideratge del campionat amb 176 punts. Kalle Rovanperä se situa a només tres punts del seu company d’equip, i Sébastien Ogier a deu punts més enrere, empatat amb Ott Tänak. Amb Thierry Neuville a 125 punts i amb quatre pilots al davant, les possibilitat de revalidar el títol ja són molt remotes. Pel que fa al títol de constructors, Toyota ha pres una avantatge considerable, pràcticament assegurant el títol de 2025.
Korhonen guanya per la mínima a un pletòric Latvala entre els Rally2

A la categoria WRC2 es va viure un duel finlandès al capdavant. El vencedor va ser Roope Korhonen, pilot finlandès, que va aprofitar l’empenta de córrer a casa per imposar-se amb tan sols 1,1 segons d’avantatge. Ara bé, si hi ha algú que va centrar totes les mirades, aquest va ser Jari-Matti Latvala. El director del Toyota Gazoo Racing es va posar el casc, amb el GR Yaris Rally2 i quasi s’emporta el triomf, lluitant de tu a tu amb joves i, fins i tot, liderant la prova en alguns trams. Una nova lliçó de passió.
El tercer lloc va caure en mans de l’estonià Robert Virves, que va tancar el podi a 43,1 segons del guanyador. Lluny del frec a frec dels dos primers, però assegurant punts importants en una categoria que no dona treva.
Oliver Solberg es manté al capdavant amb 85 punts, tot i patir una bolcada. Just darrere seu hi ha Yohan Rossel, que compta amb 82 punts. Ara bé, cal dir que el francès no estava inscrit per puntuar en aquest ral·li i va acabar novè. Amb la victòria a casa, Korhonen escala fins al tercer lloc del campionat, superant Gus Greensmith.
Després d’aquest intens ral·li, el WRC es prendrà un període de vacances abans de viatjar a Sud-amèrica per als ral·lis de Paraguai i Xile. Després tornarà a Europa per a l’asfalt i finalitzarà amb el Japó i la novetat de l’Aràbia Saudita. Sébastien Ogier ja ha confirmat la seva participació al Paraguai, afegint més llenya al foc d’una temporada que promet ser intensa fins al final.