2025 FIA World Rally Championship / Round 07 / Acropolis Rally Greece / 25-28 June 2025 // Worldwide Copyright: TGR WRT / McKlein
Els equips han decidit rodar poc per evitar el desgast dels cotxes
El Ral·li Acròpolis 2025 ha començat amb molta calor i màxima igualtat en el shakedown disputat a Lygaria. Takamoto Katsuta (Toyota) i Thierry Neuville (Hyundai) han clavat un temps de 2:47.9 en els 3,62 quilòmetres del primer test cronometrat de la cita grega, que no puntua però ofereix una primera lectura del rendiment dels equips.
Ott Tänak ha estat tercer a sis dècimes, seguit per Kalle Rovanperä i Sébastien Ogier, tots dos amb Toyota. Els cinc primers han deixat clar que la lluita pel triomf pot ser igualada, tot i que les condicions del terreny marcaran diferències a mesura que avanci la prova.
Un escenari trencat i polsegós
El recorregut del shakedown ha ofert una mostra del que serà l’Acròpolis: pistes seques, trams trencats i molta pols en suspensió. O obres pista i et trobes totes les pedres, o surts més enrere i la visibilitat és mínima. Els equips de davant han optat per completar només dues passades, minimitzant el desgast abans de l’inici real de la competició.
Josh McErlean ha estat el millor dels M-Sport amb la sisena posició, per davant d’Elfyn Evans, actual líder del mundial, i d’un discret Adrien Fourmaux (Hyundai), vuitè.
Jan Solans marca el ritme al WRC2
En categoria WRC2, Jan Solans ha estat el més ràpid amb 1,3 segons de marge respecte a Gus Greensmith. Els cotxes de segona categoria han fet una sola passada en la majoria dels casos, en un escenari on la gestió del material ja comença des del primer dia.
El Ral·li Acropòlis s’iniciarà oficialment amb el tram d’aquest vespre i viurà el gruix de l’acció entre divendres i diumenge, en una de les proves més exigents del calendari del WRC.
Ral·lisprint Les Corbes 2025. Foto: todomotor66photosport
El tàndem de l’Skoda Fabia Rally2 s’imposa al Trofeu de Catalunya de Ral·lisprints d’Asfalt en una prova disputada a Sant Hilari Sacalm.
Al cor de les Guilleries va viure una nova prova del Trofeu de Catalunya de Ral·liesprints el passat 20 i 21 de juny de 2025 amb la celebració del 9è Ral·lisprint Les Corbes Legend – Memorial Eduard Carreras. Aquesta cita, que en la seva novena edició deixava enrere el format de ral·li per esdevenir un ral·liesprint, va retornar al calendari després d’un any d’absència de la ma dels seus organitzadors, Peu a Baix.
L’esdeveniment va transformar Sant Hilari Sacalm i Santa Coloma de Farners en el seu epicentre. La jornada de divendres, 20 de juny, va estar dedicada a les verificacions, el tradicional ‘shakedown’ que va tenir lloc a la carretera de Sant Sadurní Osormort BV-5201. Mentre que a partir de les 20h, els vehicles van quedar confinats al Parc Tancat inicial, situat al Pavelló Municipal Saioners de Santa Coloma de Farners.
El dissabte 21 de juny, a les 10h, va començar la competició des de Santa Coloma de Farners. La prova va constar de dos trams cronometrats diferents, que sumaven un total de cinc passades: el tram de Cladells (8,9 km), que es va repetir en dues ocasions, i el tram del Coll de Gomara – Viladrau (5,5 km), que es va disputar tres vegades. En total, els 49 vehicles autoritzats a prendre la sortida van recórrer 177,96 km, dels quals 34,30 km van ser contra el rellotge.
Lluita a la dècima
Ral·lisprint Les Corbes. Foto: Francesc Rodríguez.
Des del primer moment de la categoria Velocitat, la dupla formada per Sergi Pañella i Albert Roger, a bord del seu Skoda Fabia Rally2, va imposar un fort ritme. Van aconseguir el millor temps en el primer, quart i cinquè tram cronometrat. Tot i així, la victòria no va ser fàcil, ja que Eduard Viñolas i Gerard Alsina, amb el seu Skoda Fabia R5, van demostrar una gran combativitat i es van imposar en els dos trams restants.
La igualtat va ser màxima fins al punt que ambdos equips van arribar a l’últim tram separats per només set dècimes. En el decisiu últim pas pel tram de Coll de Gomara – Viladrau, Pañella va sentenciar la prova a favor seu per 2,8 segons, la diferència més gran entre el primer i el segon classificat en tota la prova.
A la classificació general final, la primera posició va ser per a Sergi Pañella i Albert Roger, que també van guanyar la Classe 3. La segona posició general va ser per a Eduard Viñolas i Gerard Alsina, seguits per Dani Oliveras i Cristina Mateo, que amb el seu Ford Fiesta Rally van aconseguir la tercera plaça.
Ral·liesprint Les Corbes. Foto: Francesc Rodríguez
Pel que fa a la resta de classificacions per categories, Eric Raurell i Raquel Hernández (Peugeot 106) van vèncer a la Classe 1, mentre que Joel Belmonte i Marina Culebras (Renault Clio Sport RS) es van adjudicar la victòria a la Classe 2.
La pròxima cita del Trofeu de Catalunya de Ral·liesprints serà el 5 de juliol al Rallysprint de la Cerdanya.
2024 FIA World Rally Championship Round 10,
Rally Acropolis Greece 2024, 5-8 September 2024Ott Tanak, Martin Jarveoja, Hyundai i20 N Rally1 Hybrid, Action during Day 3 of WRC Acropolis Rally 2024Photographer: Romain Thuillier
Worldwide copyright: Hyundai Motorsport GmbH
L’Acròpolis, la cita més dura d’Europa torna al juny amb temperatures extremes i un terreny trencat que posarà a prova la resistència de pilots i cotxes
El Ral·li Acròpolis torna aquest 2025 en la seva 69a edició, i ho fa en la seva data tradicional d’estiu, convertint-se, encara més, com una de les proves més dures del calendari del Mundial de Ral·lis. Considerat el “Safari europeu”, el recorregut grec exigeix resistència, tècnica i intel·ligència estratègica per sobre de la pura velocitat.
L’Acròpolis és una llegenda viva del WRC. La primera edició data del 1953, i des d’aleshores ha estat escenari de moments icònics. Només Monte-Carlo, Suècia i Portugal ha estat més vegades puntuable al WRC. Colin McRae hi té el rècord de victòries, amb cinc triomfs entre 1996 i 2002, i noms com Loeb, Röhrl, Sainz o Vatanen han deixat la seva empremta al ral·li grec. Enguany, el campionat torna a Loutraki i Lamia, seus fixes des de 2009, amb sortida sota l’ombra de l’històric Partenó.
Amb trams de terra extremadament trencats i condicions climatològiques dures —amb temperatures properes als 40 °C—, el ral·li manté la seva reputació de trencacotxes. Els camins polsegosos i pedregosos que travessen les muntanyes gregues es degraden ràpidament amb el pas dels cotxes, multiplicant el risc de punxades i errors. A més, quan plou, les pistes es transformen en fangars difícils de gestionar.
Avançat aquesta temporada a finals de juny, l’Acropòlis es disputa sobre terra al llarg de disset trams cronometrats (345,76 km) amb el parc d’assistència encara situat a Lamia. La primera cronometrada tindrà lloc dijous a la tarda al cor de la capital grega, Atenes, amb un tram súper especial després del shakedown del matí. Després, de divendres a diumenge, s’han afegit tres trams especials, “Tessàlia” i “Stiri”, que es no es corren des dels anys 2000, així com un “Smokovo” totalment nou, als trams tradicionals.
Els pneumàtics Hankook Dynapro R213 són l’única arma disponible per als equips, amb una limitació de 28 unitats per als Rally1 i 26 per als Rally2 i Rally3. La gestió del desgast i la selecció del compost (dur o tou) serà clau per mantenir-se a la lluita.
Després de Portugal i Sardenya, Sébastien Ogier ara vol conquerir l’Imperi Grec. El nadiu de Gap, guanyador de les dues últimes rondes del campionat, aspira a una tercera victòria consecutiva i una quarta el 2025 després de la seva victòria inaugural a Montecarlo. L’armada japonesa ha guanyat totes les proves des de l’inici de la temporada, deixant només les engrunes a Hyundai, que està passant per dificultats malgrat la presència a les seves files del vigent campió del món, Thierry Neuville, i Ott Tänak, campió el 2019.
Thierry Neuville (Hyundai) arriba a Grècia amb l’aval d’haver guanyat dues de les tres últimes edicions (2022 i 2024), sempre amb Martijn Wydaeghe com a copilot. Tot i que aquesta temporada, la que porta el dorsal número 1 en el seu Hyundai no està sent gaire encoratjadora. Kalle Rovanperä, vencedor el 2021 i 2023, també serà un rival temible si la tàctica acompanya.
Rally Sardenya 2025. Cachón. Toyota Yaris Rally1. Foto: Nacho Mateo
Pel que fa a la categoria WRC2, el nivell serà altíssim. 10 dels 11 primers classificats del campionat hi seran presents, amb noms destacats com Yohan Rossel, Oliver Solberg, Gus Greensmith o Jan Solans. Aquest últim, amb un bon paper, podria reforçar la seva posició a la classificació general.
El pilot de Les, amb 21 anys, és el primer fitxatge de la nova acadèmia de pilots de l’equip britànic, un programa integral cap a l’elit del motor
Aston Martin ha anunciat oficialment el llançament de la seva Acadèmia de Pilots, un programa ambiciós dissenyat per identificar, donar suport i desenvolupar talent per arribar a la F1. La notícia de gran rellevància per al territori català és la confirmació que Mari Boya, el jove pilot de Les (Val d’Aran), es converteix en el primer pilot a unir-se a aquesta nova iniciativa. Aquest pas representa un moment clau en la carrera de Boya i reflecteix l’aposta d’Aston Martin per les futures generacions en el món de la Fórmula 1.
La trajectòria de Boya en el motoresport és notable, havent-se proclamat tres vegades campió d’Espanya de kàrting. Va fer el salt als monoplaces l’any 2020, on va destacar ràpidament, acabant com a subcampió en el Campionat d’Espanya de F4 de 2020 i també subcampió a l’Eurocup-3 de 2023. Des de l’any 2023, competeix al Campionat de FIA Formula 3 amb Campos Racing. En la seva temporada actual de F3, Boya ha continuat demostrant el seu potencial, amb un destacat podi als carrers de Mònaco i una victòria en la temporada 2024 a Barcelona. Actualment, es troba en la 13a posició de la classificació.
Una academia per preparar els futurs pilots
L’Acadèmia de Pilots d’Aston Martinté com a objectiu principal “identificar i equipar el talent emergent amb les habilitats necessàries per triomfar en els nivells més alts del motoresport”. El programa ofereix un camí de desenvolupament integral que inclou sessions d‘entrenament físic, preparació mediàtica, ús intensiu de simuladors i l’oportunitat d’assistir als caps de setmana de Gran Premi per obtenir una valuosa perspectiva de l’equip i dels seus pilots de Fórmula 1. L’equip es compromet a forjar “associacions a llarg termini” amb els joves pilots, buscant les figures més brillants des del karting fins a les categories de monoplaces.
Un aspecte clau d’aquesta nova Acadèmia és la seva associació estratègica amb DPK Racing, l’equip oficial dels xassissos FA Alonso Kart. Aquesta col·laboració permet a l’Acadèmia accedir a l’experiència combinada en karting i a la xarxa global tant de DPK com de Fernando Alonso, enfortint la capacitat de l’equip per identificar i nodrir el talent jove des de les primeres etapes del seu viatge en el motoresport.
Un somni fet realitat
Per a Mari Boya, unir-se a l’Acadèmia de Pilots d’Aston Martin és “un somni fet realitat”. Ho descriu com una “oportunitat única per aprendre d’un equip amb tanta ambició a la Fórmula 1” i expressa el seu objectiu d’absorbir tant coneixement com sigui possible i de continuar demostrant el seu potencial a la pista.
Unir-se a l’Aston Martin Aramco Driver Academy és un somni fet realitat. És una oportunitat única per aprendre d’un equip amb tanta ambició a la F1. El meu objectiu és absorbir tot el coneixement possible, contribuir en tot el que pugui i continuar demostrant el meu potencial a la pista”.
Mari Boya
“Formar part d’un equip de F1 tan prestigiós i entrar a l’entorn d’Aston Martin és increïblement especial. L’AMR Technology Campus és un lloc inspirador on estar, i estic emocionat per les oportunitats que m’esperen mentre segueixo treballant de valent i creixent com a pilot”.
Mari Boya
Andy Cowell, el CEO i Cap d’Equip d’Aston Martin Aramco Formula One Team, ha donat la benvinguda a Mari Boya, destacant-lo com un “talent prometedor amb un sòlid historial, velocitat natural i una mentalitat decidida”, a més de ser un “atleta complet”. Cowell ha afirmat que l’objectiu de l’Acadèmia és “donar suport al seu desenvolupament en tots els àmbits”, incloent la tècnica de cursa, el feedback tècnic, la gestió amb els mitjans, la forma física i el creixement personal, tot això preparant-lo per a les demandes de les curses del més alt nivell. El llançament de l’Acadèmia, segons Cowell, els dóna l’oportunitat de “modelar la pròxima generació de pilots, ajudant-los a créixer com un ‘paquet complet’ tant dins com fora de la pista”.
Mari Boya farà el seu debut amb els logotips de l’Acadèmia de Pilots d’Aston Martin Aramco Formula One Team al seu mono de cursa i casc en la pròxima prova del Campionat de Fórmula 3, que se celebrarà al Red Bull Ring d’Àustria. Aquesta incorporació marca un nou capítol per a Boya i per a Aston Martin, ja que l’equip reforça el seu compromís amb el desenvolupament de talent per al futur de la Fórmula 1.
El pilot de Matadepera, Campió del Món Junior WRC 2019, participarà a l’ERC per al Rally di Roma Capitale amb un Toyota GR Yaris Rally2
Jan Solans s’unirà al Team MRF Tyres per competir al Rally di Roma Capitale. Solans es posarà al volant d’un Toyota GR Yaris Rally2, acompanyat per Rodrigo Sanjuan com a copilot. El cotxe serà gestionat per l’estructura catalana de Calm Competició.
Aquesta col·laboració és d’índole estratègica per a ambdues parts. Per a Jan Solans, actual participant del WRC2 on ja ha mostrat ritme i consistència, l’objectiu principal és acumular quilòmetres i perfeccionar la seva conducció sobre asfalt de cara a les seves futures participacions en el WRC2. Solans també estarà en acció aquesta setmana a l’Acròpolis de Grècia.
Forta aposta de MRF
Des de la perspectiva del Team MRF Tyres, la incorporació de Solans reforça les seves possibilitats i la seva presència en l’ERC. L’equip arribarà al Rally de Roma Capitale amb una alineació d’alt nivell i grans ambicions, ja que Korhonen i Viinikka ja estan confirmats amb un altre Toyota GR Yaris Rally2.
“Em complau unir-me a l’equip MRF Tyres per al Rally di Roma Capitale. És una gran oportunitat per donar suport a la campanya de l’equip en un esdeveniment tan important i aportar la meva experiència sobre asfalt.
Jan Solans
El Rally di Roma Capitale es disputarà el primer cap de setmana de juliol, del 4 al 6, sobre afalt. Aquesta edició presenta un recorregut exigent, amb 207,82 quilòmetres de trams competitius distribuïts en tres dies. Aquest inclou el tram espectacle del Coliseu al centre de Roma i dues etapes completes pels voltants de Fiuggi i Ciociaria. Dues de les cronometrades més llargues que augmenten el desafiament són “Torre di Cicerone“, amb 34,57 km, i “Canterano–Subiaco“, amb 30,59 km. El seu debut en aquesta prova afegirà un desafiament addicional a un cap de setmana que es preveu dels més exigents de la temporada de l’ERC.
La tercera cita del Campionat d’Espanya de Rallycross Loterías, va estar marcada pel calor i reptes mecànics, consagra Carlos Fernández, Álvaro Rodríguez, Marco Matador i Óscar Fuertes.
La tercera cita de la temporada del Campionat d’Espanya de Rallycross Loterías (CERX) va tenir lloc al Circuit de Calafat, a l’Ametlla de Mar, amb la celebració del 5è CERX Rallycross de Calafat. La jornada es va caracteritzar per un calor intens que va imposar condicions molt dures a tots els participants. En aquest escenari exigent, Carlos Fernández es va endur la victòria a Super RX, Álvaro Rodríguez a Promo RX, Marco Matador a Crosscar RX i Óscar Fuertes a Junior RX.
El calor va passar factura en la mecànica dels vehicles i les condicions especials de la pista, a causa de les altes temperatures, van convertir el cap de setmana en una lluita constant contra els elements. Va ser una veritable prova de resistència, amb diverses fallades mecàniques i errors de pilotatge que van anar minvant les opcions d’alguns competidors.
Super RX
La categoria Super RX va viure de primera mà aquestes dificultats. Roberto Méndez, patró de RMC, va ser el primer a quedar-ne fora després de patir una forta compressió en el salt durant els primers entrenaments lliures. El dissabte tampoc va estar exempt de sorpreses: Gorka Eizmendi, que havia dominat el cronòmetre durant tota la jornada, va patir un aparatós accident al final de la Q2 que el va obligar a abandonar. Aquest fet va donar via lliure a la batalla per la victòria entre Sergio Bello i Carlos Fernández Negro. En un diumenge intens, Alba Sánchez i el debutant Francisco Javier Sanz es van disputar el tercer lloc del podi. Finalment, Fernández Negro es va fer fort i va aconseguir la seva primera victòria al CERX Loterías, seguit de Bello i Sanz.
Promo RX
Els divertits Dacia Sandero Eco Cup de Promo RX van viure un nou capítol en la seva temporada d’estrena al ral·licròs. Daniel Villanueva, Álvaro Rodríguez i Javier Cousiño es van disputar la totalitat en cadascuna de les curses del cap de setmana. Aquesta va ser l’única categoria que va resistir íntegrament les dures condicions, demostrant la fortalesa dels vehicles. Va ser Rodríguez qui finalment va aconseguir la victòria en un ajustat cos a cos a la Final amb Villanueva, amb Cousiño completant el podi una vegada més.
Crosscar RX
Marco Matador i Diego Martínez van continuar al Circuit de Calafat amb el seu intens duel. Álvaro Gutiérrez va entrar en la batalla en un traçat al qual es va adaptar a la perfecció. Mentrestant, Iosu Alberdi i Diego Molina van mantenir les lluites a la saga dels tres capdavanters, patint amb els problemes de mecànica derivats de les condicions extremes del cap de setmana. En la batalla decisiva, Matador es va imposar a Martínez, amb Gutiérrez en tercer lloc.
Junior RX
La joventut de Junior RX va experimentar un canvi de paradigma respecte al que s’havia vist fins ara. Rodrigo Suárez va volar des del principi sobre la pista catalana, mentre que Óscar Fuertes va actuar com a “perseguidor” durant el dissabte. Diumenge, les coses es van igualar i es van disputar la victòria; per darrere, un accident a la Q3 matinal va deixar fora de combat, momentàniament, a Hugo Fuertes i Miquel Verger. A la Final, Suárez es va posar al capdavant, però Fuertes va aconseguir rescabalar-se, retornant la maniobra per volar cap a la seva tercera victòria de la temporada, seguit de l’asturià i de Verger, que va aconseguir el seu primer podi.
El Campionat Català d’Autocròs també present
El Circuit de Calafat va viure el 1r Rallycross Circuit de Calafat, prova puntuable pel Campionat de Catalunya d’Autocròs, un esdeveniment organitzat per l’Escuderia Tramsport. La curs comptava amb un format que incloïa dues mànegues d’entrenaments lliures, una de qualificació, dues classificatòries i una final.
A la Divisió I, la victòria va ser per a Joan Pelay, al volant d’un Seat Ibiza, seguit de Jordi Domingo, també amb un Seat Ibiza. A la Divisió II, Àngel Capellera va aconseguir el triomf amb el seu Nissan Sunny GTI 2.0, amb Núria Munné (Seat Ibiza) en segona posició. Finalment, a la Divisió IIA, el guanyador va ser Héctor Ribert, que va competir amb un Peugeot 106 1.6.
Amb l’espectacle viscut i els resultats obtinguts al traçat de l’Ametlla de Mar, els protagonistes del CERX Loterías es prenen unes merescudes vacances per gaudir de l’aturada estiuenca i recarregar energia abans de l’inici de la segona meitat de la temporada 2025. Al setembre, el Circuito Internacional de Montalegre, donarà el tret de sortida a la part final del curs, la que decidirà durant les següents cites els Campions del CERX Loterías.
53. ADAC RAVENOL 24h Nürburgring 2025 - Foto: Gruppe C Photography
Les 24 Hores de Nürburgring, un dels esdeveniments de resistència més emblemàtics i exigents del calendari automobilístic, van viure la seva 53a edició del 19 al 22 de juny de 2025. Conegut com l'”Infern Verd” per la seva complexitat i el seu entorn natural als boscos de la regió d’Eifel a Alemanya, el circuit compta amb 25,38 quilòmetre, 170 revolts i un desnivell de 300 metres.
L’edició de 2025 va ser un veritable test de supervivència, amb un total de 141 vehicles prenent la sortida, la xifra més alta des de 2019. La categoria principal, la SP9, reservada per als potents GT3, va veure 27 cotxes de vuit fabricants diferents lluitant per la victòria absoluta: Aston Martin, Audi, BMW, Ferrari, Ford, Lamborghini, Mercedes-AMG i Porsche.
Un final dramàtic amb victòria per a BMW
53. ADAC RAVENOL 24h Nürburgring 2025 – Foto: Gruppe C Photography
La cursa va estar marcada per una gran intensitat i moments de drama. El Porsche #911 de Manthey Racing, que partia des de la pole position, va liderar gran part de la prova. No obstant això, un incident amb un Aston Martin Vantage GT4 (#179) entre Kallenhard i Wehrseifen va resultar en una penalització de 100 segons per al Porsche #911. Aquesta penalització, aplicada després que el Porsche creués la línia de meta en primera posició i es rebutgés la seva protesta, va atorgar la victòria al BMW M4 GT3 EVO #98 de Rowe Racing. L’equip guanyador estava format per Augusto Farfus, Kelvin van der Linde, Jesse Krohn i Raffaele Marciello.
El podi final el van completar el Porsche #911 de Manthey Racing en segona posició i el Porsche #54 de Dinamic GT en tercera. La cursa va ser especialment exigent, amb una alta taxa d’abandonaments entre els principals contendents de la classe SP9 a causa de problemes mecànics i accidents.
Mala sort per a Dani Juncadella
Des del punt de vista català, un dels grans atractius va ser la participació de Dani Juncadella. El pilot barceloní va competir amb l’equip ABT Sportsline al volant d’un dels Lamborghini Huracán GT3 EVO2. Juncadella, que venia de disputar les 24 Hores de Le Mans la setmana anterior amb un Corvette de la categoria LMGT3, va compartir el cotxe número 27 amb Mirko Bortolotti i Jordan Pepper.
Malauradament, el cotxe #27 de Red Bull Team ABT, on competia Juncadella, va patir un problema de caixa de canvis al final de la cursa. Aquest inconvenient va ser un exemple de l’elevada duresa que va caracteritzar aquesta edició, afectant molts dels equips capdavanters.
El Circuit Calafat acull el 5è CERX Loterías amb els líders Bello, Villanueva, Matador i Fuertes, i l’emoció dels vehicles N5 i Dacia Sandero.
El Campionat d’Espanya de Rallycross Loterías (CERX Loterías) desembarca un any més al Circuit Calafat, per a celebrar la cinquena edició d’una prova que va inaugurar el certamen l’any 2022. Aquest esdeveniment, arriba com l’equador de la temporada 2025 i servirà per “escalfar motors” abans de la nit de Sant Joan, una data de gran afluència a la zona. Aquesta edició també comptarà amb la nova organització a càrrec de l’Escuderia TRAM Sport.
Els candidats al triomf a Calafat
Els pilots arriben a Calafat amb les classificacions molt ajustades després de les proves anteriors a Miranda de Ebro i Castelo Branco:
Super RX: Sergio Bello lidera la categoria amb dues victòries consecutives. Tanmateix, no ho tindrà fàcil davant de rivals consolidats. Gorka Eizmendi, guanyador a Calafat el 2024, i Carlos Fernández Negro, que ha mostrat una progressió constant des del seu debut la temporada passada i no ha baixat del podi, prometen una batalla intensa.
Promo RX: Aquesta nova categoria, dissenyada per a la iniciació al ral·licròs amb vehicles de dues rodes motrius, està vivint una lluita constant. Daniel Villanueva arriba com a líder, però té un duel amb Álvaro Rodríguez, amb Javier Cousiño atent des de la tercera posició per aprofitar qualsevol oportunitat.
Crosscar RX: El duel entre Marco Matador i Diego Martínez, que es manté des de la temporada passada, escriurà un nou capítol a la pista tarragonina. Matador lidera la classificació amb dues victòries, però l’experiència de Martínez a Calafat, on el 2024 van tenir alguns dels seus enfrontaments més intensos, serà clau. Álvaro Gutiérrez i Iosu Alberdi també seran rivals a tenir en compte. Aquesta prova també serà la tercera ronda del Campionat d’Espanya de Super Crosscar MRF.
Junior RX: Óscar Fuertes manté la primera posició i coneix bé el Circuit Calafat. Tot i això, no podrà relaxar-se davant de Rodrigo Suárez, que sorprèn amb la seva ràpida adaptació al ral·licròs. Així mateix, Hugo Fuertes, el germà petit, podria emergir com a rival a considerar gràcies a la seva experiència el 2024 al RX Training. Aaron Ruíz, Nayara Rosselló i Miquel Verger seran les incògnites en la seva estrena al traçat de L’Ametlla de Mar.
Viu l’espectacle en directe o des de casa
El Circuit Calafat ha habilitat diverses zones perquè el públic pugui gaudir de l’acció en primera persona. A més de les quatre categories del Campionat d’Espanya, hi haurà una prova de suport promoguda per la Federació Catalana d’Automobilisme durant la jornada de dissabte.
Per a aquells que no puguin assistir, tota l’acció del diumenge es podrà seguir en directe a través del canal de YouTube de la RFEdA, a partir de les 12:30h. Les Finals també seran retransmeses per RTVE Play i el canal de esports de RTVE, Teledeporte.
Romain Dumas i l’electrificació protagonitzen l’esperada 103a edició
El Pikes Peak International Hill Climb, coneguda mundialment com la “Race to the Clouds” (La Cursa Cap als Núvols), celebra la seva 103a edició el proper 22 de juny. Aquesta mítica prova, la segona competició de motor més antiga dels Estats Units, darrere de les 500 Milles d’Indianapolis, congrega els millors pilots i les màquines més innovadores en un escenari inigualable a les Muntanyes Rocoses de Colorado.
El desafiament vertical
El recorregut de la Pikes Peak International Hill Climb és d’aproximadament 19,99 quilòmetres (12,42 milles). El traçat serpenteja a través de 156 revolts, ascendint des d’uns 2.860 metres d’altitud fins als 4.302 metres del cim de Pikes Peak. Aquesta ascensió de 1.440 metres, amb una pendent mitjana del 7%, posa a prova pilots i vehicles.
Un dels factors més determinants és l’altitud: la manca d’oxigen al tram final del recorregut pot reduir el rendiment dels motors de combustió en aproximadament un 30%. Aquest fet ha impulsat la competició cap a l’electrificació, on els vehicles elèctrics tenen un avantatge significatiu en no veure’s afectats per la densitat de l’aire. Des de 2012, el recorregut està completament asfaltat, un canvi que va generar debat però que ha permès baixar els temps de manera notable, tot i que per a molts va suposar la pèrdua de la “màgia” del tram de terra.
Candidats al triomf: rècords i llinatges
PPIHC
L’edició de 2025 reunirà 70 pilots, incloent 23 competidors locals de Colorado. Entre els noms destacats que aspiren a la glòria, sobresurten:
Romain Dumas: El pilot francès és l’actual campió i el posseïdor del rècord absolut de la prova, aconseguit el 2018 amb un temps de 7:57.148 al volant del Volkswagen I.D. R elèctric. Dumas, amb victòries a les 24 Hores de Le Mans i una trajectòria amb equips de fàbrica com Porsche, Audi i Volkswagen, és un favorit incontestable, especialment amb el domini dels elèctrics.
Simone Faggioli: El pilot italià, conegut pel públic del Campionat Europeu de Muntanya, va ser segon classificat i va aconseguir el rècord per a vehicles de tracció posterior el 2018, amb un temps de 8:37.230. La seva experiència en pujades de muntanya el converteix en un seriós contendent.
Loni Unser: Representant la quarta generació de la llegendària família Unser, Loni aporta un llinatge històric a la competició. La família Unser ha escrit pàgines d’or a Pikes Peak, sumant 24 victòries entre els seus membres repartits en tres generacions. Louis Unser va ser el primer “King of the Mountain” amb 9 victòries, títol que Bobby Unser va superar amb un rècord de 13 triomfs. Seguir el seu progrés serà un punt d’interès per als amants de la història de la cursa.
Els cotxes més curiosos: de Grups B a Monsters elèctrics
Pikes Peak és un aparador de l’enginyeria, on “tot val” en algunes categories, com la Unlimited. La prova va viure la seva “època daurada” entre els anys 80 i finals dels 90, quan els icònics vehicles del Grup B de ral·lis, sense lloc al Mundial després de la seva cancel·lació, van trobar un nou escenari. Marques com Audi, amb el seu Sport Quattro S1, i Peugeot, amb el 205 Turbo 16, van protagonitzar duels memorables. Michèle Mouton va fer història el 1985, sent la primera dona a guanyar i a baixar dels 12 minuts. Walter Röhrl va ser el primer a baixar dels 11 minuts el 1987 amb l’Audi S1.
Un nom propi d’aquesta època és el japonès Nobuhiro “Monster” Tajima, que amb 9 victòries absolutes (6 d’elles consecutives) és el pilot amb més triomfs. Els seus Suzuki Cultus (amb doble motor) i el mític Suzuki Escudo, popularitzat pel videojoc Gran Turismo 2, van ser màquines espectaculars. El seu duel amb l’americà Rod Millen, qui va guanyar 5 vegades amb vehicles Toyota i va establir un rècord de 10:04 el 1994, va marcar la dècada dels 90. Tajima, a més, va ser un dels pioners en la transició als vehicles elèctrics a la prova.
L’arribada de Sébastien Loeb el 2013 amb el Peugeot 208 T16 va marcar una fita, establint un temps estratosfèric de 8:13.878, que continua sent el rècord absolut per a vehicles de combustió. L’evolució cap a l’automobilisme elèctric ha estat imparable, amb projectes com el Volkswagen I.D. R de Dumas demostrant el potencial d’aquesta tecnologia en altes altituds.
L’esdeveniment es divideix en sis categories principals: Unlimited, Time Attack, GT4 Trophy, Open Wheel, Pikes Peak Open i Exhibition. Aquesta diversitat garanteix un espectacle on s’observen des de prototips de competició d’última generació fins a vehicles de producció modificats.
L’edició de 2025 retrà homenatge a Michèle Mouton, celebrant la seva entrada al Saló de la Fama de la PPIHC, reconeixent el seu llegat com a icona del motor.
La Pikes Peak International Hill Climb continua sent un símbol de superació, on cada pilot desafia els límits de la física, l’enginyeria i la ment. La “Race to the Clouds” promet, un any més, ser un dels grans reptes de l’automobilisme mundial.
53. ADAC RAVENOL 24h Nürburgring 2025 - Foto: Gruppe C Photography
Horaris i particularitats que fan d’aquesta cursa una única
El calendari del motoresport ens porta, un any més, una de les proves de resistència més emblemàtiques i exigents del món: les 24 Hores de Nürburgring 2025. Del 19 al 22 de juny, el llegendari traçat alemany, conegut com l’“Infern Verd”, esdevindrà l’epicentre de l’automobilisme, amb més d’un centenar d’equips i milers d’aficionats que prendran part en aquesta 53a edició.
El circuit de Nürburgring per a les 24 Hores és únic, fusionant el temible Nordschleife amb el traçat de Gran Premi, resultant en una pista de 25,38 quilòmetres de longitud amb 170 revolts i un desnivell de 300 metres. Aquesta combinació el converteix en un dels reptes més grans per a pilots i màquines, on la concentració és màxima a cada secció.
Zones com Schwedenkreuz, Fuchsröhre, Adenauer Forst, Brünnchen o el mític Caracciola-Karussell són punts on un petit error pot tenir conseqüències significatives. A diferència d’altres curses, aquí no hi ha neutralitzacions amb cotxe de seguretat que permetin recuperar el temps perdut; si es perd temps, es perd de forma definitiva.
La lluita a la categoria reina
53. ADAC RAVENOL 24h Nürburgring 2025 – Foto: Gruppe C Photography
Un total de 141 vehicles prendran la sortida, la xifra més alta des del 2019. D’aquests, 27 competiran en la categoria SP9, la dels potents GT3, els grans favorits per a la victòria absoluta. Vuit fabricants – Aston Martin, Audi, BMW, Ferrari, Ford, Lamborghini, Mercedes-AMG i Porsche – s’enfrontaran en aquesta classe.
Porsche arriba com un dels grans referents, havent dominat les proves prèvies. Amb 54 cotxes inscrits, és la marca amb més representació. Set dels seus 911 GT3 R lluitaran directament pel triomf, incloent equips de renom com Scherer Sport PHX, Manthey (“Grello”), Falken Motorsports i Dinamic GT.
Mercedes-AMG Motorsport també s’hi presenta amb una sòlida alineació de GT3 EVO de la mà de GetSpeed, un equip amb base al costat del circuit i amb una trajectòria important a la prova.
Per al públic català, un dels punts més destacats serà la participació de Dani Juncadella. El pilot barceloní competirà amb ABT Sportsline al volant d’un dels dos Lamborghini Huracán GT3 EVO2 de l’equip. Concretament, Juncadella compartirà el cotxe número 27 amb el Mirko Bortolotti i el Jordan Pepper. Cal recordar que Juncadella arriba de disputar la passada setmana les 24h de Le Mans al volant d’un Corvette de la categoria LMGT3.
Un format de classificació renovat i altres curiositats
53. ADAC RAVENOL 24h Nürburgring 2025 – Foto: Gruppe C Photography
La Top Qualifying, que decidirà la pole position i les primeres posicions de la graella, tindrà lloc el divendres 20 de juny a la tarda. Enguany es disputarà en una única fase, amb 17 GT3 competint individualment contra el crono. Dotze vehicles ja tenien la seva plaça assegurada pels resultats a la sèrie NLS, i els cinc restants es van definir durant les sessions de classificació de dijous. La primera sessió de classificació de dijous va ser dominada per l’Audi número 1 de Scherer Sport PHX, pilotat per Christopher Haase, amb un temps d’8:14.162.
Més enllà de la lluita per la victòria general, les 20 classes a la graella garanteixen emoció a tots els nivells, amb presències tan peculiars com un Dacia Logan o un Lynk & Co. A més, la cursa és coneguda per l’espectacle que ofereix fora de la pista, amb la “Fan Mile”, espectacles de drift i curses clàssiques com la ADAC 24h-Classic, que enguany comptarà amb 210 cotxes a la graella. A Nürburgring, és habitual veure una batalla entre fabricants de pneumàtics, amb cinc marques diferents competint només a la categoria SP9. Les temperatures elevades previstes per al cap de setmana afegiran un repte addicional, ja que els motors i els pneumàtics, així com els pilots, en pateixen les conseqüències.
Horaris (Hora Central Europea – CEST)
Per no perdre’s cap detall, aquí teniu els moments més importants:
Dijous, 19 de juny:
13:00 – 15:00: Classificació 1.
20:00 – 23:30: Classificació 2 (inclou sessió exclusiva per a SP9 de 20:00 a 20:15).
Divendres, 20 de juny:
13:20 – 14:30: Top Qualifying (definició de la pole).
16:15 – 17:45: Classificació 3.
Dissabte, 21 de juny:
12:00 – 12:40: Warm-up (Escalfament).
16:00: Inici de la cursa de 24 hores.
Diumenge, 22 de juny:
16:00: Final de la cursa de 24 hores.
Com seguir la cursa
Per a aquells que no puguin assistir-hi en persona, la cursa es podrà seguir en directe a través dels livestreams oficials i de Radio Nürburgring. El canal oficial de YouTube “ADAC Ravenol 24h Nürburgring” oferirà la transmissió gratuïta en alemany i anglès, sense necessitat de VPN per a Europa.
Utilitzem galetes per optimitzar el nostre lloc web i el nostre servei.
Funcional
Sempre actiu
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferències
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Estadístiques
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Màrqueting
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.