Dimarts, abril 29, 2025
Blog

Erupció de Rovanperä i Toyota a la primera edició de l’Islas Canarias al WRC

ROVANPERA Islas Canarias 2025
2025 FIA World Rally Championship / Round 04 / Rally Islas Canarias 2025 / 24-27 April 2025 / // Worldwide Copyright: TGR WRT / McKlein

L’equip japonès ha col·locat quatre dels seus cinc cotxes en les quatre primeres posicions del ral·li

El Ral·li de les Illes Canàries ha estat l’escenari d’una autèntica demostració de força de Kalle Rovanperä, que ha imposat el seu ritme des de la primera especial fins a la Power Stage final. El finlandès ha aconseguit la seva primera victòria de la temporada 2025, la 16a de la seva trajectòria al Mundial de Ral·lis, amb una actuació que ha fregat la perfecció. En total, Rovanperä ha guanyat 15 dels 18 trams disputats a Gran Canària, incloent la jornada de diumenge i la Power Stage, assegurant així el màxim de 35 punts en joc, fet que rellança la seva lluita pel títol mundial després d’un inici d’any poc brillant.

La cursa va començar ja amb un avís clar de Rovanperä durant el shakedown, on va marcar un temps molt superior als seus rivals. A partir del divendres, el pilot de Toyota va imposar un ritme insostenible per a la resta, obrint una bretxa que es va anar ampliant tram rere tram. Sébastien Ogier va intentar mantenir el pols a l’inici, però aviat va veure’s superat. Elfyn Evans, per la seva banda, es va mantenir constant sense prendre riscos innecessaris, pensant també en el campionat, mentre que Takamoto Katsuta va completar una actuació sòlida que va servir per assegurar una fita poc habitual: Toyota signava el seu cinquè quadruplet a la història del WRC, i el primer sobre asfalt.

Evans Canàries Toyota Yaris Rally1
2025 FIA World Rally Championship / Round 04 / Rally Islas Canarias / 24-27 April 2025 / // Worldwide Copyright: TGR/ McKlein

Hyundai desdibuixada

La situació de Hyundai al ral·li va ser força diferent. Cap dels seus pilots va poder plantar cara a Toyota en cap moment del cap de setmana. Els problemes d’adaptació als pneumàtics i unes posades a punt no del tot afinades van condemnar l’equip coreà a lluitar només per les places de consolació. Adrien Fourmaux va ser qui va salvar els mobles amb una cinquena posició, mentre que Thierry Neuville, un dels candidats al títol, va veure com una punxada en el dissetè tram frustrava les seves opcions de podi i l’obligava a conformar-se amb la setena posició final. Neuville només ha sumat 7 punts, un resultat que li complica el camí cap al títol.

Per la seva part M-Sport va fer un ral·li molt discret. Els dos pilots titulars es van sortir però la seva actuació abans de les sortides havia estat molt pobra. En alguns moments de la prova el Puma Rally1 s’havien arribat a barrejar amb els primers classificats de la categoria Rally2.

Rossel guanya el WRC2, Cachón fa una gran demostració

Yohan Rossel Canàries 2025 WRC2
Yohan Rossel (FRA) Benjamin Boulloud (FRA) Of team PH SPORT are seen performing during the World Rally Championship Spain in Gran Canaria, Spain on 25,April. 2025 // Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

En WRC2, el ral·li també va veure un altre domini aclaparador, aquest cop per part de Yohan Rossel. El francès, al volant del seu Citroën C3 Rally2, va controlar la cursa gairebé de principi a fi, signant 13 millors temps sobre 18 possibles. Alejandro Cachón, va ser l’únic capaç de mantenir la pressió durant bona part del ral·li, però finalment va haver de claudicar davant l’experiència i el ritme de Rossel, que s’endú la seva segona victòria de l’any després de Monte-Carlo i es col·loca líder de la general de WRC2 amb 50 punts.

El representants catalans en aquesta prova, Toni Forné i Axel Coronado, van acabar en 13a posició entre els equips que competien en el WRC2. Forné es va emportar la victòria entre els WRC2 Master Cup, categoria reservada als pilots de més de 50 anys.

Evans amplia el seu aventatge al capdavant del campionat

Amb aquest resultat, Elfyn Evans amplia el seu avantatge a la classificació general. El gal·lès lidera ara amb 109 punts, seguit de Kalle Rovanperä amb 66 punts i Thierry Neuville amb 59 punts. La quarta posició és per a Sébastien Ogier, que, tot i disputar només ral·lis seleccionats, es manté dins del top 5. Adrien Fourmaux, amb 44 punts, confirma el seu bon inici de temporada i manté opcions reals de lluitar pel podi final del campionat.

En la lluita per equips, Toyota Gazoo Racing torna a agafar distància respecte a Hyundai. Amb 208 punts, Toyota lidera amb claredat davant dels 157 punts de Hyundai, mentre que M-Sport Ford continua lluitant per mantenir-se competitiu amb menys suport oficial.

La pròxima cita serà a Portugal del 15 al 18 de maig.

Resultat final

1.Rovanperä Kalle – Halttunen Jonne2:54:39.8
2.Ogier Sébastien – Landais Vincent2:55:33.3+53.5
 +53.5
3.Evans Elfyn – Martin Scott2:55:56.9+1:17.1
 +23.6
4.Katsuta Takamoto – Johnston Aaron2:56:42.7+2:02.9
 +45.8
5.Fourmaux Adrien – Coria Alexandre2:57:10.8+2:31.0
 +28.1
6.Tänak Ott – Järveoja Martin2:57:51.2
0:10
+3:11.4
 +40.4
7.Neuville Thierry – Wydaeghe Martijn2:58:20.5+3:40.7
 +29.3
8.Rossel Yohan – Dunand Arnaud3:01:50.5+7:10.7
 +3:30.0
9.Cachón Alejandro – Rozada Borja3:02:20.0+7:40.2
 +29.5
10.Gryazin Nikolay – Aleksandrov Konstantin3:02:38.2+7:58.4
 +18.2

Els pilots del WRC aconsegueixen flexibilitzar la normativa sobre expressions malsonants

Solberg
© Nacho Mateo

Després de la polèmica sanció a Fourmaux, la FIA revisa la normativa sobre l’ús de paraules malsonants en entrevistes als trams

La Federació Internacional d’Automobilisme (FIA) ha decidit revisar la seva política sobre l’ús de paraules malsonants després de la reacció generalitzada dels pilots del Mundial de Ral·lis. L’origen de la controvèrsia es remunta al Ral·li de Suècia, on Adrien Fourmaux va rebre una multa de 10.000 euros per haver deixat escapar algun renec en una entrevista en directe just després d’acabar un tram. La sanció va ser àmpliament criticada pel col·lectiu de pilots, que a través de la WoRDA (Aliança Mundial de Pilots de Ral·lis), van pressionar la FIA per modificar el reglament en aquest aspecte.

Després de diverses converses, la FIA ha acceptat introduir canvis: a partir del Ral·li Illes Canàries, expressions dites en calent, com ara entrevistes ràpides post-tram o comunicacions per ràdio, no seran sancionables. En canvi, les declaracions fetes en rodes de premsa oficials o espais mediàtics protocol·laris continuaran subjectes a control. Aquesta modificació s’ha pres com un pas positiu cap a una millor entesa entre pilots i organitzadors, sense renunciar al respecte institucional, però reconeixent el context emocional intens que acompanya la competició.

Fourmaux ha volgut agrair públicament el suport del col·lectiu: “Estic molt content que la FIA hagi escoltat i acceptat els arguments. És especialment important veure que tots els pilots, tant de Rally1 com de Rally2, han anat a l’una.” En la mateixa línia, Kalle Rovanperä ha destacat que aquesta flexibilització permet als pilots “expressar emocions sense por a sancions”. La resposta conjunta de tots els pilots ha estat clau per propiciar el canvi, evidenciant que la unió dels pilots pot tenir incidència directa en el futur del campionat.

La FIA vol 20 cotxes competint en la nova categoria reina del WRC el 2027

Rallye Monte-Carlo 2025. Rossel - Citroën C3 Rally2
Rallye Monte-Carlo 2025. Rossel - Citroën C3 Rally2. Foto: Nacho Mateo.

La FIA finalitzarà els detalls dels cotxes de nova generació a l’agost, només 16 mesos abans de l’estrena prevista

Els equips del Mundial de Ral·lis hauran de treballar contra rellotge. La FIA ha confirmat que els reglaments tècnics definitius per al WRC 2027 no estaran tancats fins al pròxim mes d’agost, deixant un marge reduït de setze mesos per desenvolupar els nous cotxes. Tot i això, l’ens regulador manté ferma la intenció d’estrenar el nou concepte el gener de 2027, tal com estava previst, davant les peticions d’alguns fabricants que demanaven ajornar l’entrada en vigor.

Els nous vehicles es basaran en motors de categoria Rally2, amb un preu màxim de 345.000 euros, però amb un rendiment similar als actuals Rally1. El xassís serà unificat per a tots els competidors, però cada fabricant o preparador podrà dissenyar la seva pròpia carrosseria, que podrà tenir estètica de berlina, SUV o fins i tot prototips únics. Segons el director tècnic de la FIA, Xavier Mestelan Pinon, ja s’han compartit les dimensions bàsiques amb els fabricants, però els detalls finals —especialment en matèria de seguretat lateral— no estaran disponibles fins a finals d’estiu. Malgrat el marge just, Pinon assegura que els constructors ja poden avançar el desenvolupament del frontal i la part posterior dels vehicles.

Els nous reglaments han despertat l’interès de diversos fabricants i preparadors que actualment no estan actius al WRC. És precisament entre els preparadors independents on s’ha detectat més moviment, segons ha confirmat Pinon. Per la seva banda, la directora de proves de carretera de la FIA, Emilia Abel, ha explicat que l’objectiu és que almenys 20 cotxes competeixin a la nova categoria reina. Un repte ambiciós que busca fer el campionat més accessible i competitiu, obrint la porta a nous participants sense comprometre el rendiment.

El 15è Ral·li Ciutat de Valls canvia de format en la seva quinzena edició

martí_valls_2024_skoda_fabia_r5_rally2
© Eloi Saez

La quinzena edició del Ral·li Ciutat de Valls arriba amb un itinerari completament renovat amb una llista d’inscrits curta però de qualitat.

L’Escuderia Costa Daurada ha preparat un Ral·li Ciutat de Valls força diferent del que fins ara ens tenia acostumats. Per aquesta quinzena edició que es disputarà íntegrament el dissabte 26 d’abril està programat la disputa de tres trams amb molta història, Les Pobles – Querol, La Llacuna i Can Ferrer. Trams que molts d’ells s’havien utilitzat quan el RallyRACC Catalunya Costa Daurada era puntuable per al campionat del món de ral·lis.

Així doncs, la prova tarragonina donarà el seu tret de sortida a les 9:51 del matí amb Les Pobles – Querol (11,91 km), continuarà amb La Llacuna (9,39 km) i Can Ferrer (12 km). Aquests tres trams es repetiran en una segona passada a partir de les 13:31 h, i una última tercera repetició a partir de les 17:11 h. Un itinerari que podríem dir molt més simple que el d’altres edicions però amb uns trams amb molta solera.

Sis Rally2 i estrena del VolantRACC

Gerard Comellas La Llana 2025
Gerard Comellas La Llana 2025 Foto: Nacho Mateo

Valls tindrà fins a sis vehicles de la categoria Rally2, tots ells Skoda Fabia en diferents versions. Encapçalant aquesta llista hi trobem l’Albert Orriols i el Manel Muñoz, el segueixen Marc Comas – Carla Salvat, Eduard Viñolas – Isaac Borrell, Xavier Domènech – Susanna Cercadillo, Joel Iñíguez – Joan Codinachs i tanquen la “copa Fabia” Josep Anton Domènech – Manuel Marchal.

Els set participants del VolantRACC 2025 seran presents a la primera cursa a Valls. El canari Kilian Santana acompanyat per Isaac Pujol intentaran aconseguir el campionat que se’ls hi va escapar la temporada passada en l’última cursa. Però davant tindrà un reguitzell de pilots amb moltes ganes d’aconseguir el mateix objectiu. Gerard Comellas, Marc Pedrosa, Pere Rovira – provinent de la Challenge -, Biel Gavilán – guanyador de la promoció la temporada 2024 i becat per la FCA -, mentre que Xavier Ros i Eric Banús també provinents de la Promoció – Trofeu Júnior segur també donaran molta guerra.

La_Llana_2025 Citroën Saxo
Rallye La Llana 2025 Citroën Saxo. Foto: Nacho Mateo.

La Challenge Saxo 8V també es donaran cita en aquesta prova amb tres equips inscrits, Laura Banús – Nuria Amores, Ian Vallbé – Miquel Gallego i Jordi Bosch – Jordi Guberna. També amb un Saxo però només puntuant per a la Promoció hi trobem Laura Pedrosa i Mario Fernández.

Entre l’anomenda “classe mitjana” hi trobem el Citroën AX de Sergio Garcia – Ariadna Martínez, Toni Arrufat – Patricia Guevara amb el Renault Clio o Marc i Carles Serramia amb un Saxo. Els “locals” Aleix Collados amb un Peugeot 106 Rallye i Josep Maria Torrents amb un Suzuki Swift sortiran amb ganes als trams de la comarca de l’Alt Camp.

Horaris

Núm. TramNom del TramKmHora
Sortida Pódium9:00
TC1LES POBLES-QUEROL11,9109:51
TC2LA LLACUNA9,39410:34
TC3CAN FERRER12,00011:17
Entrada Parc d’Assistència0,6012:19
TC4LES POBLES-QUEROL11,91013:31
TC5LA LLACUNA9,39414:14
TC6CAN FERRER12,00014:57
Entrada Parc d’Assistència0,6015:59
TC7LES POBLES-QUEROL11,91017:11
TC8LA LLACUNA9,39417:54
TC9CAN FERRER12,00018:37
Entrada Parc Tancat14,9019:15

Inscrits: aquí.

Mapa dels trams: aquí.

El WEC estudia ampliar el reglament Hypercar fins al 2032 per estabilitzar la categoria

24h Le Mans 2024
24h Le Mans 2024. Foto: Nacho Mateo

Fabricants i organitzadors coincideixen a valorar una extensió de tres anys per donar continuïtat a l’èxit esportiu i a l’entrada de noves marques

El futur del reglament tècnic Hypercar del Mundial de Resistència (WEC) podria viure una nova ampliació. Després de l’extensió de dos anys anunciada l’estiu passat fins al final del 2029, ara es planteja estendre el cicle actual fins al final de la temporada 2032. Així ho ha confirmat el director del WEC, Frédéric Lequien, en declaracions a Autosport, destacant que es tracta d’una possibilitat realista atès l’èxit i estabilitat que viu actualment la categoria reina de la resistència.

La normativa actual, basada en dues vies d’accés —els Le Mans Hypercar (LMH) i els LMDh—, va entrar en vigor el 2021 per als LMH i el 2023 per als LMDh. Inicialment prevista per a cinc anys, es va estendre fins al 2027 per sincronitzar amb els LMDh. L’any passat, en el marc de les 24 Hores de Le Mans, la FIA i l’ACO van anunciar una segona pròrroga fins al 2029 i l’entrada d’una categoria d’hidrogen el 2028. Ara, l’escenari contempla allargar tres anys més les normatives actuals, per permetre que marques com Hyundai, McLaren i Ford, que s’incorporaran el 2027, puguin obtenir retorn competitiu i comercial de la seva inversió.

Diversos fabricants han mostrat suport a aquesta proposta. Porsche, mitjançant el responsable del seu programa LMDh, Urs Kuratle, ha expressat que “tindria tot el sentit del món, tant per al WEC com per a l’IMSA”. Per part de Peugeot Sport, el seu director tècnic Olivier Jansonnie ha subratllat la necessitat que els nous entrants disposin d’un cicle competitiu prou llarg. Tot i això, cap fabricant ha estat consultat formalment fins ara sobre els detalls de l’extensió. Tant Kuratle com Jansonnie coincideixen també en la importància de convergir les normatives LMH i LMDh en el futur per unificar la categoria, aprofitant el millor de cada sistema.

L’objectiu seria dissenyar una única plataforma tècnica per al següent reglament. Mentrestant, la incògnita continua sent si la categoria d’hidrogen —que hauria d’entrar en vigor el 2028— estarà realment preparada, ja que Toyota, principal impulsor d’aquesta tecnologia, ha advertit de la complexitat de tenir un vehicle competitiu a temps.

Portugal exhibeix múscul amb una llista de 95 equips i una participació de luxe

Rally_Portugal Toyota Yaris Rally1 helicòpter
Nacho Mateo

La cita comptarà amb dos catalans, el copilot Axel Coronado a bord d’un Ford Puma Rally1 acompanyant al pilot local Diogo Salvi, i Jan Solans amb el Toyota Yaris Rally2

La llista d’inscrits del pròxim Ral·li de Portugal ja és oficial, i la xifra final parla per si sola: 95 equips. Un registre que situa aquesta cinquena cita del Mundial de Ral·lis 2025 com una de les més concorregudes de la temporada. La prova portuguesa no només manté la seva condició d’emblemàtica, sinó que es reafirma com un pol d’atracció per als grans noms del campionat.

La presència de 12 vehicles Rally1 és també una de les més altes de la temporada, amb Toyota al capdavant alineant fins a cinc cotxes. Sébastien Ogier tornarà a la competició, acompanyat de figures habituals de la marca: Elfyn Evans, Kalle Rovanperä, Takamoto Katsuta i Sami Pajari. Hyundai també hi serà amb els seus tres titulars: Thierry Neuville, Ott Tänak i Adrien Fourmaux. Per la seva banda, M-Sport Ford aportarà quatre Puma Rally1, un d’ells per al portuguès Diogo Salvi, amb el copilot català Axel Coronado.

En la categoria Rally2, la presència és encara més imponent: fins a 55 equips participaran amb cotxes com el Škoda Fabia RS, el Toyota GR Yaris, el Citroën C3 i el Ford Fiesta. Aquesta divisió comptarà amb noms destacats com Oliver Solberg, Gus Greensmith, Yohan Rossel o Nikolay Gryazin, així com el retorn de Pierre-Louis Loubet. També hi competirà Fabio Schwarz, fill de l’expilot Armin Schwarz, que amb només 20 anys arriba a Portugal per seguir fent-se un lloc entre els grans. La participació de pilots com Kajetan Kajetanowicz, Jan Solans, Alejandro Cachón o Diego Ruiloba, juntament amb representants portuguesos com Gonçalo Henriques o Diogo Marujo, aporta varietat i competitivitat a una graella realment completa. A més, es confirma la presència d’alguns habituals del Dakar, com Bernhard Ten Brinke, que s’estrenarà en els trams portuguesos de terra amb un Škoda.

El ral·li mantindrà una estructura clàssica, amb trams coneguts pels aficionats, com Fafe o Amarante. Tot i que no hi haurà participació dels cotxes de dues rodes motrius del campionat portuguès en aquesta edició, si que hi seran els punta de llança d’aquest campionat com Dani Sordo – Cándido Carrera amb un Hyundai i20 N Rally2 o els líders d’aquest certament, Kris Meeke – Stuart Loudon amb un Toyota GR Yaris Rally2.

Rovanperä marca territori en el shakedown del Rally Islas Canarias

ROVANPERA Toyota Yaris Rally1 Shakedown Canàries 2025
2025 FIA World Rally Championship / Round 04 / Rally Islas Canarias 2025 / 24-27 April 2025 / // Worldwide Copyright: TGR WRT / McKlein

El pilot finlandès sorprèn amb un marge clar sobre la resta de participants en l’inici de l’activitat cronometrada, a les portes d’un ral·li exigent i incert

El Ral·li Illes Canàries ha començat amb un avís contundent per part de Kalle Rovanperä. El pilot de Toyota, que no havia brillat en les primeres cites del calendari, ha marcat el millor registre en el shakedown de poc més de sis quilòmetres, superant amb claredat tots els seus rivals. Amb un temps de 4:10.0, Rovanperä s’ha mostrat molt còmode en unes carreteres estretes, tècniques i exigents, que ja des del primer quilòmetre han posat a prova la preparació dels equips. La seva actuació obre un nou escenari i qüestiona les prediccions prèvies que situaven Sébastien Ogier com el favorit clar a la victòria.

El segon millor temps ha estat per Takamoto Katsuta, company d’equip i amic personal de Rovanperä, que ha quedat a 2,5 segons del finlandès. Per darrere, Ott Tänak i Thierry Neuville han empatat amb un registre de 4:12.9 amb els Hyundai i20 Rally1, mostrant una competitivitat molt propera en les primeres referències d’asfalt. Elfyn Evans ha tancat el top 5 amb un temps de 4:14.1, seguit molt de prop per Ogier, que ha quedat a dues dècimes. Adrien Fourmaux ha estat setè, mentre Gregoire Munster i Josh McErlean han completat les posicions destacades juntament amb el tercer Toyota Yaris oficial pilotada per Sami Pajari.

En el WRC2, Nikolay Gryazin ha estat el més ràpid amb un temps de 4’20″4, un temps una mica més de deu segons més lent que el de Kalle Rovanperä. El pilot de Skoda ha superat el Toyota d’Alejandro Cachón (+0″8) i els Citroën dels germans Rossel, Yohan i Leo, classificats en la mateixa dècima (+1″5).

Tot i que els temps del shakedown no compten per a la classificació general, sí que donen les primeres pistes sobre el rendiment real dels equips en aquest escenari nou per al WRC. Amb més de 300 quilòmetres cronometrats per davant, repartits en tres etapes, els participants es preparen per una prova intensa on el desgast dels pneumàtics i la gestió del ritme seran clau. La cursa començarà oficialment el dijous 24 d’abril a les 21 h, però el primer tram llarg serà la Valsequillo–Telde, de 26,32 km, que es disputarà divendres a les 08:03 h i marcarà l’inici del veritable enfrontament amb el cronòmetre. Tots els horaris i informació prèvia necessària la trobareu aquí.

Temps del shakedown

1.#69Rovanperä Kalle – Halttunen J.Toyota GR Yaris Rally14:13.14:10.0
2.#18Katsuta Takamoto – Johnston A.Toyota GR Yaris Rally14:18.04:14.94:12.5
3.#8Tänak Ott – Järveoja MartinHyundai i20 N Rally14:17.54:14.34:12.910:00.0
4.#1Neuville Thierry – Wydaeghe M.Hyundai i20 N Rally14:18.84:15.54:12.910:00.0
5.#33Evans Elfyn – Martin ScottToyota GR Yaris Rally14:17.14:14.110:00.0
6.#17Ogier Sébastien – Landais V.Toyota GR Yaris Rally14:17.54:14.310:00.0
7.#16Fourmaux Adrien – Coria A.Hyundai i20 N Rally14:18.44:14.7
8.#5Pajari Sami – Salminen MarkoToyota GR Yaris Rally14:17.14:16.24:15.5
9.#13Munster Grégoire – Louka LouisFord Puma Rally14:25.44:21.14:17.210:00.0
10.#55McErlean Josh – Treacy EoinFord Puma Rally14:23.84:21.910:00.04:17.9
11.#28Gryazin N. – Aleksandrov K.Škoda Fabia RS Rally24:20.4
12.#31Cachón Alejandro – Rozada B.Toyota GR Yaris Rally24:24.94:21.2

El canvi de proveïdor encareix el combustible del WRC en més d’un 25%

lukyanuk citroen erc citroen r5

Després de la fallida de P1 Fuels, la FIA designa TotalEnergies com a nou subministrador de carburant sintètic per a la resta de la temporada 2025

La fallida de P1 Performance Fuels, antic proveïdor de combustible sintètic per al Campionat del Món de Ral·lis (WRC), ha forçat un canvi sobtat de subministrador i un increment significatiu en els costos per als equips participants. La FIA ha designat TotalEnergies com a nou proveïdor exclusiu a partir del Ral·li Illes Canàries, i fins al final de la temporada 2025.

Un augment del 25% en el preu per litre

Amb aquest canvi, el preu per litre ha passat de 6,96 € a 8,75 €, sense incloure impostos, el que representa un augment del 25%. Tenint en compte que un vehicle Rally1 consumeix prop de 500 litres per ral·li, el cost de combustible per cotxe s’enfila ara a 4.375 € per prova, més de 895 € addicionals per cotxe respecte al cost anterior.

Aquesta despesa s’ha de multiplicar per cada vehicle inscrit i representa una càrrega addicional per als equips, especialment per als privats o amb menys recursos, que veuen com el pressupost per prova es tensiona encara més.

Canvi immediat i en espera del futur proveïdor

El canvi s’ha implementat de manera immediata, començant pel Ral·li Illes Canàries (24-27 d’abril), sense possibilitat de transició progressiva. Això ha obligat els equips a adaptar-se ràpidament a les característiques del nou carburant i assumir els nous costos.

Mentrestant, la FIA ja treballa en el concurs per al contracte de subministrament de carburant per al període 2026-2028, amb una decisió prevista en les pròximes setmanes. Es busca un subministrador que mantingui l’aposta pel carburant 100% sostenible, però amb garanties econòmiques i logístiques més estables.

Les Canàries s’estrenen al WRC amb 63 equips inscrits i poc més de 300 km cronometrats

El Ral·li Illes Canàries entra al calendari del WRC 2025 amb 18 trams cronometrats, dos espectacles urbans i la presència de totes les marques oficials

El Ral·li Illes Canàries debutarà aquest 2025 al Campionat del Món de Ral·lis (WRC) després d’anys consolidat com a cita destacada de l’Europeu de Ral·lis (ERC). L’esdeveniment, que tindrà lloc del 24 al 27 d’abril, obrirà pas a un nou territori al calendari del mundial, amb una proposta adaptada a l’elit i una forta aposta per l’espectacle.

Més de 300 km contra el cronòmetre amb trams espectacle

El ral·li constarà de 18 especials, repartides en tres jornades de competició, per un total de 301,30 quilòmetres cronometrats. Destaca la inclusió de dues superespecials urbanes: la de Las Palmas de Gran Canaria (1,80 km) i la de Maspalomas – Costa Canaria (1,50 km), pensades per acostar el ral·li als aficionats.

Els organitzadors han renovat profundament el recorregut, amb només 55 quilòmetres repetits de l’edició 2024 del campionat europeu. A més, tots els trams disposaran de zona d’escalfament de pneumàtics, una novetat per al ral·li de l’arxipèlag.

Una participació de nivell: deu Rally1 i el retorn d’Ogier

Amb 63 equips inscrits, la prova s’estrena al mundial amb gran resposta de participants. Entre ells, 10 cotxes Rally1:

Toyota alinearà cinc vehicles, amb Elfyn Evans, Kalle Rovanperä, Takamoto Katsuta, Sami Pajari i el retorn a última hora de Sébastien Ogier, que tornarà a competir després de la seva participació a Monte-Carlo.

Hyundai manté el seu trident habitual d’aquesta temporada amb Thierry Neuville, Ott Tänak i Adrien Fourmaux. Per la seva part, M-Sport Ford completa la graella amb Grégoire Munster i Josh McErlean.

De cara a aquesta cita d’asfalt, tant Evans com Neuville van participar prèviament al Ral·li Sierra Morena (ERC) per familiaritzar-se amb el comportament dels pneumàtics Hankook, proveïdor oficial del WRC 2025.

El WRC2 la categoria més nombrosa

Rallye Monte-Carlo 2025 Toyota Yaris Rally2 Oliver Solberg
Rallye Monte-Carlo 2025 Toyota Yaris Rally2 Oliver Solberg. Foto: Nacho Mateo.

Amb 43 equips inscrits, el WRC2 serà la categoria amb més representació en el debut de l’Islas Canarias al Campionat del Món. El recorregut sobre asfalt i les condicions tècniques del ral·li han atret una llista de pilots molt completa, encapçalada per Oliver Solberg, però s’haurà d’enfrontar a figures de pes com Yohan Rossel i el seu Citroën C3 Rally2, amb experiència i resultats en aquesta superfície, i Emil Lindholm, campió del món de WRC2 el 2022 amb el sempre competitiu Škoda Fabia RS Rally2.

També destaquen altres noms com Nikolay Gryazin, que ve guanyar el Sierra Morena, i Efrén Llarena, que correrà en territori conegut i amb el suport del públic local. Però caldrà estar atents als debuts dels programes internacionals d’Alejandro Cachón amb el Toyota Yaris Rally2 i Diego Ruiloba amb un Citroën C3 Rally2. La representació italiana també serà notable, amb pilots com Roberto Daprà. Els nostres estandarts per aquesta prova seran Toni Forné i Axel Coronado amb un Skoda Fabia Rally2 evo.

La varietat de marques —amb vehicles de Škoda, Toyota, Citroën i Ford— confirma la fortalesa tècnica d’una categoria que, sovint, ofereix més igualtat que la categoria reina.

A la categoria WRC3 també hi haurà una bona representació amb vuit equips inscrits. Caldrà seguir de ben a prop els francesos Arthur Pelamourgues i Mattéo Chatillon o el polonès Igor Widłak.

Horaris

SSSpecial StageLocalCatalunyaKm
Dijous 24 d’abril
SDSanta Brígida09h0110h016.26
Divendres 25 d’abril (118,84kms)
SS1Valsequillo – Telde 108h0309h0326.32
SS2Valleseco – Artenara 109h4910h4915.27
SS3La Aldea – Mogan 111h2512h2517.83
SERVICE A (Gran Canaria Stadium)13h3514h3540mn
SS4Valsequillo – Telde 215h1816h1826.32
SS5Valleseco – Artenara 217h0418h0415.27
SS6La Aldea – Mogan 218h4019h4017.83
SERVICE B (Gran Canaria Stadium)20h3021h3045mn
Dissabte 26 d’abril (124,08kms)
SERVICE C (Gran Canaria Stadium)07h0508h0515mn
SS7Moya – Galdar 108h0509h0524.09
SS8Arucas – Firgas – Teror 109h4810h4813.75
SS9Tejeda – San Mateo 110h5811h5823.30
SERVICE D (Gran Canaria Stadium)13h4014h4015mn
SS10Moya – Galdar 215h0516h0524.09
SS11Arucas – Firgas – Teror 216h4817h4813.75
SS12Tejeda – San Mateo 217h5818h5823.30
SS13Las Palmas de Gran Canaria20h3521h351.80
SERVICE E (Gran Canaria Stadium)20h5121h5145mn
Diumenge 27 d’abril (58,38kms)
SERVICE F (Gran Canaria Stadium)07h0008h0015mn
SS14Agüimes – Santa Lucia 108h1009h1014.97
SS15Maspalomas 109h0510h0513.47
SS16Costa Canaria10h3511h351.50
SS17Agüimes – Santa Lucia 211h2112h2114.97
SS18Maspalomas 2 [Power Stage]13h1514h1513.47

Škoda reparteix els primers premis del programa de suport a equips de l’ERC 2025

Suárez - Skoda Fabia RS Rally2 - Sierra Morena
Suárez - Skoda Fabia RS Rally2 - Sierra Morena. Foto: RFEdA

Škoda Motorsport ha posat en marxa l’edició 2025 del seu programa de bonificacions per a equips clients de l’ERC. El 42è Rally Sierra Morena, disputat recentment a Còrdova, ha estat la primera prova puntuable on s’han lliurat els primers vals de descompte per a recanvis oficials.

Els primers premiats: J2X Rally i Recalvi

En aquesta primera cita, el premi principal de 20.000 € ha estat per al team J2X Rally, gestionat per Orsák Rally Sport, mentre que el tercer classificat, l’equip Recalvi amb José Suárez, ha rebut un val de 8.000 €.

Tots dos equips competeixen amb la Škoda Fabia Rally2 i podran utilitzar aquests vals en la compra de recanvis directament a través de Škoda Motorsport.

40.000 € en premis per prova durant tota la temporada

El programa de bonificacions 2025 contempla una dotació fixa de 40.000 € per cada ronda de l’ERC, sempre entre els equips que competeixen amb models Škoda Fabia Rally2, distribuïts de la següent manera:

  • 🥇 20.000 € al 1r classificat
  • 🥈 12.000 € al 2n classificat
  • 🥉 8.000 € al 3r classificat

A més, Škoda Motorsport proporciona a cada prova suport tècnic, recanvis i assistència directa amb el seu camió oficial, present al parc d’assistència.

Premis extra al final de temporada

Els equips més regulars també optaran a premis finals segons la classificació general de l’ERC 2025:

  • 🏆 Si un pilot amb Škoda guanya l’ERC, el seu equip rebrà un descompte de 50.000 € per a la compra d’un nou Škoda Fabia RS Rally2
  • 🥈 El segon classificat obtindrà un val de 25.000 €
  • 🥉 El tercer rebrà un val de 15.000 €

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua